Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Elfogadom
Témakörök
Beszédfejlődés, beszédfejlesztés iskoláskorig
4.900 Ft

Beszédfejlődés, beszédfejlesztés iskoláskorig

4.900 Ft

Dr. Juhász Valéria könyve egy olyan, kutatásokkal altámasztott, azaz evidenciaalapú gyakorlati feladattárat tartalmazó kiadvány, amelyet elsősorban nyelvi késést mutató beszédfejlődésű óvodások beszédindulásának és beszédfejlődésének megsegítésére szolgál egy eseményképhez kapcsolódóan. A feladatsor alkalmas tipikus fejlődésű óvodások nyelvi fejlődésének a megsegítésére is.

Leírás

Dr. Juhász Valéria könyve egy olyan, kutatásokkal altámasztott, azaz evidenciaalapú gyakorlati feladattárat tartalmazó kiadvány, amelyet elsősorban nyelvi késést mutató beszédfejlődésű óvodások beszédindulásának és beszédfejlődésének megsegítésére szolgál egy eseményképhez kapcsolódóan. A feladatsor alkalmas tipikus fejlődésű óvodások nyelvi fejlődésének a megsegítésére is.

Ez a könyv abban próbál más és új lenni, mint az eddigi, hasonló témában megjelent könyvek, hogy nemcsak bemutatja a szerző kutatási eredményeit, illetve szintetizálja mások kutatását ezen a területen, hanem mindezt interdiszciplináris keretek közt teszi. Vagyis a könyvben feltárt tudások az egymást támogató interdiszciplináris eredmények összegzésével, ötvözésével és további kérdésfeltevéseivel jelennek meg, amelyek már felhalmozódtak a neurolingvisztikai, a szociolingvisztikai, a pszicholingvisztikai, tágabban az általános és alkalmazott nyelvészeti, a gyógypedagógiai, az idegennyelv-tanulási, a tanuláspedagógiai kutatásokban a gyerekek nyelvi fejlődéséről születéstől iskoláskorig, illetve kisiskoláskorban. Ugyanakkor Dr. Juhász Valéria a könyv terjedelmi korlátait kiterjeszti azokkal a linkekkel, lábjegyzetekkel, amelyek további ismeretszerzésekre késztethetik az olvasókat, elsődlegesen a nyelvtudomány sokszínűségének megismerése felé. Mindezt a tudást pedig átültette a gyakorlatba. Munkáját ez vezérelte: megalapozott, de gyakorlatorientált tudást közvetítsünk, hogy ezáltal valóban az eredményes oktatást tudjuk támogatni.

 

Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, 2025.

Írta: Dr. Juhász Valéria

Szerkesztette: Dr. Juhász Valéria, Radics Márta

Lektor: Dr. Volentér-Kis Orsolya, Radics Márta, Józsa-Szabó Nóra

Paraméterek

Szerző Juhász Valéria
Cím Beszédfejlődés, beszédfejlesztés iskoláskorig
Alcím Megalapozott, tartalomba ágyazott, komplex nyelvi fejlesztés eseményképpel óvodásoknak
Kiadó Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó
Kiadás éve 2025
Terjedelem 278 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 648 056 1

Tartalom

Köszönetnyilvánítás

Bevezetés

A tanulási képességet meghatározó néhány alaptényezőről

A beszédfejlődés és olvasástanulás

A beszéd és a nyelvi képességek fejlődésének mérföldkövei

A beszédpercepció – az olvasástanulás alapja

A beszédpercepciót vizsgáló tesztek óvodáskorban

A beszédfeldolgozást vizsgáló eljárások, feladattípusok összegzése

Szubjektív hallás-, beszédhallás-vizsgálatok, hallászavarra utaló jelek

Beszédprodukciót vizsgáló és beszédprodukciós képességet igénylő nyelvi tesztek iskoláskorig

A beszédprodukciót vizsgáló, illetve beszédprodukciót igénylő nyelvi tesztek, feladattípusok összegzése

A végrehajtó funkciók, a munkamemória és a memória

A verbális munkamemóriát vizsgáló tesztek összefoglalása

A nyelvi tudatosság fejlődése, fejlesztése

Fonológiai tudatosság

A betű-beszédhang-koncepció mint olvasáselsajátítást meghatározó tényező

Morfológiai tudatosság

Szókincsfejlődés

Szókincsmérő eszközök, eljárások iskoláskorig

Erő van a szóban – szókincsfejlesztés

Az ellentétek tanítása

A számolási képesség fejlődése, fókuszban annak nyelvi vetületével

Számolási képességet mérő tesztek

A számolási képesség fejlesztése

Matematikai gondolkodás, problémamegoldás, szövegértés

Közös figyelmi képesség

Az elsajátítási motiváció és az érdeklődés

A képek, képkönyvek, képeskönyvek közös nézegetésének, olvasásának szerepe az írásbeliségbe való belenevelődéshez

A kiadványhoz tartozó képről

Javaslatok a könyv használatához

Feladatok a beszédpercepció fejlesztéséhez

Hangutánzó, hangulatfestő szavak

Mentalizáció – Indulatszavak, felkiáltások

Főnevek, megnevezőszók megértése

Igék – cselekvések, történések megértése

Tulajdonságok megértése

Mennyiségek, számnevek megértése

Célzott feladatok a toldalékmorfémák megértésére

Szószerkezetek megértése

Mondatok megértése

Nyelvhasználat – Mentalizáció

Történet

Feladatok a beszédprodukció fejlesztéséhez

Hangutánzó, hangulatfestő szavak

Mentalizáció – Indulatszavak, felkiáltások, hangutánzószók

Főnevek, megnevezőszók

Igék – cselekvések, történések megnevezése

Tulajdonságok, melléknevek, megnevezése

Mennyiségek, számnevek használata

Célzott feladatok a toldalékmorfémák alkotására

Helyhatározóragok használata

Összetett szavak

Toldalékos szavak

Szószerkezetek, mondatok alkotása

Fonológiai tudatosság

Pragmatikai képességek

Utószó

Bibliográfia