Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Erkölcsi ítéletalkotás, érzelmek és viselkedés

Paraméterek

Szerző Séra László
Cím Erkölcsi ítéletalkotás, érzelmek és viselkedés
Alcím Etika tankönyv a gimnáziumok 10-11. osztálya számára
Kiadó Comenius
Kiadás éve 2000
Terjedelem 182 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 963 00 3665 7
Ár:
2.460 Ft
2.337 Ft
Kedvezmény: 5%

Ez a könyv a felnőttség küszöbén álló, 17-18 éves gimnazisták számára készült. Általános célja a társadalmi együttműködési szabályok bemutatása.

Leírás

Ez a könyv a felnőttség küszöbén álló, 17-18 éves gimnazisták számára készült. Általános célja a társadalmi együttműködési szabályok, az erkölcsi, szocializáció – az erkölcsi szabályok és társadalmi konvenciók elsajátítási folyamatának (és pszichológiai modelljeinek) – bemutatása.
 
Lektor: Barkóczi Ilona, Vajda Zsuzsa

Tartalom

Előszó
I. rész – Kis erkölcstani bevezetés
I. fejezet – A moralitás természetéről
Az ember „morális lény” – Erkölcs, erkölcsi normák, etika fogalmai – „A cselekvés értékre irányul és normák vezérlik” – Az úgymond emberi természet – Az erkölcsi nevelés fogalma – A moralitás természetének filozófiai és pszichológiai tanulmányozása – Az erkölcsi cselekvés elemei – Kulcsfogalmak 
II. fejezet – Erkölcsi érvelésmódok – morálfilozófiai szemléletek
Következmény – és kötelességetikák – Az isteni parancs – Kant racionális kötelességetikája – Haszonelvűség – A felelősségetika – Metaetika – Az erények – Kulcsfogalmak 
II. rész – A moralitás pszichológiai alapon
III. fejezet – A szocializáció
A szocializáció fogalma – A család – Kortárscsoportok – Az iskola Durkheim elmélete az erkölcsi szocializációról – Kulcsfogalmak
IV. fejezet – Az erkölcsi fejlődés kognitív fejlődési modelljei
A moralitás három arca – Az erkölcsi gondolkodás fejlődése – Jean Piaget elmélete – Lawrence Kohlberg elmélete – Azonos vagy eltérő útikalauz? – A vétkesség megállapítása: Egy információfeldolgozási modell (Shultz és Scheifert) – Kulcsfogalmak
V. fejezet – A proszociális viselkedés és fejlődése
A proszociális viselkedés: altruizmus fogalma – Az ember természete szerinti önzése versus önzetlensége – Az egoizmus – altruizmus vita összefoglalása – A proszociális erkölcsi ítélőképesség fejlődése – Az empátia és fejlődése – A szülői nevelés kérdése – Kulcsfogalmak
VI. fejezet – Antiszociális viselkedés: hazugság, csalás, lopás gyermekkorban és az erkölcsi érzelmek
Hazugság és igazmondás – A félrevezetés (becsapás) fejlődése – A hazugsághoz vezető feltételek – Csalás – A csalás okai – Lopás – Az elkövető motívumai – Az erkölcsi érzelmek: Szégyen és bűntudat – A bűntudat fejlődése – Kulcsfogalmak
VII. fejezet – A lelkiismeret fejlődése – Pszichoanalitikus és tanuláselméleti értelmezés
Freud pszichoanalitikus elmélete – Pszichoszexuális és erkölcsi fejlődés a nemeknél – A büntető lelkiismeret – Freud elméletének bírálata – Tanuláselméleti megközelítés Szociális tanuláselmélet – Kulcsfogalmak
VIII. fejezet – Az erkölcsi viselkedésformák evolúciós elméletéről
Az önzetlenség biológiája – Evolúciós értelmezés – Az impulzív segítés – A csalás evolúciója – A gondoskodás – A tekintélytisztelet – Az igazságosság – Kulcsfogalmak
IX. fejezet – Érték, moralitás és az erkölcsi elvek elutasítása
A szociális konvenciók – Az értékek – A kortárscsoport és a szülők által közvetített értékek – Antiszociális viselkedés a serdülőkorban – Az agresszió – A fiatalkorú bűnözéshez elvezető tényezők – Kulcsfogalmak
X. fejezet – Az erkölcsi nevelésről – gyakorlati kérdések
A szülők szerepe az erkölcsi ítéletek fejlődésében – A kortárscsoport szerepe – Az erkölcsi- és vallási fejlődés kapcsolatáról – Erkölcsi nevelés és jellem – Kulcsfogalmak
Tájékoztató irodalom