Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Bence világot tanul

Paraméterek

Szerző Zsámboki Károlyné
Cím Bence világot tanul
Alcím Óvodások matematikája
Kiadó Zsámboki és Társa Bt.
Kiadás éve 2001
Terjedelem 146 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 963 9364 05 3
Ár:
2.400 Ft

A matematikai nevelés sajátossága, hogy egy nagyon absztrakt fogalomrendszerre épülő tudományt kíván nagyon kicsi kortól kezdve megalapozni. Ez csak úgy lehetséges, hogy figyelembe vesszük a gyermekek életkori sajátosságait, és nagyon konkrét, motoros-percepciós szinten lehetőséget biztosítunk a tapasztalatszerzésre.

Leírás

Amikor a 70-es években, a magyar iskolákban és az óvodákban is bevezették a matematika elnevezést, a szülők nagyon megijedtek. Pedig csak arról volt szó, hogy a tudomány újabb keletű, egyszerű, játékos fejezetei nem fértek bele a számtan-mértan elnevezésű régi tudományterületekbe. Ilyen volt a halmazelmélet, a logika, a kombinatorika, a valószínűségszámítás, a topológia, a gráfelmélet. Az ide tartozó problémaköröknek az elő fordulása olyan nyilvánvaló és természetes a gyermekek világában, hogy még a kisbabáknak is vannak ilyen jellegű tapasztalatai, tehát helyük van az óvodai és iskolai matematikai nevelésben is! Az Óvodai nevelés országos alapprogramja 1999. szeptember 1. óta törvényerejű rendeletben határozta meg a magyar óvodák nevelési alapelveit, tevékenységi formáit és más fontos működési kereteit. A törvény nagyon gyermekközpontú, szellemiségében előremutató, rugalmasan kezelhető, nagyfokú önállóságot biztosít az óvodák számára. Ha keressük, hogy vajon mit ír a matematikai nevelésről, akkor sehol sem találunk ilyen meg nevezést. Önálló tevékenységi formaként nem szerepel a matematika. Többen is aggódva fogadták ezt a tényt, mert az óvónők jó indulást szeretnének biztosítani az iskolába menő gyerekeiknek, és ebben a matematikai nevelés szerepét fontosnak tartják. Ez így is van. A törvény is biztosítja ezt, de sokkal gyermekközpontúbb szemlélettel, mint ahogy ezt eddig csinálták az óvónők. Ugyanis megtalálható a matematikai nevelés, de a környezeti neveléssel összefonódva „A külső világ tevékeny megismerése” címszó alatt. Idézném belőle a matematikai nevelésre vonatkozó gondolatokat: „A gyermek aktivitása és érdeklődése során tapasztalatokat szerez a közvetlen és a tágabb természeti-emberi-tárgyi környezet formai, mennyiségi viszonyairól. A környezet megismerése során matematikai tartalmú tapasztalatoknak, ismereteknek is birtokába jut a gyermek. Felismeri a mennyiségi, alaki, nagyságbeli és téri viszonyokat, alakul ítélőképessége, fejlődik tér-, sík- és mennyiségszemlélete.” Tehát nem önmagában fontos a matematika tudománya, hanem a világ részeként. És nem passzívan befogadva, hanem cselekvően érzékelve – észlelve – megfigyelve – emlékezve – elképzelve gondolkodva – alkotóan tevékenykedve. A matematikai nevelés sajátossága, hogy egy nagyon absztrakt fogalomrendszerre épülő tudományt kíván nagyon kicsi kortól kezdve megalapozni. Ez csak úgy lehetséges, hogy figyelembe vesszük a gyermekek életkori sajátosságait, és nagyon konkrét, motoros-percepciós szinten lehetőséget biztosítunk a tapasztalatszerzésre.
 
Írta: Zsámboki Károlyné
Lektor: Szabados László

Tartalom

Bevezető gondolatok
A matematikai nevelés helye, szerepe, sajátosságai
A matematikai nevelés legjellemzőbb tevékenységformái és tartalmai
A projekt módszer alkalmazási lehetőségei a matematikai nevelésben
Az ősz matematikája
Az óvodai befogadás és berendezkedés matematikája
A csoportszobai élet
Az udvari játékok
Az őszi időjárás és a természet matematikája
Az időjárás
A fák, bokrok
A levelek
Termések, magvak
Az állatvilág mennyiségi és formai érdekességei
Szüretek, betakarítások matematikája
Zöldségek, gyümölcsök
Szántóföldi termések
A piac, a vásárlás
Sütés-főzés
A séták, kirándulások és a közlekedés matematikája
A tél matematikája
Mikulás-várás
Készülődés a Karácsonyra
Havas játékok
A farsang
Az anyagok és eszközök világának mennyiségi és formai érdekességei
A gombok matematikája
A ceruzák matematikája
Tekeredik a kígyó... – a fonalakról
Lánc, lánc... – gyöngyökből
A textíliák matematikája
A papír matematikája
A képeslapok matematikája
A víz matematikája
A kavicsok világa
Az agyag geometriája
A tavasz matematikája
Az éledő természet
A kerti munkák
A tavaszi ünnepek
Testünk, mint matematikai tapasztalatforrás
A kéz matematikája
Lábravalók – cipők, zoknik matematikája
A testnevelés matematikája
Az énekes mozgásos játékok matematikája
A játékokban rejlő matematikai tartalmak
A szerepjátékok matematikája
A mesékben, dramatizálásokban rejlő matematika
Építések, alkotások
A barkácsolás matematikája
A tanulós játékok matematikája
Keressük tovább környezetünk, életünk matematikai tartalmait!
Orientáló szakirodalom