ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar
A kötet célja, hogy a hallássérült gyermekek integrált oktatás-nevelése területén megvalósuló hazai gyakorlatról általánosítható tapasztalatokat tegyen közzé, és ezek elemzésével hozzájáruljon a meglévő gyakorlat megváltoztatásához, a hallássérült gyermekek integrált nevelésének szélesebb körűvé válásához.
A kötet a minden fogyatékosságra érvényes közös pszichológiai jelenségeket igyekszik elsősorban bemutatni. Céltudatosan tágítani kívánja azt a felfogást, hogy a gyógypedagógiai pszichológia a fogyatékos személy pszichológiája.
Ez a könyv a látássérült gyermekek matematikatanulásának, -tanításának kérdéseit taglalja. Bemutatja a matematikai kompetenciák fejlődésének sajátosságait a „nemlátás” és a „másképpen látás” feltételei között.
Ez az egyetemi tankönyv az 1998-ban megjelent és a hallgatók generációi által használt, azonos című tankönyv teljes körű átdolgozásával jött létre. A tankönyv az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karának szakmai irányításával készült mindazon hallgatók számára, akik a Gyógypedagógia szak keretében a Tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirányon folytatják tanulmányaikat a hazai egyetemeken. A tankönyv ennek a szakiránynak a legkorszerűbb alapismereteit tartalmazza.
A könyv egy eddig egyedülálló módszernek a rituálinnovatív terápiának dadogó gyerekek, dadogók és hadaró fiatalok kezelésére adaptált változatát és hatékonyságának vizsgálatát mutatja be.
Magyarországon ez az első olyan tanulmánykötet, amely kizárólag a CI témájával foglalkozik. Különös örömünkre szolgál, hogy a kérdést hangsúlyosan a gyermekek CI-t követő (re)habilitációjának kérdései szempontjából, azaz gyógypedagógiai hangsúllyal kezeli, hiszen a gyermekek műtét utáni fejlesztésére, fejlődésére összpontosít.
A kézikönyv azoknak a hallgatóinknak készült, akik választott szakterületükön a gyengénlátók és aliglátók gyógypedagógiai tanárai, illetve egyéni fejlesztést tervező és végző terapeuták lesznek.
A kötet a diszfázia jelenségét sokoldalúan bemutató, Magyarországon mindeddig hozzáférhetetlen alaptanulmányokat adja közre, amelyeket gyermeknyelvészeti, pszicholingvisztikai és pszichológiai jellegű jegyzetekkel egészítettünk ki.
Könyvünk elsősorban gyógypedagógusoknak és gyógypedagógus hallgatóknak szól. Azoknak, akik szívesen foglalkoznak, illetve foglalkozni szeretnének a kisebb, sérült gyermekek fejlesztésével, szocializációjával.
A kötet áttekintést ad egyrészt az integrált nevelés témakörében fellelhető legújabb elméleti tendenciákról, másrészt munkatársaink integrációs kísérleteiről, melyeket olykor kudarcok is kísértek. Ez természetes is, hiszen a munka úttörő jellegű, lényeges eleme a szervezés.
A gyógypedagógiai iskolaegészségtan azt a célt szolgálja, hogy a nevelés módszereinek és eszközeinek alkalmazásához az iskola-egészségügy megelőző és higiénés rendszabályainak megvalósításához, de főleg a fogyatékos gyermekre irányuló „gyógyító pedagógiához” nyújtson segítséget.
Ez a könyv elsősorban azoknak a szülőknek szól, akik hallássérült gyermek(ek)et nevelnek, csecsemőkortól akár iskoláskorig. Ugyanakkor nagy segítséget nyújthat a hallássérült gyermekekkel foglalkozó korai fejlesztő gyógypedagógusoknak is, akik sok-sok ötletet meríthetnek a könyvből. Miután a szerző erősen épít a minden gyermekre vonatkozó lélektani ismeretekre, ugyancsak haszonnal forgathatják a más fogyatékossággal élő kisgyermekekkel foglalkozó szakemberek is.
Szücs Marianna több mint egy évtizede kutatja hazánkban az ADHD-val élő emberek és családjaik helyzetét. ADHD-val küzdő gyermekekről szóló kötete után jelen munkája az ADHD-ban érintett felnőttek körében végzett kvalitatív kutatásának eredményeit mutatja be.
A korai életszakaszban végzett prevenciós és intervenciós tevékenységek nem csak a gyermekek fejlődését mozdítják elő és a családok kompetenciáját erősítik, hanem ezen túlmutató pozitív társadalmi következményekkel is járnak. Amellett, hogy elősegítik a gyermekek és a családok társadalmi integrációját, hosszú távú gazdasági hasznosságuk is jelentős. Az Utak a kora gyermekkori intervenció rendszerszintű, komplex megközelítését nyújtja.
A szerzők kutatásának célja tanulásban akadályozott, diákotthonban élő gyermekek számára művészeti terápiás módszer kidolgozása volt. Olyan metódus létrehozásával próbálkoztak, amely új, korszerű, úgynevezett mentálhigiénés iskolakép alapján szerveződő gyógypedagógiai gyakorlatba építhető be.
Ez a kötet olyan tanulmányokat tartalmaz, amelyek segítséget nyújthatnak az intellektuális képességzavarral élő személyek kommunikációfejlesztése során.