Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Emberi erőforrásaink 21. százada

Paraméterek

Sorozat Társadalom és oktatás
Szerző Polónyi István
Cím Emberi erőforrásaink 21. százada
Kiadó Gondolat Kiadó
Kiadás éve 2016
Terjedelem 226 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 693 669 3
Eredeti ár:
3.500 Ft
3.150 Ft
Online kedvezmény: 10%

Az ország lakosságának vertikális képzési szerkezete meglehetősen torz, amely a 2010-től regnáló oktatáspolitika nyomán még tovább deformálódik. Még tovább szélesedik azon középfokú rétegek aránya, akiknek át- és továbbképzése az alapképzettség hiányosságai miatt szinte lehetetlen...

Leírás

„A hazai emberi erőforrás helyzetének áttekintése nem ad… igazán pozitív képet, azonban nem is ígér... katasztrófát. Mert az végül is nem katasztrófa – csak a hazai politikai osztály teljesítményének szomorú eredménye –, hogy Magyarország a bemutatott elemzéseink alapján a kelet-európai posztszocialista országok közötti valamikori vezető helyét nem egyszerűen elveszíti, hanem lényegében az Európai Unió leggyengébben teljesítő országainak egyikévé kezd válni. A 2000-es évek második évtizedének oktatáspolitikája, migrációs politikája, cigánypolitikája, nőpolitikája és tudománypolitikája mind abba az irányba mutat, hogy nem vagyunk képesek megfelelően fejleszteni humán erőforrásainkat.
Az ország lakosságának vertikális képzési szerkezete meglehetősen torz, amely a 2010-től regnáló oktatáspolitika nyomán még tovább deformálódik. Még tovább szélesedik azon középfokú rétegek aránya, akiknek át- és továbbképzése az alapképzettség hiányosságai miatt szinte lehetetlen. Emellett mind az általános középfokú képzést szűkíteni igyekszik a kormány a kisgimnáziumok bezárásával, mind a felsőoktatás expanzióját próbálja visszafogni, visszafordítani. Ezekkel a lépésekkel éppen ellenkező irányba mozdul el az emberi erőforrások alakítása…, mint amilyen irányba az Európai Unió vagy a fejlett világ vezető országai haladnak.”
 

Gondolat Kiadó, 2016.

Társadalom és oktatás–sorozat 40.

Írta: Polónyi István

Tartalom

Előszó
Bevezetés
1. Az emberi erőforrás
A humánerőforrás és fejlesztése
            Elméletek
            Egy kis hezitálás a túlképzésről
A humán erőforrás fejlettség mérése
            Human Capital Index
            Global Talent Competitiveness Index
            Global Innovation Index
            Human Development Index
            Better Life index
            Magyarország helyzete
Melléklet
Az emberi erőforrások fejlesztését meghatározó tényezők
2. Emberi erőforrások a 21. században
Demográfiai szcenáriók a fejlett országokban
Népesség-előreszámítások
Termékenység, mortalitás, migráció
            Néhány szó a demográfiai elméletekről
            A termékenység
            A születéskor várható élettartam
Az elöregedés
            Az elöregedés mutatói
            Az elöregedés következményei
A foglalkoztatás
Az iskolázottság
Néhány nem trend szerinti lehetőség a demográfiai folyamatokban
            Meddig élhetünk?
            A házasság és a család
A magyar nők a 21. században
            A Gender Gap Index
            A nők oktatási részvétele és iskolázottsága
            Foglalkoztatottság és keresetek
            A házimunka
            Az üvegplafon
            A nők helyzete és lehetőségei
Melléklet
A romák
            A roma népesség Európában és Magyarországon
            A roma népesség iskolázottsági üvegplafonindexe
            A közfoglalkoztatás
            A roma foglalkoztatottság és a gazdasági fejlődés
            A Roma Integrációs Index
            Romák az iskolában és a társadalomban
Melléklet
A migráció
            Bevándorlók Európában
            A bevándorlás és az iszlám „áradat”
            A hazai bevándorlás jövője
            A migrációs politika Melléklet
És akkor milyen is a magyar emberi erőforrások helyzete a 21. században?
3. Az oktatás ma és holnap
A jövő iskolája
            Az IKT
            A tanulók száma és az állami támogatás
            Iskola szcenáriók
            21. századi képességek
            Az oktatásirányítás
            A jelen és jövő iskolázottsági szerkezete
            A beiskolázási arányok alakulása
            A felsőoktatás horizontális képzési struktúrája
            A PISA-eredmények országcsoportonként
            A diplomás ellátottság
            Diplomás ellátottsági mutatók 2011
            A népesség vertikális iskolázottsági szerkezete
            Az oktatási ráfordítások
            Oktatás politikai következtetések
Melléklet
A ma és a holnap felsőoktatása
            A felsőoktatási expanzió okai a 20. században
            Közgazdasági megfontolások
            Demográfia
            Posztindusztrializálódás
            Demokratizálódás
            A szputnyiksokk
            Szociológiai okok
            Politikai magyarázatok
            És mára mi változott?
            Közgazdasági elméletek
            Demográfiai folyamatok
            Mobilitás
            Kommercializáció és oktatáspolitika
            A felsőoktatási áru diverzifikálása
            A ráfordítások
            Régi-új mozgatórugók
            És itthon?
A kutatás, fejlesztés és a humánerőforrás fejlettsége
            A kutatás és innováció közgazdasági megközelítésben
            A tudomány rendszerének fejlődése és tudománypolitikai következményei
            Innovációs teljesítmény és az iskolázottság
            Hogyan lehet „minőségibb” a hazai tudomány és felsőoktatás?
            A felsőoktatás és a tudomány átalakulása és a minősége
            A Magyar Tudományos Akadémia és a tudomány minősége
            Merre van a 21. századi út?
A jövő tudománya
Befejezésként
Irodalom