Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Egybegyűjtött filmművészeti írások 2.

Paraméterek

Szerző Bódy Gábor
Cím Egybegyűjtött filmművészeti írások 2.
Kiadó Magyar Művészeti Akadémia
Kiadás éve 2020
Terjedelem 336 oldal
Formátum A/4, ragasztókötött
ISBN 978 615 5869 76 1
Ár:
5.900 Ft
5.310 Ft
Kedvezmény: 10%

Az Egybegyűjtött filmművészeti írások végre teljessé váló kiadása reményeink szerint újabb lendületet adhat a Bódy Gábor művészete körül zajló termékeny eszmecserék folytatásának. Munkái a filmtörténeti kánonban kivívott rangos helyük mellett így maradhatnak a magyar filmkultúra élő, szerves, jó értelemben vett provokatív, szellemi frissességükből mit sem veszítő darabjai.

Leírás

„Kevés olyan filmrendezőt ismer a filmtörténet, akiben a mesterségbeli tudás – az anyag (a celluloid, a videószalag), az eszközök (kamera- és optikafajták) alapos ismerete – és az elméleti felkészültség, s a képzelet ereje olyan egységben és egymást segítve létezett, mint Bódy Gábor alkotó személyiségében” – volt olvasható az Egybegyűjtött filmművészeti írások 2006-ban megjelent 1. kötetének fülszövegén. A helyzet azóta sem változott, így ha lehet, még jobban hiányzott a háromkötetesre tervezett vállalkozás folytatása, amelyre majdnem másfél évtized után kerül sor. Az 1. kötet részben a film „filozófusát”, a filmről gondolkodó Bódyt mutatta be elméleti írásainak, elemzéseinek, javaslatainak, illetve a Filmiskola című, a Magyar Televízió számára készült oktatási anyag forgatókönyvének közreadásával; másrészt a „poéta”, a művész tevékenységét is felidézte filmtervek, forgatókönyv-vázlatok, valamint a Magyar Dezső rendezésében megvalósuló, Bódyval együtt jegyzett Agitátorok forgatókönyvének és az Amerikai anzix forgatókönyv-változatainak publikálásával.

Jelen kötet ez utóbbit folytatja és egészíti ki Bódy két egész estés játékfilmje forgatókönyvének, illetve hozzájuk kapcsolódó, különféle jellegű írásoknak a megjelentetésével. A forgatókönyvek általában nem fedik teljes mértékben a megvalósult filmet – különösen így van ez Bódy esetében. A Psychének több forgatókönyv-változata ismert, a Kutya éji dalának viszont nem létezett hagyományos értelemben vett forgatókönyve.

A filmekhez legközelebb álló írásos anyagok közreadásával (a forgatókönyv mellett szinopszissal, jelenet- és dialóglistával, vázlattal, bevezetővel, jegyzettel, interjúval, levéllel stb.) betekintést nyerhetünk az alkotó műhelyébe, és nyomon követhetjük a mű születését a koncepció kialakításától a film megvalósításának küszöbéig. Az Egybegyűjtött filmművészeti írások végre teljessé váló kiadása reményeink szerint újabb lendületet adhat a Bódy Gábor művészete körül zajló termékeny eszmecserék folytatásának. Munkái a filmtörténeti kánonban kivívott rangos helyük mellett így maradhatnak a magyar filmkultúra élő, szerves, jó értelemben vett provokatív, szellemi frissességükből mit sem veszítő darabjai.

Szerkesztette: Gelencsér Gábor

Tartalom

Előhang – Tarr Béla

PSYCHÉ

Nárcisz és Psyché (Bódy Gábor beszélgetése Weöres Sándorral egy készülő film alkalmából)

Előszó – Csaplár Vilmos jegyzetével

Bevezető a Psyché forgatókönyvéhez (A szerk.)

Psyché I–II.

Kedves Mr. Dauman! (Bódy Gábor levele Anatole Dauman producerhez)

KUTYA ÉJI DALA

Csaplár Vilmos: Szociográfia

Filmszinopszis

A szélhámos pap története (Anyaggyűjtés a Kutya éji dalához 1.)

Beszélgetések a tanárnővel (Anyaggyűjtés a Kutya éji dalához 2.)

A pap általában a faluról (Anyaggyűjtés a Kutya éji dalához 3.)

Gondolatvázlatok

Jelenetvázlatok

Jelenetlista (Töredék)

Dialóglista

Diszpozíciós könyv

Johanna Heer jegyzete

„Az agyaglábakon imbolygó jelen fenomenológiája” (Választöredékek)

FÜGGELÉK

Életrajz

Bódy Gábor filmjei

Képjegyzék

Szerkesztői jegyzet

Névmutató