Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Embertan-erkölcstan sztori

Paraméterek

Szerző Kamarás István
Cím Embertan-erkölcstan sztori
Kiadó Pro Pannonia Kiadó
Kiadás éve 2015
Terjedelem 184 oldal
Formátum A/5, ragasztókötött
ISBN 978 615 5553 09 7
Ár:
2.200 Ft
2.090 Ft
Kedvezmény: 5%

A szerző – mint első számú beavatott – az embertan-erkölcstan izgalmas, mozgalmas, viharos, fordulatokban is bővelkedő történetének krónikása.

Leírás

Kamarás István 1988 óta vesz részt egy ízig-vérig honi innováció (mondhatni hungarikum) kidolgozásában: mint a Nemzeti Alaptanterv Emberismeret fejezetének megfogalmazója, mint ember-erkölcstan tankönyvek szerzője és társszerzője, mint a Pannon Egyetem az ember- és erkölcstan tanárok képzését szolgáló Antropológia és Etika Tanszék alapítója és első tanszékvezetője. Ez a tantárgy embertanba foglalt erkölcstan, vagyis a leíró és a normatív embertudományoknak olyan kombinációja, melynek segítségével kétféle csapdát is el lehetett kerülni: a pszichologizálás és a szociologizálás, valamint a moralizálás csapdáját. Ebben a multidiszciplináris modellben az ember és társadalom működése nem marad leíró és pragmatikus szinten, hanem erkölcsi és filozófiai nézőpontból reflektált, egy nem semleges, de nem is irányzatos, hanem egy nagyon sok mindenki számára elfogadható konszenzus-etika alapján.
A szerző – mint első számú beavatott – az embertan-erkölcstan izgalmas, mozgalmas, viharos, fordulatokban is bővelkedő történetének krónikása. A könyv az ő sztorija, még akkor is, ha dokumentumokban is bővelkedik, és így legalább annyira szociográfia is, mint vallomás és vitairat. Arról is szól, hogy Kamarás és társai mennyire válhattak hazájukban prófétává, de arról is, hogy ha zsákutcába jutott is a világon egyedülálló vállalkozás, nyomait nehéz lesz eltüntetni. E nyomokat követve indulhat el az olvasó, és alakíthatja ki saját olvasatát, kommentárját, állásfoglalását.
 

Tartalom

Könyvem „rejtett tanterve”
Alapozás
Az embertan születésének előzményei
A NAT Ember és társadalom munkacsoportja
Embertan-műhely
Tanítható-e az erkölcs?
Etika-választék vagy konszenzus etika?
Embertanunk emberképe
Az embertan neveléselmélete
A tantárgy bevezetése
Emberismeret a Nemzeti Alaptantervben
Az ember- és erkölcstan bevezetése
Fejlesztő-műhely az Országos Közoktatási Intézetben
30-40-60 órás tanfolyamok
Ember- és erkölcstan irányzatok
Mi lesz veled, Emberismeret?
Megtorpanás
Elvben igen, gyakorlatban nem
Etikaoktatási szakbizottság
Az ember- és erkölcstan a kerettantervekben és a helyi tantervekben
Tantárgyunk sorsának alakulása a vallási mezőn
Legyen, vagy ne legyen, és ha igen, mi legyen?
Az Ember- és erkölcstan mikéntje és hogyanja
A tematika felépítése
A tantárgy világnézet-függősége és értéksemlegessége
Fejlesztendő személyiségvonások
Követelmények
Tevékenységformák
Értékelés
Oktatási segédletek
Iskolakultúra
Tanárképzés
Embertan a felsőfokú képzésben
Kompetenciák
Emberismeret szakirányú továbbképzési szak
Ember-, erkölcs- és társadalomismeret tanár szak
Antropológia és Etika Tanszék a Pannon Egyetemen
Az etikatanár-csapda
Erkölcstanoktatáspolitika
Az ember- és erkölcstan Európában
Emberismeret és Etika Tanárok Egyesülete
Hol az etika? Itt az etika?
Tantárgyunk az Új alap- és kerettantervben
Kötelezően választható hittan vagy erkölcstan buktatói
A tankönyv-csapda
Túllépni e mai kocsmán, az államtitkárig és tovább
Utószó
Felhasznált szakirodalom
Az ember- és erkölcstan oktatásához felhasználható kiadványok