Leírás
A kisgyermekeket a művészetek világába a felnőttek vezetik be, versek, mondókák, mesék, dalok, gyurmázás, rajzolás vagy éppen a festés révén. Optimális esetben a kisgyermekek környezetükkel, mindennapi tevékenységükkel érintkeznek az egyes művészeti ágakkal. Például a katicabogarat mondókával, dallal reptetjük el a kezéből. A művészeti nevelés felkészültséget és tudatosságot kíván a gyerekeket nevelő felnőttől. Ehhez a felkészüléshez készítettük könyvsorozatunkat a magyarországi csecsemő- és kisgyermeknevelő BA szakok számára. Az első, jelen kötetben tárgyaljuk a vizuális és az irodalmi-anyanyelvi nevelést, és külön kötetet kap az ének-zenei nevelés. E három terület egy empirikus alapokon nyugvó, átfogó művészeti nevelési programként is felfogható. Munkánk átfogó szemléletű, és nem korlátozódik csak a technikák leírására, ezért egyedüli e területen. A technikák mellett a kisgyermekek fejlődését is taglalja, segítve a nevelői hivatásra készülőknek abban, hogy a gyermekek fejlettségi fokához tudják igazítani a művészeti impulzusokat. A gyakorlati ötleteken túl kitérünk a művészeti nevelés hatásaira is. Segítünk az értékes művészeti anyag megválasztásában, és az élményt adó közlés módjára is felkészítjük a könyvünket használókat. Gyakorlati fejezeteink kipróbált módszereket tartalmaznak. Ezeket a bölcsődéken kívül felhasználhatják a szülők, de a gyógypedagógusok, óvónők is.
Ludovika Egyetemi Kiadó, 2022.
Szerkesztette: Gyöngy Kinga
Lektor: Mózes Eszter, Nyitrai Ágnes, Rózsa Judit, Szarka Julia
Paraméterek
Szerző | Gyöngy Kinga |
Cím | Első lépések a művészetek felé I. |
Alcím | A vizuális nevelés és az anyanyelvi-irodalmi nevelés lehetőségei kisgyermekkorban (2. kiadás) |
Kiadó | Ludovika Egyetemi Kiadó |
Kiadás éve | 2022 |
Terjedelem | 560 oldal |
Formátum | B/5, keménytáblás |
ISBN | 978 615 5920 80 6 |
Tartalom
Előszó a második kiadáshoz
A kötet szerzői
Előszó a vizuális nevelés lehetőségei kisgyermekkorban részhez
1. fejezet
A vizuális neveléssel, alkotó játékokkal kapcsolatos alapkérdések tisztázása (Gyöngy Kinga)
2. fejezet
Az alkotó játékokhoz szükséges készségek fejlődése (Gyöngy Kinga)
3. fejezet
A rajz és a plasztikázás fejlődése (Gyöngy Kinga)
4. fejezet
Az alkotás mint játék (Tóbiné Bércesi Mária – Gyöngy Kinga)
5. fejezet
A képzőművészeti tevékenységek hatásai kisgyermekkorban (Gyöngy Kinga)
6. fejezet
A bölcsőde környezetpszichológiája (Dúll Andrea)
7. fejezet
Fényképezés a bölcsődében (Hanczár Gergely)
Előszó az anyanyelvi-irodalmi nevelés lehetőségei kisgyermekkorban részhez
8. fejezet
A beszéd és a nyelvi rendszer elsajátítása kisgyermekkorban (Kusper Judit)
9. fejezet
A mesélés jelentősége kisgyermekkorban (Nyitrai Ágnes)
10. fejezet
Gyermekkönyvek a bölcsődés korban (Tancz Tünde)
11. fejezet
Népmeseválasztás bölcsődés(korú) gyermekek számára (Tancz Tünde)
12. fejezet
Népmese szöveggyűjtemény (Tancz Tünde és Gyöngy Kinga)
13. fejezet
Mondókák, gyermekversek a bölcsődében (Katona Krisztina)
14. fejezet
Élménynyújtás bábok segítségével baba-színház-báb-játék (Székely Andrea)
Fotók és képek jegyzéke
Videó jegyzéke