Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Edzéselmélet

Paraméterek

Sorozat Lovasakadémia
Cím Edzéselmélet
Kiadó Mezőgazda Kiadó
Kiadás éve 2008
Terjedelem 174 oldal
Formátum B/5, keménytáblás
ISBN 978 963 286 515 7
Eredeti ár:
3.900 Ft

Az oktatásban sokrétű kapcsolat alakul ki a sportoló és a ló, a sportoló és az oktató, a ló és az oktató, valamint a lovasok, a hajtók és a voltizsálók között. Ennek a könyvnek az a célja, hogy hidat képezzen az elmélettől a kiképzőgyakorlatig a pedagógia, pszichológia területein.

Leírás

A gyakorlati és elméleti oktatás központi jelentőségű a kiképzők tantervében. Az ebben a könyvben összegyűjtött, az oktatás legkülönbözőbb aspektusaira vonatkozó szakközlemények ehhez jelentős alapot képeznek, amelyek nélkülözhetetlenek az oktató számára. A lovassportban működő kiképzőnek a lovaglás (hajtás, voltizsálás) gyakorlati készségén és az elméleti ismereteken túlmenően tapasztalatokkal kell rendelkeznie a tanulás, tanítás, edzés (eddig sportoktatás néven összefoglalt) területén is. Az oktatásban sokrétű kapcsolat alakul ki a sportoló és a ló, a sportoló és az oktató, a ló és az oktató, valamint a lovasok, a hajtók és a voltizsálók között. Ennek a könyvnek az a célja, hogy hidat képezzen az elmélettől a kiképzőgyakorlatig a pedagógia, pszichológia területein.
 
 

Írta: Christoph Hess, Wolfgang Hölzel, Eckart Meyners, Björn Ahsbahs

Fordította: Radnai Imre 
Lektor: Kövy András
 
Kapcsolódó témakör:

Tartalom

Előszó

Pedagógiai alapgondolatok (Christoph Hess)

A lovassport jelentősége

A lovassport sajátosságai

A lovaglás (hajtás, voltizsálás) mint tömegsport

Az oktató a tömegsportban

A lovaglás (hajtás, voltizsálás) mint versenysport

A kiképző a versenysportban

Pedagógiai ismeretek lovasedzők számára

Általános pedagógia

Az oktatás tervezése (Wolfang Hölzel)

Az oktatás hat kritériuma

Felépítés

Az információ tartalma

Az információ formája

Visszajelzés

Helyezkedés és magatartás

Felügyelet és balesetvédelem

A lovaglás tanításának módszerei (Eckart Meyners)

Az oktatási módszer alapelvei

Utasításorientált és tapasztalatorientált oktatásrendszer

Az oktatás és a kiképzés stílusai a lovardában

Oktatástechnológia a lovaglás tanításában

Auditív média

Vizuális média

Audiovizuális média

Egyéb média

Mozgatástanulás a lovaglásban

A lovaglástanulás fogalmáról

A szabályozókör-modell szerinti tanulás

Mozgásszabályozás és mozgáskoordináció

A mozgástanulás fázisai (a motorikus mozgásfolyamat)

A kezdők (gyermekek, fiatalkorúak, későn bekapcsolódók) tanítása (Claudia Elsner)

Körülmények és előfeltételek

Iskolalovak, pónik

Találkozás a lóval

Pedagógiai aspektusok

A lovaglás kezdeti szakasza

A térbeli környezeti média

Megjegyzések az oktatás tartalmához

A tanuló életkora (Eckart Meyners)

Gyermekek, serdülők tanítása

Felnőttek tanítása

Bevezetés a lovastornába (voltizsálásba) (Annette Müller-Kaler)

Voltizsálás az egyesületben. Feladatok, célok, szervezés

A voltízssport lehetséges helye és feladatai az egyesületben

Mi lehet a voltizsálás a lóhoz való közeljutás terén?

A voltízsló

Mikor lehet megkezdeni a voltizsálást?

A voltízspont szervezése és integrációja az egyesületben

A voltízspont segédeszközei

Megjegyzések a voltizsálás tanításának didaktikájához és metodikájához

A voltizsálásoktatás problematikája

A voltizsálás oktatásszervezése

A bemelegítés rendje

A mozgó lovon gyakorlás rendje

Az álló lovon gyakorlás rendje

Az oktatás intenzívebbé tétele

Javaslatok a voltizsálás tantervére

Gyakorlati útmutató a kiképző számára (Eckart Meyners, Michael Putz)

A tanuló ráhangolása a lóval való bánásmódra

Az istállóban

A lovardában

A terepen

Az ülés alapjainak tanítása

Ülésiskolázás

Üléshibák és kiküszöbölésük

Az izomzat jelentősége a helyes (idomító-) ülésben

Mozgékonyság a medencetájékon

A combizomzat

A lábszár

Farizomzat

Lábtartás

Has- és hátizomzat

Mell- és vállizomzat

Felkar- és alkarizomzat

A tarkóizomzat, a fej tartása

Tartásproblémák lovagláskor

Székülés

Villaülés

Tartáshibák és következményeik

Üléshibák és javításuk könnyűülésben

A segítségadás alapjai és hibái

A testsúlysegítségek

A combsegítségek

A szársegítségek

Segédeszközök

Büntetések

Tornagyakorlatok

Az edzéselmélet alapjai (Björn Ahsbahs)

A sportedzés

A sportteljesítményre ható tényezők

A motorikus (testi) képességek

A pszichikai tényezők és képességek

A taktikai képességek

A környezeti tényezők

További alapvető tényezők

Az edzéshatár sportélettani alapjai

Az energia-előállítás

A mozgás szabályozása

Az edzéshatár

A legfontosabb edzéselvek

Edzésmódszertan

Az állóképesség edzésmódszerei

Az erőedzés módszerei

A gyorsaságedzés módszerei

A hajlékonyságedzés módszerei

A technikai edzés módszerei

Edzéstervezés

A voltízssport követelményei

A lovassport követelményei

A ló edzésének sajátosságai (Claus Chmiel)

Az edzés felépítése

Az edzésterhelés alapelvei

Kondíció

Edzésmetodika

Speciális edzéstervezés

Bevezetés a lovas kiegészítősportjába és erőnléti edzésébe

A lovas állóképesség-edzése

A lovas erőedzése

Kondíciógimnasztika zenével

Hajlékonyság, mozgékonyság edzése

Reakciógimnasztika

Játékok a kiegészítősport és a kondícióedzés keretében

A sportpszichológia jelentősége a lovassportban (Andreas Tack)

A lovasok, voltizsálók és hajtók teljesítményére ható pszichológiai tényezők

Feszültség, idegesség

Agresszió, harag

Önbizalom

Személyiségtípusok

A teljesítmény befolyásolása

Testtudat

Az energiaforrások optimális kihasználása

Mentális edzésmódszerek

Félelem a lovassportban (Ralph-Michael Rash)

A félelem következményei és okai

Következtetések a kiképző részére

Félelem verseny előtt

Baleset-megelőzés és elsősegélynyújtás (dr. Helga von Brauchitsch)

Megelőzés

Ki lovagoljon?

Sérülések és balesetek

Sebellátás

Vérzések

Sokk

Eszméletlenség

A mellkas sérülései

Csonttörés

Légzésmegállás

A sérült szállítása

Egyéb sérülések