Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Demokratikus állampolgárságra nevelés

Paraméterek

Szerző Farkas Olga
Cím Demokratikus állampolgárságra nevelés
Alcím Pedagógiai folyamatok és módszerek (fiataloknak és felnőtteknek)
Kiadó Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó
Kiadás éve 2010
Terjedelem 162 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 7356 41 4
Ár:
500 Ft

Képzési segédlet az Életminőség és emberi jogok, Demokráciára nevelés gyakorlata, Nem formális nevelés, Készség- és személyiségfejlesztés tantárgyak gyakorlati ismereteinek elsajátításához.

Leírás

A Demokratikus állampolgárságra nevelés jegyzet átfogja és szintetizálja az életminőség és emberi jogok, a demokráciára nevelés gyakorlata, a nem formális nevelés valamint a készség- és személyiségfejlesztés tantárgyak tartalmait. Elméleti alapokkal a jártasságok és készségek kialakításának lehetséges módszertanát írja le. A bemutatott foglalkozások az ismeretek alkalmazásának képességét fejlesztik. Az olvasó olyan pedagógiai folyamatokat és eljárásokat ismerhet meg, amelyek közös célja a sikeres magánélethez, szakmai kiteljesedéshez és eredményes közéleti tevékenységhez szükséges készségek kialakítása.
A jegyzet ösztönzi a szemléletváltozást, és hozzájárul a pedagógiai gyakorlat megújításához. A demokratikus állampolgárságra nevelést, oktatást és képzést átfogó feladatként fogja fel. Az élethosszig tartó tanulás lényegét gyermek-, munkahelyi és családi közösségben zajló, tudatosan szervezett tanulási alkalmak leírásával érzékelteti. Mintát nyújt iskolarendszeren belüli és kívüli képzésekre. Átfogó jellegénél fogva a tananyag nem célcsoport- és intézményspecifikus. Éppen olyan hasznos lehet fiataloknak és felnőtteknek, mint közművelődési és közoktatási intézmények, civil szervezetek közösségeinek.
A leírt fejlesztő programok a demokrácia elveinek gyakorlati megvalósításához járulnak hozzá. A foglalkozások az oktatás és a munka világában zajlanak, konkrét pedagógiai helyzetekben. A programok ahhoz segítik a résztvevőket – legyenek azok tanulók vagy munkavállalók –, hogy saját közösségükben kezdeményezőbbek legyenek. Felkeltik az igényt arra, hogy az emberek befolyásolják azokat a történéseket, amelyekben érintettek. Nagyobb belső fegyelemre és felelősségvállalásra késztetnek. Kedvet és bátorítást adnak ahhoz, hogy ki-ki a maga területén kipróbálja a tanultakat.
 
Lektor: Klein Sándor

Tartalom

Előszó
Bevezetés
A téma időszerűsége
Európai polgári szerepek új elemei
A pedagógusképző kar szerepvállalása
Fogalmak
Az Alternative to Violence Projekt tréningjei
Az AVP tréningek jellemzői
Fakultációs program főiskolai hallgatóknak
Gyermek- és ifjúsági programok
AVP tréning általános iskolában
Demokráciára nevelés gyermekközösségben
Tanulási alkalmak felnőtteknek
Az autonómia tanulása
Az egyeztetési eljárás tanulása
Alapdokumentumok kidolgozása egyeztetési eljárással
Minőségirányítási program készítése
Belső ellenőrzési és értékelési rendszer kialakítása
Demokratikus értékek és az emberi jogok
Demokratikus iskolavezetés a gyakorlatban
Kompasz – emberi jogi nevelés, képzők képzése
Életminőség és emberi jogok tantárgy
Zárszó
Felhasznált irodalom
Ajánlott irodalom
Mellékletek
1. sz. melléklet: Európai Charta a Demokratikus és Erőszakmentes Iskoláról
2. sz. melléklet: Az Európa Tanács Emberi Jogi Biztosának közleménye a Pedagógusjogok/Tanári Világnap alkalmából
3. sz. melléklet: Ellenőrzésre és értékelésre használt feladatlapok
4. sz. melléklet: A demokratikus légkörű család kurzus tematikája