Leírás
Dr. Juhász Valéria könyve egy olyan, kutatásokkal altámasztott, azaz evidenciaalapú gyakorlati feladattárat tartalmazó kiadvány, amelyet elsősorban nyelvi késést mutató beszédfejlődésű óvodások beszédindulásának és beszédfejlődésének megsegítésére szolgál egy eseményképhez kapcsolódóan. A feladatsor alkalmas tipikus fejlődésű óvodások nyelvi fejlődésének a megsegítésére is.
Ez a könyv abban próbál más és új lenni, mint az eddigi, hasonló témában megjelent könyvek, hogy nemcsak bemutatja a szerző kutatási eredményeit, illetve szintetizálja mások kutatását ezen a területen, hanem mindezt interdiszciplináris keretek közt teszi. Vagyis a könyvben feltárt tudások az egymást támogató interdiszciplináris eredmények összegzésével, ötvözésével és további kérdésfeltevéseivel jelennek meg, amelyek már felhalmozódtak a neurolingvisztikai, a szociolingvisztikai, a pszicholingvisztikai, tágabban az általános és alkalmazott nyelvészeti, a gyógypedagógiai, az idegennyelv-tanulási, a tanuláspedagógiai kutatásokban a gyerekek nyelvi fejlődéséről születéstől iskoláskorig, illetve kisiskoláskorban. Ugyanakkor Dr. Juhász Valéria a könyv terjedelmi korlátait kiterjeszti azokkal a linkekkel, lábjegyzetekkel, amelyek további ismeretszerzésekre késztethetik az olvasókat, elsődlegesen a nyelvtudomány sokszínűségének megismerése felé. Mindezt a tudást pedig átültette a gyakorlatba. Munkáját ez vezérelte: megalapozott, de gyakorlatorientált tudást közvetítsünk, hogy ezáltal valóban az eredményes oktatást tudjuk támogatni.
Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, 2025.
Írta: Dr. Juhász Valéria
Szerkesztette: Dr. Juhász Valéria, Radics Márta
Lektor: Dr. Volentér-Kis Orsolya, Radics Márta, Józsa-Szabó Nóra
Paraméterek
Szerző | Juhász Valéria |
Cím | Beszédfejlődés, beszédfejlesztés iskoláskorig |
Alcím | Megalapozott, tartalomba ágyazott, komplex nyelvi fejlesztés eseményképpel óvodásoknak |
Kiadó | Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó |
Kiadás éve | 2025 |
Terjedelem | 278 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 648 056 1 |
Tartalom
Köszönetnyilvánítás
Bevezetés
A tanulási képességet meghatározó néhány alaptényezőről
A beszédfejlődés és olvasástanulás
A beszéd és a nyelvi képességek fejlődésének mérföldkövei
A beszédpercepció – az olvasástanulás alapja
A beszédpercepciót vizsgáló tesztek óvodáskorban
A beszédfeldolgozást vizsgáló eljárások, feladattípusok összegzése
Szubjektív hallás-, beszédhallás-vizsgálatok, hallászavarra utaló jelek
Beszédprodukciót vizsgáló és beszédprodukciós képességet igénylő nyelvi tesztek iskoláskorig
A beszédprodukciót vizsgáló, illetve beszédprodukciót igénylő nyelvi tesztek, feladattípusok összegzése
A végrehajtó funkciók, a munkamemória és a memória
A verbális munkamemóriát vizsgáló tesztek összefoglalása
A nyelvi tudatosság fejlődése, fejlesztése
Fonológiai tudatosság
A betű-beszédhang-koncepció mint olvasáselsajátítást meghatározó tényező
Morfológiai tudatosság
Szókincsfejlődés
Szókincsmérő eszközök, eljárások iskoláskorig
Erő van a szóban – szókincsfejlesztés
Az ellentétek tanítása
A számolási képesség fejlődése, fókuszban annak nyelvi vetületével
Számolási képességet mérő tesztek
A számolási képesség fejlesztése
Matematikai gondolkodás, problémamegoldás, szövegértés
Közös figyelmi képesség
Az elsajátítási motiváció és az érdeklődés
A képek, képkönyvek, képeskönyvek közös nézegetésének, olvasásának szerepe az írásbeliségbe való belenevelődéshez
A kiadványhoz tartozó képről
Javaslatok a könyv használatához
Feladatok a beszédpercepció fejlesztéséhez
Hangutánzó, hangulatfestő szavak
Mentalizáció – Indulatszavak, felkiáltások
Főnevek, megnevezőszók megértése
Igék – cselekvések, történések megértése
Tulajdonságok megértése
Mennyiségek, számnevek megértése
Célzott feladatok a toldalékmorfémák megértésére
Szószerkezetek megértése
Mondatok megértése
Nyelvhasználat – Mentalizáció
Történet
Feladatok a beszédprodukció fejlesztéséhez
Hangutánzó, hangulatfestő szavak
Mentalizáció – Indulatszavak, felkiáltások, hangutánzószók
Főnevek, megnevezőszók
Igék – cselekvések, történések megnevezése
Tulajdonságok, melléknevek, megnevezése
Mennyiségek, számnevek használata
Célzott feladatok a toldalékmorfémák alkotására
Helyhatározóragok használata
Összetett szavak
Toldalékos szavak
Szószerkezetek, mondatok alkotása
Fonológiai tudatosság
Pragmatikai képességek
Utószó
Bibliográfia