Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Bevezetés az értelmi fogyatékosok pedagógiájába

Paraméterek

Szerző Létai Dalma – Hoffmann Judit
Cím Bevezetés az értelmi fogyatékosok pedagógiájába
Alcím Szöveggyűjtemény
Kiadó Comenius
Kiadás éve 2006
Terjedelem 167 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN COM05
Ár:
2.840 Ft
2.698 Ft
Kedvezmény: 5%

A szemelvénygyűjtemény elsősorban a gyógypedagógiai asszisztens-képzés számára készült.Nem tankönyv, hanem szöveggyűjtemény, melynek célja az értelmi fogyatékosság témájának jobb megértése, érthetőbbé tétele.

Leírás

A szemelvénygyűjtemény elsősorban a gyógypedagógiai asszisztens-képzés számára készült.Nem tankönyv, hanem szöveggyűjtemény, melynek célja az értelmi fogyatékosság témájának jobb megértése, érthetőbbé tétele.

Szerkesztette: Létai Dalma – Hoffmann Judit

Lektor: Mezeiné dr. Isépy Mária

Tartalom

I. BEVEZETÉS
II. A FOGYATÉKOSSÁGGAL ÉLŐ EMBER ÉRTÉKÉRŐL
1. Lányiné Engelmayer Ágnes: A fogyatékossággal élő ember értékéről vallott felfogások a modern gyógypedagógiai, pszichológiai elméletekben
III. ALAPFOGALMAK
1. Fogyatékosság, akadályozottság
1.1. Dr. Papp Gabriella: Fogyatékosság, akadályozottság
1.2. Várkonyi Ágnes: A fogyatékosság következményei
2. Tanulási korlátok
2.1. Dr. Papp Gabriella: A differenciálás lehetőségei a tanulásban akadályozott gyermekek integrációjában
2.2. Tanulási korlátok – súlyossági fokok
2.3. Horváth Miklós: A tanulási akadályozottság fogalma.
2.4. Lányiné Engelmayer Ágnes: A hagyományos értelmi fogyatékosság fogalom és súlyossági kategóriáinak meghaladása.
2.5. Lányiné Engelmayer Ágnes: A BNO-l0 bevezetése (BNO-10 1994) (BNO-10 1996)
3. Dr. Papp Gabriella: Speciális nevelési szükséglet, integráció, inklúzió, integratív pedagógia.
3.1. Speciális nevelési szükséglet
3.2. Integráció
3.3. Inklúzió
3.4. Integratív pedagógia
IV. ÁTALAKULÓ INTÉZMÉNYRENDSZER, JOGI KÉRDÉSEK
1. Lányiné Engelmayer Ágnes: A jog oldala
2. Kőpatakiné Mészáros Mária: Törvényi szabályozók
V. SAJÁTOS NEVELÉSI SZÜKSÉGLET AZ ÉRTELMI FOGYATÉKOSOK ESETÉBEN
1. Várkonyi Ágnes: Az értelmi fogyatékos gyermekek pszichés fejlődési sajátosságai
2. Tanulásban akadályozott iskoláskorúak helyzete
2.1. Horváth Miklós: Tanulásban akadályozott gyermekek
2.2. Horváth Miklós: A tanulásban akadályozott gyermekek integrált fejlesztését segítő, illetve hátráltató tényezők.
3. Az értelmi akadályozottság kérdése
3.1. Hatos Gyula: Értelmileg akadályozott gyermekek integrált nevelése
3.2. Hatos Gyula: Az értelmileg akadályozott gyermekek sajátos nevelési szükséglete és az integráció lehetőségei
3.3. Hová forduljon a szülő, ha gyermeke fejlődésében problémát észlel?
4. Kókayné Lányi Marietta: Példa a sérült tanulók integrált oktatására.
VI. AZ ISKOLARENDSZERT SZABÁLYOZÓ DOKUMENTUMOK
1. A Fogyatékos gyermekek óvodai nevelésének irányelve
1.1. Bevezető
1.2. Általános elvek
1.3. A fogyatékos gyermekek sérülésspecifikus fejlesztésének elvei, feladatai az óvodai nevelés során
2. A Fogyatékos tanulók iskolai oktatásának tantervi irányelve.
2.1. Bevezető
2.2. Az értelmi fogyatékos tanulók iskolai fejlesztésének elvei.
2.3. Tantárgyi rendszer az enyhe értelmi fogyatékos tanulók iskolái számára
3. Az enyhe fokban sérült értelmi fogyatékos tanulókat nevelő általános iskolára előkészítés célja, feladatai és általános elvi kérdései
4. A debilisek gondolkodásának és beszédének kapcsolata
5. Az olvasás tanítása és a szövegértés fejlesztése az 1-2. osztályban
6. A középsúlyos értelmi fogyatékos tanuló
6.1. A középsúlyos értelmi fogyatékos tanuló speciális nevelési szükségletének alapja.
6.2. Tantárgyi rendszer és óra számok a középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók iskolái számára
6.3. Beszédfejlesztés és környezetismeret
7. Játékfajták
8. Hatos Gyula: A játék szerepe az imbecillis gyermek fejlődésében
9. Előkészítő szakiskola, speciális szakiskola
VII. AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK AZ ÓVODÁBAN ÉS AZ ISKOLÁBAN
1. Balázs Anna: Az autista gyermekek az óvodában és az iskolában
1.1. Jelenlegi ismereteink az autizmusról
1.2. Epidemiológiai vizsgálatok: az érintett populáció nagysága.
1.3. A diagnózis alapjai
1.4. Az autizmus tünetei a kisgyermekkorban
1.5. Az autista gyermekek jellemzése és típusai
1.6. Típusok
1.7. A gyermekek, tanulók közös speciális szükségletekre vezető jellemzői
1.8. Az autizmus-specifikus gyógypedagógia általános céljai
1.9. A fejlesztés fő területei
1.10. Az integráció
1.11. Az autizmussal élő gyermekek ellátásának keretei
VIII. A FELNŐTT ÉRTELMI FOGYATÉKOSOK HELYZETE
1. Lányiné Engelmayer Ágnes: Felnőtt értelmi fogyatékosok helyzete
2. Jacobs, H.: Az értelmileg akadályozott ember felnőtté válása.
3. Nirje Bengt: A normalizációs elv.
FELHASZNÁLT IRODALOM