Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Ezeregy nagyszerű ötlet autizmussal élő vagy Asperger-szindrómás gyerekek neveléséhez és tanításához

Paraméterek

Szerző Notbohm, Ellen – Zysk, Veronica
Cím Ezeregy nagyszerű ötlet autizmussal élő vagy Asperger-szindrómás gyerekek neveléséhez és tanításához
Kiadó Akadémiai Kiadó
Kiadás éve 2016
Terjedelem 348 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 05 9710 4
Ár:
4.100 Ft
3.895 Ft
Kedvezmény: 5%

Soha ne feledjük, hogy amilyen most a szülő attitűdje a gyerek felé, olyan lesz később a gyermek attitűdje önmaga felé. Mindannak a fókuszában, amit a gyermek számára biztosítunk, az egészséges szociális-emocionális énkép kialakítása áll. 

Leírás

Soha ne feledjük, hogy amilyen most a szülő attitűdje a gyerek felé, olyan lesz később a gyermek attitűdje önmaga felé. Mindannak a fókuszában, amit a gyermek számára biztosítunk, az egészséges szociális-emocionális énkép kialakítása áll. Ennek híján semmilyen terápia vagy nevelés sem fog segíteni. Lássuk meg benne azt a rátermett, érdekes, produktív és értékes felnőttet, aki – minden okunk megvan arra, hogy elhiggyük – lesz belőle. És őrizzük meg magunkban ezt a képet, mert a mi szemünkön keresztül ő is ezt fogja látni. Aki lát, az hisz, és aki hisz, az meg is valósít.
 
Az angol kötetről írták
„…zseniális, megfontolandó tanácsok, melyeket mind a szülők, mind az oktatók gyorsan és egyszerűen használhatnak…”
(Temple Grandin, PhD, autizmus-szakértő, a Képekben gondolkodom c. könyv szerzője)
 
„…lenyűgözött az ötletek sokfélesége és minősége, javaslom a szülőknek, hogy olvassák el és alkalmazzák ezeket. Sok remek ötletet tanultam én is!”
(Tony Attwood, PhD, a Különös gyermekek, valamint Az Asperger-szindróma c. könyvek szerzője)
 
Fordította: Kepes János

Tartalom

Előszó
Bevezetés
Szenzoros integráció/Összehangolt ingerfeldolgozás
A megfelelő szenzoros fejlesztőfeladatok kiválasztása
A szenzoros túlterhelés tizenkét jele
Mozgásra fel! Ötven módszer, amellyel gyermekünket rávehetjük a testedzésre
Élvezzük a mozgást a szabadban!
Szabadtéri karkötő
Nyári-téli móka
Kint is, bent is
Homokozóasztal
Homokozóasztalon végezhető tevékenységek
Mekkora pók!
Tucatnyi játék háztartási gépek dobozaival
Szenzoros tevékenységek a fürdőszobában
Tenger, tenger mindenütt (ha rajtuk múlik)
Ujjal festés
Az evés kézzelfogható öröme
Harapj csak belém! – receptek ehető agyagokhoz
Gurul a szekér
Forgás, hintázás
Nagymozgásos tevékenységek
Simon mondja... játékok
Gyerekbarát érintős játékok
Finommozgásos tevékenységek
Színezzen mindenki
Házilag készített vegyes babrálós játékok
Vibrrrrácccciós hajjjjkefffee
Szájmozgásfejlesztő tevékenységek
Lufizás
Buborékmámor
De kemény ez a padló!
Vizuális ingerek és látás
Életnagyság fölött
Figura-háttér érzékelés
Szenzoros túlélőkészlet
Az önfegyelem tanítása
Megbirkózni a fájdalmas hangokkal
Fejhallgató, füldugó, pro és kontra
Lábujjhegyezés
Mi ez a bűz?
Te is érzed a szagát?
Jujj, de nehéz!
Hamm-hammburger
Csomag
Kuckó
Babzsák
Ruhánál első a kényelem
Öltözködés és ízlés – mindkét oldalról
Még többet a ruháról
Aludjunk rá egyet!
Ötletek máshol alváshoz
Esemény előtti stratégia
Szenzoros diéta kevéssé ügyelő gyerekek számára
Más a szükséglet és más a jutalom
Kísérletező tanulás
Erős szorításélmény az iskolapadban
Kérlek, maradj ülve!
Most már mozoghat az osztályban
A „stimuláció” kezelése az osztályban
Szenzoros célok az egyéni fejlesztési programban
A régi jó iskolaszag
Más osztálytermekben
Nem biztonságos, helytelen vagy csak bosszantó?
Nyelv és kommunikáció
Aki kíváncsi, kérdez
Kérdezzünk fordítva!
Négy fontos szó: „Én itt vagyok neked!”
Hallja-e, amit mi hallunk?
Először is, hogyan keltsük fel a figyelmét?
Egyenest a közepébe
Pótolni a hiányzó szavakat
Ha elakad a szó
Túl az egyszavas közléseken
Ha van is átmeneti megtorpanás, ne ijedjünk meg
Vizuális stratégiák
Még a vizuális napirend bevezetése előtt
Mikor használjunk vizuális napirendet?
Vizuális mankó?
A nyelvi támogatást igazítsuk a gyerek tanulási módszeréhez!
Ötletek a vizuális napirend alkalmazására
Kifejező vagy befogadó?
A környezet is hat a beszédfejlődésre
Nyelvben gazdag környezetet fenntartani
Kétperces szabály a beszélgetésben
Két másodperces szünet a válasz előtt
Tízórai: nemcsak az ételről szól
Ideje búcsúzni
Szöveg nélküli könyvek
Aki konkrétan gondolkodik, annál döcögve indul az olvasás
Visszatérő kifejezések a mesékben
Hogyan lesz az olvasás öröm?
Olvasóvá nevelés: amit otthon is elérhet a szülő
Azt mondjuk, amit komolyan gondolunk, és gondoljuk komolyan, amit mondunk
Ha tetszett a film, olvasd el a könyvet
Kerüljük a szólásokat!
Vadásszunk szólásokra!
Vonzatos igék
Azonos alakú szavak
A szókártya előnyei és hátránya
Mire jó a gumiasztal?
Csúnya beszéd
Egyszerű, mint az egyszeregy
Készítsünk tervrajzot a munkájához
Keresztrejtvényes móka
Amikor épp nem elérhető valami jó dolog
A beszélő bot
Repül a, repül a... beszélgetős játék
Mozgásban a nyelv
Moziban
Éjjel-nappal
Az egyéni fejlesztési program kommunikációs céljai
Csökkentsük a tanuló teljesítményszorongását
Segítsünk, hogy az osztálytársak megértsék a gyerek nyelvi nehézségeit!
Miért beszélgetünk?
Kérdezés, megjegyzések
Őszinte elismerésem!
A kommunikáció négy lépcsőfoka
Viselkedés
Erősségek, gyengeségek
Ne kérdezd, miért
Miért „rossz” a rossz viselkedés?
Viselkedés és személyiség – mindkettőt vegyük tekintetbe
Fegyelmezett együttműködés
Következményekkel járó tanulás
Jelnyelv: nemcsak a baseballban
Hangsúlyozzuk azt, ami pozitív!
Állítsunk fel jól látható korlátokat
Kétlépéses visszaterelés
Félelem a fürdőszobától = félelem a sötétségtől
Ellenálló és vonakodó viselkedés
Ellenséges, agresszív viselkedés
Munkaterv dühroham esetére
Ha már lúd, legyen kövér
Az osztálytárs hatása és a kétperces figyelmeztetés
Rugalmasságra van szükség
Jópofa ötletek a rugalmas gondolkodás fejlesztésére
A tükör túloldalán: emlékkönyv és fotós útinapló
Hogyan segítsünk, ha valaki magát harapdálja
Maradj szépen ülve
Gyengéd kritika
Befejeztük a vitát
Hallottam – de a vitát akkor is befejeztük
Zsetonrendszer
Megállapodás és szerződés
Vigyázzunk, mit erősítünk meg
A szomszéd dicsérete
Évszakhoz kötött izgalmak egész évben
Titkos testvéri kopogtatás
„Nem tudom” időkapszula
Proaktív és reaktív
Még többet a viselkedés értékeléséről
Még többet az engedékenységről
Maradjunk a tényeknél
Jó napunk volt
Mindennapi élet
Választható lehetőségek
Nem minden a győzelem
Egy pillanat?
Készségfejlesztés gyerekjátékokkal
Tessék – firkáld csak össze a falat!
Ötletek a szeparációs szorongás csökkentésére
Ötletek a jókedvű hajvágáshoz
Ötletek a hajmosástól vonakodóknak
Körömvágás
Legalább egy falatot egyél
Hasznos kiegészítők az evésnél
Finnyásság
Főzőszövetkezetek speciális diétákhoz
Segítség a fogmosás ellen kapálózóknak
Barátom, a fogorvos
Vágás, karcolás, horzsolás
Kórházi vizsgálat
Ha csöpög az orra
Nyilvános vécé használata
Átalakított ruhakapocs
Kimozdulni otthonról
Csattanós riposzt
Éttermi étkezés autizmus módra
Új környékre költözni
Amikor a mama vagy a papa nincs otthon
Ruhapróba különleges alkalomra
Ölelkezni – igen vagy nem?
Közös tevékenységek a testvérekkel
Foglalkozzunk ugyanannyit a többi testvérrel is
Az újság: ablak a világra
Itt kezdődnek a boldog születésnapok
Torta, akárhogy hívjuk is
Különleges gyerekeknek különleges ajándék
Az ajándékfogadás etikettje
Keretezzük be
Autizmus és biztonság
Biztonság az udvaron
Biztonságos otthon artistáknak és szabadulóművészeknek
Ha a gyerek nem alszik
Relaxáció légzőgyakorlatokkal
Hogyan magyarázzuk meg egy autizmussal élő gyereknek a halált
Egyszerre csak egy dolgot változtassunk
Segítsünk a pirulának, hogy lecsússzon
Még egy kis segítség
Vitaminspray
Csökkentsük az allergéneket, kevesebb a fülfertőzés
Gyógyszerezés: legyünk körültekintőek
Szervezzünk olvasókórt
Ennyi könyv ilyen rövid idő alatt
Magam is meg tudom csinálni – óvodáskor
Többet meg tudok csinálni magam – nő a gyerek
Nagyon sok mindent meg tudok csinálni – idősebb gyerek
Egyedül is meg tudod csinálni – a vonakodó gyerek
Gyermekünk elkísérése egészen a felnőttkorig
Szociális gondolkodás, szociális létezés
Szociális referencia
Együttes élmény
Szociális történetek
Kérjük fel őt, hogy tanítson
Kapcsolat a külvilággal
Barátkozás kisebb gyerekekkel
Irányelvek a fejlődő játékkészségekhez
Barát a baráttal
Segítsük elő a játszótéri kapcsolatokat
A sor elején – nem véletlenül
Személyre szabott táblás játékok
Adaptált táblás játékok
Játéktörténet
Enyém! Enyém! Enyém!
Kooperáció tanítása játékokkal
Kooperáció tanítása étellel
Tudatelméleti készségek
Empátia
Az érzelmek megértése
Érzelmek azonosítása
Tanítsuk meg az érzelmek intenzitására
Válasszuk el az érzést a cselekvéstől
Mint jelent az, hogy „udvarias”
A düh kezelése
Megoldjuk
Magánügy
Rövid szünetet kérnék
Amikor a legnehezebb bocsánatot kérni
Minden igazságos?
A tiltakozás elfogadható módja
Azt jósolom, hogy
Segítséget kérni másoktól
Őszinteségre nevelés példamutatással
Mindenki szokott hibázni
Egy szó arról, hogy mi „normális”
Tanítók és tanulók
Minden gyereknek hasznára válik
Tiszteljük a gyereket
Lennél csak te a helyemben
Ne elégedjünk meg a felszínnel!
Ne engedelmességre tanítsunk!
Kijelölt tanár
Kis csoport vagy nagy csoport?
Játsszunk rá gyermekünk érdeklődésére!
Shrek szociális kártyája
A koncentrációt segítő személyes képernyő
Álló állomás
A kéz kifáradása
Fizikai bemelegítés az óra előtt.
Houston, jelentem, sima volt a felszállás
Híd a csoportfoglalkozáshoz
Ötletek a sikeres csoportfoglalkozáshoz
Integrált játékcsoportok
Aki bújt, aki nem – megyek?
Iskolába megy? Tervezzük meg előre!
Kezdet és vég
„Későbbi teendők” kosár
Kulturális, szociális gondolkodás
Partnerkészségek
A klinikai szakember kiválasztása
Oktatási program kiválasztása
A tesztek áttekintése
Az auditív feldolgozás nehézségei
Tűzvédelmi gyakorlat – vörös riasztás
Egyszerre csak egy készséget tanítsunk
Kevésbé fényes papír
Tágra nyílt szemmel
Részvételi tervek
Koncentrációs készségek tanítása
Jelzés vagy biztatás?
Hatékony biztatás
Ez az alkalmas pillanat a tanításra?
A bevonódás pillanatai
Megállni és megtervezni
Billentyűzet-betűtípus megválasztása
Mi volt ma az iskolában?
Új téma bevezetése csökkent érdeklődésű gyereknél
Tanulási háromszög
Hozzuk be a kinti világot
Szeresd az osztálytermet
Csökkentsük a káoszt
Minimalizáljuk a fluoreszkáló világítást
Az egész osztályterem
Tegyük értelmessé a faliújságokat
Először – azután, nem pedig ha – akkor
Tanítsunk gördülékeny, pontos beszédre
A látható idő
Programok átalakítása és módosítása
Testre szabott házi feladat
Megfelelő oktatási célok
Oktatással kapcsolatos szakkifejezések
Professzionális segítő
Segítség a helyettesítő tanárnak
Az osztálytársak ereje
Rajzterápia
Rajztanítás, amikor a gyereket csak a fotó érdekli
Egynapos szerepcsere
Színes séta
Hangos séta
Igen-nem nyelvi játék
Az osztálytársak neve
Emlékeztető fotók
Párosítsunk jó dolgokat a kevésbé kedveltekhez
Fogalomalkotás
Ez elmegy vadászni
Hogy hívnak?
Tükröm-tükröm
Sikerre tanítani
Szabad meglátogatni?
Asperger-szindrómára tervezve
Mikor lesz már?
Gyakorlat teszi a mestert
A jó íróeszköz
Könnyű sportok és testnevelési adaptációk
Akkor ne hívjuk háromkerekűnek!
Csoportmunkához szoktatás
Gyors útmutató a sikeres beilleszkedéshez
A perszeveráció visszafogása
A rohangálós gyerek
Szedjük szét
„Le a fejjel!”
Le a leszólással is
Környezeti tanulási igények
Hidaljuk át az iskola és az „élet” közti szakadékot
Matematikai készségek az egyéni érdeklődés révén
Matektanítás fizikai aktivitással
További matematikai trükkök
Helyesírás tanítása fizikai aktivitással
Fordított ellenőrző a tanárnak
Vége a nyárnak: stratégiák az újbóli iskolába szoktatáshoz
Hatékony közbenjárás
Vigyázat, mediáció!
Tegyük fel ezeket a lényeges kérdéseket
Pozitív partneri viszony kialakítása
Felhasznált irodalom