Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Értelmileg akadályozott felnőttek pedagógiai kísérése

Paraméterek

Szerző Hatos Gyula
Cím Értelmileg akadályozott felnőttek pedagógiai kísérése
Kiadó ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar
Kiadás éve 2000
Terjedelem 169 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 963 7155 29 5
Ár:
2.200 Ft
2.090 Ft
Kedvezmény: 5%

Az a törődés, gondoskodás, segítés, amely az értelmi funkciók alacsony szintje, a kapcsolatteremtő képesség gyengesége következtében a sajátos megsegítést igénylő embereket immár lassan két évszázada körülveszi, nagyon sokáig csak a gyermek és iskoláskorra terjedt ki...

Leírás

Az a törődés, gondoskodás, segítés, amely az értelmi funkciók alacsony szintje, a kapcsolatteremtő képesség gyengesége következtében a sajátos megsegítést igénylő embereket immár lassan két évszázada körülveszi, nagyon sokáig csak a gyermek és iskoláskorra terjedt ki. Mindig voltak azonban szakemberek, akik a gyógypedagógiai iskolákban végzettek közül környezetükben tartottak néhány embert, otthont, munkát adva nekik. Az ő életük mutatta, mit érhet el a nevelés, milyenek lehetnek az egykor volt tanítványok felnőtt korukban. Magam is először, az ötvenes években Bárczi Gusztáv, egykori mesterem intézetében találkoztam ilyen emberekkel, és máig is élénken élnek emlékezetemben. Fűtők, takarítók, konyhalányok, segédmunkások kerültek ki közülük. Valamikor, ebben az időben éreztem először: azoknak a kezét, akik gyermek- és iskoláskorukban különleges segítségre szorultak, és akiket nyolc-tíz éven át tanítottunk, azokat felnőtt korukban sem szabadna elengedni, szükségük van ránk egész életükben.
Persze nem az én felismerésem volt a fontos. Bárczi Gusztáv, Illyés Gyuláné néhány háború előtti kezdeményezés után eljutottak a cselekvésig, ami akkoriban főképpen a munkalehetőségek, elhelyezkedések felkutatását és megszervezését jelentette. A hatvanas évektől azután már hazánkban is megszervezték a bentlakásos „foglalkoztató” intézeteket az értelmi fogyatékosoknak is. Felerősödött egy folyamat, melyben a gyógypedagógusok ennél a fogyatékossági állapotnál is támaszt kívántak nyújtani a felnőtt korban. Kellett is ez a segítség, hiszen sokan voltak, akik elhagyott gyerekként kerültek a gyógypedagógiai iskolába, nekik felnőtt korukban sem volt hová menniük. Ehhez kapcsolódott, illetve egyeseknél így nyert teljes értelmezést a rehabilitáció gondolata, főképpen Dr. Göllesz Viktor és köre kezdeményezésére. Szervező és irodalmi munkásságuknak máig ható eredményei vannak, munkámban támaszkodtam rájuk. Így alakult, változott az egykor volt gondozás-ápolás fő célkitűzése az embert, annak létét, szerepét át- és felértékelő életkíséréssé, pedagógiai kíséréssé. Töretlen, gazdagodó, átalakuló szemléletről van szó.
 

Tartalom

Előszó
1. fejezet
Az élet akadályozottsága
Az értelmi akadályozottság – átfogó folyamat és kölcsönhatás
Elméletek az értelmi akadályozottság sajátosságairól
Felnőttképek és tanulságaik
Fiatal felnőttek
Középkorú felnőttek
Idős értelmileg akadályozottak
2. fejezet
Felnőtté válás, felnőttkor
A felnövekvés emberi útja
Felnőni akadályozottan
Leválás a családról
Vizsgálatok a felnőttkorról
A felnőtt élet feltételei
3. fejezet
A felnőtt és környezete
Kapcsolat a szülőkkel
Az anya és az apa
A testvérsors
A tágabb környezet
A családok és szakemberek együttműködése
4. fejezet
A felnőttkor belső problémái
Ahogyan saját állapotukat látják
Vágyak, tervek a jövőre
Az önállóság és a hozzá vezető út
Az önállóság és önrendelkezés fejlődésének elősegítése
Az életet nehezítő jelenségek
Frusztráció
Szélsőséges, kóros magatartásformák
5. fejezet
A kísérés pedagógiai jellege
Előzmények
A kísérés területei
Felnőttképzés és pedagógiai kísérés
A hitbeli támasz biztosítása
Az egyéni fejlesztési tervek mint a kísérés eszközei
A SIVUS-módszer
6. fejezet
A lakás
A lakás legyen otthon
Hol és kivel laknak a felnőtt akadályozott emberek?
Városi és falusi családok otthonai
A nyílt közösségi lakóformák
A lakóotthonok belső élete
A felnőttek zárt intézményei
Életminőség az intézetekben és lakóotthonokban
7. fejezet
Foglalkoztatás, munka
Csökkent vagy megváltozott munkaképesség
A munka szerepe életükben
Teljesítményközpontúság – emberközpontúság
Munkára felkészítés
Munkafeltételek, munkaformák
A munkavezető mint pedagógiai kísérő
Az egyéni fejlesztési terv munkafoglalkozásokon
Kapcsolatok a műhelyben
8. fejezet
Barátságok, párkapcsolatok, szexualitás
A társ igénye
A más nemű társak
A szexualitás
A szexuális magatartás egyéb formái
Házasság és gyermekvállalás
9. fejezet
Tevékenységek a szabadidőben
A szabadidő az életben
Szabadidő a támogató programokban
Passzív és aktív tevékenységek
Mozgalmak, egyesületek szabadidős kínálata
10. fejezet
Az idős emberek és kísérésük
Az időskor
Az időskor értelmi akadályozottsággal élő embereknél
A várható élettartam
Az öregedés biológiai jelei, igényei
Az időskor szociális összefüggései
A lakás
A pedagógiai kísérés teendői
Irodalom