Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Dráma a tanteremben

Paraméterek

Sorozat Károli Könyvek
Szerző Bethlenfalvy Ádám
Cím Dráma a tanteremben
Alcím Történetek cselekvő feldolgozása
Kiadó L'Harmattan Kiadó
Kiadás éve 2020
Terjedelem 112 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 414 718 3
Eredeti ár:
2.490 Ft

Dráma a tanteremben olyan drámapedagógia iránt érdeklődőknek vagy azt gyakorlóknak szól, akik szívesen ismerkednek az alkotó megértés drámás lehetőségeivel, elméleteivel, módjaival.

Leírás

A tantermi dráma különlegesen gazdag lehetőségeket kínál történetek osztálytermi feldolgozására. Ennek a cselekvésre, részvételre és alkotásra épülő műfajnak az elméletét és gyakorlatát járja körbe Bethlenfalvy Ádám kötete. A könyv a tantermi dráma négy összetevőjét elemzi: a jelteremtést és jelentésalkotást; a fikció és valóság viszonyát; a szituáció és a kontextus fogalmát; és a vizsgálódás nézőpontját meghatározó keretet. Az elméletet minden ponton gyakorlatban kipróbálható példák teszik érthetővé. Ezután a történetek, szövegek vizsgálatának hét stratégiáját mutatja be. Ezek lehetővé teszik, hogy a történeteket anélkül vessék alá alkotó vizsgálatnak, hogy azok zárt egysége sérülne. A stratégiákat bemutató drámaórák a közoktatás teljes életkori spektrumát lefedik. Három részletes drámaóravázlatot kínál a szerző saját gyakorlatából, a többi példa neves külföldi szakemberek munkájából ad ízelítőt. Végül a drámaórák vezetésével kapcsolatban kínál gyakorlati irányelveket a szerző.

Dráma a tanteremben olyan drámapedagógia iránt érdeklődőknek vagy azt gyakorlóknak szól, akik szívesen ismerkednek az alkotó megértés drámás lehetőségeivel, elméleteivel, módjaival.

 

Írta: Bethlenfalvy Ádám

Lektor: Kucserka Zsófia

Tartalom

Bevezető

Narratíva és dráma

Mire használjuk a történeteket, és ők mire használnak minket

A dráma

Mire használjuk a drámát a tanteremben

A tantermi dráma fő összetevői

Jel és jelentés

Egyszerű gyakorlat a jelolvasás tudatosítására

A gyakorlat továbbfejlesztése drámává

Cselekvés és jelentésrétegek

A jelentés szintjei a gyakorlatban

Fikció és valóság a drámában

Színterek

Rejtett tartalom és a kapcsolódás pontja

Védettség: kontroll a fikció fölött

A fikció alkotói

A szituáció

Gyakorlatok a szituáció elemeinek alkalmazására

Belépés a fiktív szituációba

Kontextus

Egy példa: Bolton drámaórája

A drámaesemény összetevői

Keret

Stratégiák a narratívák dramatikus feldolgozására

1. A történet központi vagy mellékszereplőinek vizsgálata

Az őr – drámaóraterv

2. Előzmény létrehozása

3. A történet folytatása

4. Központi esemény megélése

5. Áthelyezés más kontextusba

Graffiti az iskolafalon – drámaóraterv

6. Központi probléma kiemelése – analóg történet

Vad – drámaóraterv

7. Átkeretezés – átültetés más műfajba

A dráma gyakorlati alkalmazásának alapelvei

A drámatanári attitűd

Fokozatosság

Mi a diákok dolga a drámában?

Mit vizsgálunk?

Belső koherencia

Facilitálás – hogyan vezessünk drámaórát

Hogyan tovább

Bibliográfia