Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Derült égből villámcsapás

Paraméterek

Szerző Peter A. Levine – Maggie Kline
Cím Derült égből villámcsapás
Alcím Hogyan vértezzük fel a gyerekeket trauma ellen?
Kiadó Ursus Libris Kiadó
Kiadás éve 2021
Terjedelem 272 oldal
Formátum A/5, ragasztókötött
ISBN 978 615 5786 37 2
Ár:
3.900 Ft
3.510 Ft
Kedvezmény: 10%

A lelki sérülések megelőzése és feldolgozása baleset, orvosi beavatkozás, válás vagy egy szeretett személy halála esetén. A könyvet nemcsak szülők, hanem pedagógusok, edzők, mentálhigiénés szakemberek és az egészségügyben dolgozók is haszonnal forgathatják.

Leírás

A lelki sérülések megelőzése és feldolgozása baleset, orvosi beavatkozás, válás vagy egy szeretett személy halála esetén. Mindannyian arra törekszünk, hogy biztonságban és vidámságban legyen részük a gyerekeknek felcseperedésük során. Ám az élet gyakran közbeszól, és szinte minden gyermek életében történnek kisebb-nagyobb megrázkódtatások, akár tragédiák. A pszichológiai kutatások az elmúlt években rávilágítottak, hogy ilyen esetekben sajátos testi-lelki folyamatok játszódnak le, amelyek különböznek a gyász és szomorúság ismert érzéseitől. S mivel különböznek, a kezelésük is eltérő megközelítést igényel. Egy baleset, orvosi beavatkozás, válás vagy egy hozzátartozó halála úgy hathat, mint derült égből a villámcsapás. Még ha vannak előzményei, akkor sem tudunk felkészülni a sokkhatásra, amelyet okoz. Ez a gyerekek esetében hatványozottan igaz, és szakszerű segítségre van szükségük ahhoz, hogy oldódjon bennük a sokk nyomán fellépő bénultság. Szerencsére ezt a segítséget – a súlyos eseteket leszámítva – a gyerekek életében fontos szerepet játszó felnőttek is megadhatják a kellő ismeretek birtokában. Peter A. Levine, a traumakutatás és -kezelés egyik nagy úttörője és Maggie Kline pár- és családterapeuta jelen művükben mindazt a háttértudást és gyakorlati módszert megadják a felnőtteknek, amivel oldani tudják a gyerekek traumatizáltságát. Könyvüket nemcsak szülők, hanem pedagógusok, edzők, mentálhigiénés szakemberek és az egészségügyben dolgozók is haszonnal forgathatják.

Írta: Peter A. Levine – Maggie Kline

Fordította: Turóczi Attila

 

Tartalom

Ajánlás és köszönetnyilvánítás
Előszó

1. fejezet
A trauma az életünk része

 Az élet írta példák olyan gyerekektől, akiket ismerünk
 A trauma nem csak az eseményt jelenti
 A trauma receptje
 A reziliencia receptje

2. fejezet
A reziliencia kialakítása a testérzetek tudatosításának technikáival, gyakorlással, gyakorlással és még több gyakorlással

 Megfelelő támogatás nyújtása a letaglózott gyerekeknek
 A reziliencia kialakításának egyszerű lépései
 A nyugodt jelenlét kialakítása
 Megismerkedés a saját testérzeteinkkel

   Gyakorlat: A testérzetek tudatosításaTestérzetek szótára
   Gyakorlat: A testérzetek felfedezése és az ingázás ritmusa
   Gyakorlat: Testérzetek nyomon követéseegy társ segítségével
   Testérzetek ötletdoboza
   Gyakorlat: Érzékszervi kincsesláda kialakítása

 Sorvezető a traumák megelőzéséhez lépésről lépésre

3. fejezet
A mesterség fogásai: az egyensúly helyreállítása játék, művészeti tevékenységek és versikék segítségével

 Négy alapelv a gyerekek feloldozó játékához

   Gyakorlat

 További segítség „képzeletbeli” játékokkal
 Művészetterápia: agyag, gyurma, festés és rajzolás
 A természetről és az állatokról szóló versikék is kiegészíthetik a rajzokat az erőforrások támogatása során

4. fejezet
Gyógyír konkrét helyzetekre: az Ablakon kieséstől a Zsiráfharapásig

 Lelki elsősegélynyújtás balesetek és esések esetén
 Az érintés célja, amikor sokkos állapotban lévő gyereknek segítünk
 A nyelv megnyugtató és gyógyító ereje

   Gyakorlat: Tapasztaljuk meg a szavak erejét!

 Még néhány állatos vers az önbizalom visszanyeréséhez
 Útmutató gyógyító történetek írásához
 Orvosnál elszenvedett traumák feldolgozása
 Mit tehetnek a szülők azért, hogy felkészítsék a gyereküket műtétekre és más orvosi eljárásokra?
 Sürgősségi műtéteknél
 Választható műtétek
 Érzékenység a gyerek fájdalmaira
 Időszerű információ az erőszakosan viselkedő gyerekekről és az iskolai lövöldözésekről

5. fejezet
Életkorok és -szakaszok; a magabiztosság kialakítása az egészséges fejlődés révén

 Reagálás a csecsemőre: biztonság és bizalom
 A kisgyerek szükségletei: „én csinájom, edüdű!”
 „Kötélhúzás” a három- vagy négyévessel
 A négytől hatéves korig terjedő „flörtkorszak”
 Kamaszkori fejlődés: ki vagyok én?

6. fejezet
Nemi erőszak: hogyan csökkenthetők a kockázatok, és hogyan fedezhető fel a lehető leghamarabb

 A szexuális trauma jelei
 A szexuális sérülések kockázatának csökkentése
 Mi a nemi erőszak?
 Mit tehetnek a gondozók, hogy csökkentsék a gyerekekre leselkedő veszélyt?
 Játékok gyerekek számára, amelyekkel gyakorolhatják a határok meghúzását
 Miért nem számol be róla a legtöbb gyerek – és hogyan tudjuk megteremteni ehhez a biztonságos környezetet?
 Randierőszak és egyéb kamaszdolgok

7. fejezet
Különélés, válás és halál, avagy hogyan segítsünk a gyerekeknek végigmenni a gyász folyamatán

 A gyász és a trauma tüneteinek megkülönböztetése
 A válás két arca: rózsaszínű vagy fekete?
 Hogyan éljük túl a válást – útmutató a gyerekek lelki épségének megőrzéséhez
 Segítsünk a gyerekeknek gyászolni!
 Megbirkózás egy háziállat kimúlásával
 A gyász feloldását segítő lépések a gyerekek számára

   Gyakorlat: Gyógyulás a gyászból

8. fejezet
Gerillaháború a környéken, avagy hogyan védjük meg a gyerekeket az igazi borzalmaktól

 Példaértékű változtatások kórházakban és klinikákon
 Pillantás a családközpontú gyermekkórház modelljére
 Közösségi krízisintervenció

   Farkas űzi a nyuszit

   Képzeletbeli kötél átugrása

 Új megközelítés az iskolai krízisek utáni cselekvésre

Jegyzetek
Irodalomjegyzék
A szerzőkről
Interjú Maggie Kline-nel