Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Drámafoglalkozások

Paraméterek

Szerző Kaposi László
Cím Drámafoglalkozások
Kiadó Marczibányi Téri Művelődési Központ
Kiadás éve 2013
Terjedelem 168 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 8457 25 7
Ár:
1.800 Ft

Harminc drámaórát tartalmaz a könyv. Az óvoda-iskola átmenet nehézségeit élő gyerekektől a fiatal felnőttekig terjed az az életkori tartomány, aminek szólhatnak a majdan megvalósuló drámamunkák (ezen belül az egyes vázlatok természetesen csak meghatározott, szűk életkori sávnak).

Leírás

Nagyon fontos, hogy megjelenjenek drámaórák. Filmen is jó lenne (akár technikailag lebutított, a netről letölthető változatokban), de ennél is fontosabb, hogy nyomtatásban legyenek hozzáférhetők izgalmas, érzelemteli és tanulságos pillanatokat hozó drámaórák. És legalább annyi, hogy egy-egy tanévhez elegendő muníciót kaphassunk. A vázlatok, tervezetek átalakítása, az adott csoport adott pillanatára történő átszabása — szakszerűen: adaptálása — a drámatanári gyakorlatnak rendre visszatérő eleme kell, hogy legyen. Már csak azért is, mert nem sokan vannak olyanok köreinkben, akik minden alkalomra képesek saját forrásból, saját kútfőből előállítani színvonalas drámaórát. (Jó, bevallom, „hitetlen gyaur” vagyok ebben a kérdésben: szerintem nincs is ilyen... Vagy ha mégis van, akkor, kérem, hozzon össze vele valaki! Örömmel beszélgetnék a „drámakincstárral” rendelkező kollégával a tervezésről és a drámatanárok hétköznapjairól…)
A tanítási dráma magyarországi kezdeteit viszonylag pontosan datálhatjuk: David Davis 1991-es fóti kurzusához köthető. Az a „szakirodalmi bumm” is innen eredeztethető, ami a kilencvenes évtized első felében bekövetkezett, és aminek utórezgései kitartottak egészen az évtized végéig, az ezredfordulóig. Sajnos az utóbbi 10 évben ismét egyre kevesebb drámás szakkönyv jelenhetett meg. Ennek messzemenően nem az érdeklődés hiánya volt az oka: alkotói és fogyasztói oldalról nézve is azonos a helyzet — szükség lenne új könyvekre. De a mindenkori válság, a kormányzattól függetlenül jelentkező el- és megvonások, amelyek előszeretettel érintették hol a kulturális területet, hol az oktatást, hol együtt a kettőt, nos, az anyagiak ennek jelentős akadályát képezték ennek. Ehhez képest számít nagy dolognak, hogy időnként mégis vannak olyanok, akik valahol, valahogyan találnak egy kis pénzt, amit erre a területre lehet fordítani. Ez történt most a Marczibányi téren, ahol sikerült előteremteni a feltételeit annak, hogy egy új Drámafoglalkozások gyűjtemény jelenhessen meg. Új — igen, mert a régi kiadvány drámaórái felett kissé eljárt az idő, ennek jeleként a régebbiek közül csupán kettő költözött át abba a könyvbe, amit az olvasó a kezében tart. És mégsem teljesen új, mert a szerkesztői munka a válogatásra, és annak köre a már publikált drámaórákra terjedt ki, nem pedig újak létrehozására. Vagyis az új nem teljesen új. Főként a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ A dráma tanítása című sorozatára építettünk, és mellette a Magyar Drámapedagógiai Társaság periodikájára, a Drámapedagógiai Magazinra. Afféle „best of drama” jött így létre. Mivel a kollégák lemondtak a jogokról, így a szerkesztő szabadon válogathatott. Azt talán mondanunk sem kell, hogy nem szabályjáték-sorokat, nem dramatikus játékok vázlatát, hanem tanítási drámákat keresett. És talált. Méghozzá jókat. (Egy szakértői dráma vázlata is bekerült — ‚Jó, ha van” alapon... Bárcsak lenne belőle sokkal több.)
Harminc drámaóra: az óvoda-iskola átmenet nehézségeit élő gyerekektől a fiatal felnőttekig (esetleg a nem is annyira fiatalokig) terjed az az életkori tartomány, aminek szólhatnak a majdan megvalósuló drámamunkák (ezen belül az egyes vázlatok természetesen csak meghatározott, szűk életkori sávnak).
Kaposi László

Tartalom

Bevezető
Láng Rita: Mesebolt
Mikolasek Zsófia: Fityfírittyek
Lipták Ildikó: Jemanzsá, a tenger úrnője
Szauder Erik: A vak őr
Hodász Eszter: Ágrólszakadtak drámaóra
Szalai Katalin: Hófehérke és a hét törpe; Muti
Takáts Rita: A csaló
Lukács Gabriella: Veszélyes vizeken
Lipták Ildikó: Te vagy a barátom
Lipták Ildikó — Mészáros Beáta: A „rőt hajú abbé”
Nyári Arnold: Végvárak harcosai
Szauder Erik: Tervezőiroda
Horváth Éva: Szárnyak avagy Angyal a csirkeólban
Nyári Arnold: Kísértetkastély
Horváth Éva: A „Bűvös csillag”
Szauder Erik: Ponyvaregény
Szauder Erik: Farkasember
Kaposi László: A csaták vasát elföldeli avagy lesz-e béke Veronában
Lipták Ildikó: Kriptajelenet
Török László: „Maradjatok távol...”
Lipták Ildikó: Az apagyilkos
Horváth Brigitta: Foglalt ház
Sallainé Topor Rita: Bizalom, játék
Tegyi Tibor: Elefánt
Wenczel Imre: A baleset
Lipták Ildikó: Heg(y)ek
Horváth Éva: Futballhuliganizmus
Lipták Ildikó: Mi öten
Polgár Mónika: Az ördög