Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Érzelmek iskolája

Paraméterek

Sorozat Ranschburg Jenő művei
Szerző Ranschburg Jenő
Cím Érzelmek iskolája
Kiadó SAXUM Kiadó
Kiadás éve 2011
Terjedelem 404 oldal
Formátum A/5, keménytáblás
ISBN 978 963 248 172 2
Ár:
4.500 Ft
4.050 Ft
Kedvezmény: 10%

A kötet Ranschburg Jenő két korai munkáját tartalmazza. A Félelem, harag, agresszió 1970-ben, a Szeretet, erkölcs, autonómia 1981-ben jelent meg először.

Leírás

A kötet Ranschburg Jenő két korai munkáját tartalmazza. A Félelem, harag, agresszió 1970-ben, a Szeretet, erkölcs, autonómia 1981-ben jelent meg először. Azóta mindkét könyv – az előbbi idegen nyelveken is – több kiadást ért meg. A szerző ezekben az írásokban a legfontosabb emberi érzelmek, a szeretet, a félelem, a szorongás és a harag keletkezését mutatja be, illetve azt a korai gyermekkorban lezajló folyamatot, melynek során ezekhez az érzelmekhez meghatározott, az egész életen át jellemző viselkedésformák – gondoskodás, agresszivitás, erkölcsi tartás – kapcsolódnak. Természetesen Ranschburg Jenő – mint később annyiszor – e műveiben is törekedett arra, hogy mind a szülőknek, mind a nevelőknek segítséget nyújtson a gyermeknevelés sok örömmel, de sok gyötrelemmel és tanácstalansággal is járó folyamatában: a Félelem, harag, agresszió című könyvben először jelent meg magyar nyelven azoknak a szülői, nevelői stílusoknak az elemzése, melyeknek alkalmazása bizonyítható összefüggést mutat a bontakozó személyiség karakterisztikus vonásaival.
A két könyv megjelenése óta sokat fejlődött a tudomány és sokat változott a világ is. amelyben élünk. Mégis, aki elolvassa – vagy újraolvassa – ezt a könyvet, tapasztalni fogja: következtetései ma is érvényesek, tanácsai ma is használhatók. A világ változik ugyan – a szülő és a gyermek, a nevelő és a gyermek viszonyának alapvető jellemzői azonban időtlenek.
 

Tartalom

Előszó
Félelem, harag, agresszió
I. fejezet Az érzelmekről általában
II. fejezet A félelem
Konkrét félelmek
1. Félelem a fájdalomtól
2. A szeparációs félelem
Szimbolikus félelmek
1. Félelem a szimbólumoktól
2. A „valódi” szimbolikus félelmek
a) Félelem az excentrikus állatoktól
b) Félelem a sötétségtől
c) Halálfélelem
d) Félelem a büntetéstől
e) Félelem az iskolától
A szorongó gyermek
III. fejezet A harag és az agresszió
Az agresszív reakciók fejlődése
A jutalmazott agresszió
A büntetett agresszió
Az agresszív modell
Az agresszió és a szorongás
1. Meleg-engedékeny attitűd
2. Hideg-engedékeny attitűd
3. Meleg-korlátozó attitűd
4. Hideg-korlátozó attitűd
Szeretet, erkölcs, autonómia
Előszó
I. fejezet A szocializáció fogalma és résztvevői
1. Néhány mondat a szocializációról
2. A család
3. A gyerek
4. Az iskola és a kortárscsoport
II. fejezet A korai szülő-gyerek kapcsolat szerepe a szocializációban
1. Az imprinting
2. A kommunikáció kezdetei
3. A szeparáció
4. A kondicionálásos tanulás
1. A reflexív viselkedés
2. Az operáns viselkedés
III. fejezet Az erkölcsi szocializáció
1. Az ösztön-én, az én és a felettes én
2. Az azonosulás
A klasszikus azonosuláselmélet
Az azonosulás modern elméletei
3. A szociális tanuláselmélet
4. A bűntudat és a szégyen
5. Ellenállás a csábításnak
6. Az időzített büntetés
7. Az erkölcsi szocializáció kognitív elméletei
Jean Piaget tanítása az erkölcs fejlődéséről
Kohlberg vizsgálatai az erkölcsi tudat fejlődéséről
8. Az erkölcsi nevelés
Az erkölcsi viselkedés nevelése
Az erkölcsi tudat nevelése
IV. fejezet A felnőttszerep elsajátítása
1. A szerepátvétel
2. A nemi szerep kialakulása
A tanulás lehetőségeiről
3. Függőség-függetlenség
Zárszó
Függelék
Félelem, harag, agresszió felhasznált irodalom
Szeretet, erkölcs, autonómia felhasznált irodalom