Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Egér és oroszlán (DVD)

Paraméterek

Szerző Macskássy Gyula
Cím Egér és oroszlán (DVD)
Alcím Mesék, kisfilmek, egypercesek
Kiadó Magyar Nemzeti Filmarchívum
Kiadás éve 2012
Formátum DVD
ISBN MNFA25
Ár:
990 Ft

A magyar animáció atyja, Macskássy Gyula születésének 100. évfordulójára a Magyar Nemzeti Digitális Archívum gondozásában jelent meg a rendező mesefilmjeit és egyedi animációs filmjeit bemutató DVD-sorozat második válogatása. A kiskakas gyémánt félkrajcárját 1951-ben az első színes magyar rajzfilmként üdvözölték itthon. E kis „szárnyas Robin Hood–mesét” a Két bors ökröcske, a Kutyakötelesség és Az erdei sportverseny követte a sorban.

Leírás

A magyar animáció atyja, Macskássy Gyula születésének 100. évfordulójára a Magyar Nemzeti Digitális Archívum gondozásában jelent meg a rendező mesefilmjeit és egyedi animációs filmjeit bemutató DVD-sorozat második válogatása. „Mély mondanivaló és populáris előadásmód”: ez volt Macskássy Gyula ars poeticája. Noha Magyarországon már jóval az ő működése előtt is születtek animált filmkísérletek, mégis, a világ az ő művein keresztül csodálkozott rá a magyar animációs film egyediségére. Macskássy pályája a harmincas évek elején Bortnyik Sándor Bauhausos magántanodájából, a Műhelyből indult. 20 évesen két csoporttársával, Halász Jánossal (a későbbi John Halas-szal) és Kassowitz Félixszel alapította Budapesten a reklámgrafikákra és mozgóképes hirdetésekre szakosodott Coloriton Stúdiót. Az itt készített munkák során formálódott az a karikaturisztikus, markáns vizuális stílus, amely Macskássy egész pályafutását meghatározta.
A kiskakas gyémánt félkrajcárját 1951-ben az első színes magyar rajzfilmként üdvözölték itthon. E kis „szárnyas Robin Hood–mesét” a Két bors ökröcske, a Kutyakötelesség és Az erdei sportverseny követte a sorban. Az állami rajzfilmgyártás hőskorszakában készített klasszikus mesefilmek után éles fordulat következett be mind a magyar animáció, mind Macskássy Gyula pályáján. A gyermekmesék világát mai környezetbe helyezett történetek váltották fel. Az ötvenes-hatvanas fordulóján készült filmekben megjelent az a – Macskássy megfogalmazásában – „stilizált formák rafinált játékára épülő, merészen leegyszerűsített formanyelv”, amely a magyar animáció felnőtté válásának volt a záloga. A Várnai György grafikussal közösen jegyzett, „kedvesen naiv humanista” filmek, a Ceruza és radír, valamint a Párbaj utat nyitottak a külföld felé a hazai rajzfilm számára – az előbbit Karlovy Varyban, az utóbbit Cannes-ban és Oberhausenban is fesztiváldíjakkal ismerték el.
Legyen szó a klasszikus meseadaptációkról vagy a humanista gegfilmekről, Macskássy Gyula minden alkotásával – Dargay Attila szavaival élve – „a szépséggel próbálta menteni sorsunk méltóságát”.
 
Játékidő: 92 perc

Tartalom

Mesék
Okos lány (1955) (10 perc)
Egér és oroszlán (1957) (11 perc)
A telhetetlen méhecske (1958) (16 perc)
Uhuka, aki egész nap a tévét nézte (1969) (7 perc)
Egyedi filmek
Ez nálunk lehetetlen (1965) (11 perc)
Tíz deka halhatatlanság (1966) (9 perc)
Kis ember, nagy város (1967) (10 perc)
Öreg és fiatal (1969) (5 perc)
Egypercesek
Az öngyilkos (1970) (1 perc)
A jóember (1970) (1 perc)
A segítség (1970) (2 perc)
Siker (1970) (1 perc)
Kíváncsiság (1970) (1 perc)
A rács (1970) (1 perc)
Fegyver (1971) (2 perc)
Szobor (1971) (2 perc)
Az öreg (1971) (2 perc)