Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Csoportmódszerek az iskolában

Paraméterek

Sorozat Iskolapszichológia
Szerző Bugán Antal – Kalamár Hajnalka – Vozár Anna – Homoki Zsuzsa
Cím Csoportmódszerek az iskolában
Kiadó ELTE PPK
Kiadás éve 2003
Terjedelem 56 oldal
Formátum A/5, irkafűzött
ISBN IP8
Ár:
1.200 Ft
1.080 Ft
Kedvezmény: 10%

A különböző csoportokban szerzett tapasztalatainkat átvisszük más élethelyzeteinkre, más csoportokra. Alapmodellt jelent a családi helyzet, később az iskolai és munkahelyi csoportok. A csoportmódszer tehát ennek a spontán lejátszódó folyamatnak a későbbi felismerése és alkalmazása a társadalmi élet különböző területein. (Iskolapszichológia 8.)

Leírás

Valójában a társadalom tudatformáló ereje a természetes kiscsoportok közvetítésével érvényesül (családi, baráti, munkahelyi csoportok). A csoportban egyidejűleg jelen van a társadalmi és az egyéni hatás. Különböző céllal létrehozott csoportokon belül így a kettő közötti hatás igen jól tanulmányozható. A szociális rendszer képességei a személyes rendszer képességeitől függnek, de a csoportnak mint rendszernek, képességerősítő és hatásfokozó potenciálja van. A tudatformáló erő a csoporton belüli személyekkel való azonosulás útján érvényesül. Az adott személyek közvetítő funkciót töltenek be az egyén és a társadalom között. A különböző csoportokban szerzett tapasztalatainkat átvisszük más élethelyzeteinkre, más csoportokra. Alapmodellt jelent a családi helyzet, később az iskolai és munkahelyi csoportok. A csoportmódszer tehát ennek a spontán lejátszódó folyamatnak a későbbi felismerése és alkalmazása a társadalmi élet különböző területein. 

Írta: Bugán Antal – Kalamár Hajnalka – Vozár Anna – Homoki Zsuzsa

Sorozatszerkesztő: Porkolábné dr. Balogh Katalin

Tartalom

A csoportmódszerek alkalmazásának általános elméleti vonatkozásai (Dr. Bugán Antal)
A csoporttá válás folyamata
A csoport rendszerfolyamata
Strukturálódás a csoportban
Kommunikációs folyamat a csoportban
A csoport személyiségfejlesztő folyamata
Önismereti csoport fő jellemzői
Az önismereti csoportok fejlesztő hatásának folyamata
Egy, a serdülők számára szervezett kreativitás-kommunikáció fejlesztő kiscsoport indítása (Dr. Kalamár Hajnalka)
A szociális tér
A család
Az iskola
A csoportmunka
Néhány tapasztalat
Önismereti csoport középiskoláskorú egészséges serdülők részére (Vozár Anna – Homoki Zsuzsa)
A csoportok beindítása
Az ülések időtartama és gyakorisága
Előkészítés a csoportra, az indikáció kérdése
Az instrukció és az első alkalom
A csoportszabályok megbeszélése, szerződéskötés
Módszer
Az értelmezés-ellenállás kérdése
Indulatáttétel – viszont-indulatáttétel
Terápiás hatás
Nevelőotthoni fiúk és nevelőik szabad-interakciós nagycsoportjának tapasztalatai (Dr. Bugán Antal)
Bevezetés
A vezetésről
Csoporttémák
Értékelő elemzés
Az interakciók érzelmi töltése alapján történő kategorizálás
Az interakciók konstruktív tartalom alapján történő kategorizálása
Hárítások
Mennyiségi értékelések
Következtetések