Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Feladatsorok a konduktív nevelésben

Paraméterek

Sorozat A konduktív pedagógia könyvtára
Szerző Beck Ferencné
Cím Feladatsorok a konduktív nevelésben
Kiadó MPANNI
Kiadás éve 2008
Terjedelem 146 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 87821 0 6
Ár:
4.600 Ft

A konduktív nevelés során a különböző feladatsorok alkalmazásával komoly eredményeket lehet elérni a diszfunkció leküzdésében, az ortofunkció kialakításában.

Leírás

A konduktív nevelés során a különböző feladatsorok alkalmazásával komoly eredményeket lehet elérni a diszfunkció leküzdésében, az ortofunkció kialakításában. Évtizedes gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy a sok gonddal megszerkesztett feladatsorok segítik a diszfunkciós egyént a mozgásos tapasztalásban, az új ismeretek elsajátításában, a tanulási képességeik kibontakozásában, fejlődésében, növelik a problémamegoldó készségüket és a spontaneitásukat. A feladatsor a fejlesztés fontos eszköze, alkalmazása a kitűzött nevelési cél elérését teszi lehetővé az esetek nagy részében. A feladatsorok végső célja a diszfunkció mértékének csökkentése, az ortofunkcióhoz közeledés.
Az esetek többségében a konduktív nevelés eredményeként a funkcionális – azaz az egyén aktív részvételét jelentő – integráció kívánalmai elérhetővé válnak, de legalább annyi bizonyosan, hogy a gyermekek és felnőttek önmaguk ellátására, környezetük és önmaguk számára célok felállítására, elérésének megtervezésére és többé-kevésbé önálló kivitelezésére képessé válnak, és fejlődésük folytatódhat.
A konduktív pedagógiában a tanulási képességekre alapozunk. A tanulók képességei széles skálán helyezkednek el. Az adottságok az idők folyamán dinamikusan alakíthatók. A feladatsor ehhez az alakításhoz, a tanuláshoz nyújt segítséget, amikor a diszfunkcióst olyan élményekhez juttatja, amelyek az egyén ortofunkciós megnyilvánulásainak gyarapodását, a tanulást segítik elő. Az ortofunkció a konduktív pedagógia értelmezésében érdeklődést, készen- létet, célkitűzésre és a megvalósításra irányuló magasabb rendű késztetést, küzdőképességet és a boldogságra való képességet jelent. Az ortofunkciónak bizonyos esetekben határt szabhatnak az eltérő biológiai adottságok, az organikus betegségek, mint például a spina bifidánál a hydrocephalus, a veleszületett csípőficam és a kontraktúrák, vagy a diplégiánál az epilepszia.
 
Írta: Beck Ferencné
Lektor: Kozma Gyuláné, Horváth Dezsőné 

Tartalom

Bevezetés
A konduktív nevelési folyamat lépései
A feladatsor szerepe az orthofunkció kialakításában
A tanult ismeretek megszilárdítása
A feladatsorok összeállításának lehetséges szempontjai
Feladatsorok általános célkitűzések alapján
A problémamegoldó feladatlebontás
A rávezető segítség
A feladatsor jellemző tulajdonságai
A feladatsort meghatározó célkitűzés
Az orthomotorikus megoldások, a feladatok differenciálása
A feladatsor algoritmikus felépítése
A feladatsorokban lévő változatok
Az egyes csoportok speciális jellegének tükrözése a feladatsorban
A feladatsor formai és tartalmi jellemző
A feladatsor leírása formai szempontból
A feladatsor leírása tartalmi szempontból
A feladatsor, mint megfigyelési sor
A tanítással-tanulással kombinált megfigyelés
A megfigyelés jelentősége a feladatsor módosításában
A diplégiás, hemiplégiás, dupla hemiplégiás gyermekek feladatsorai
A spasztikus diszfunkciósok vezetett mozgása
Tanítási elvek és feladatok diplégiás gyermekeknél
Tanítási elvek és feladatok hemiplégiás gyermekeknél
Tanítási elvek és feladatok dupla hemiplégiás és tertraparetikus gyermekeknél
Az athetotikus gyermekek feladatsorai
A túlmozgás leállításának különböző módjai
A feladatsor felépítése, szerkezete, időbeosztás, arányok
A beszéd tanítása a feladatsorokban
A tünettípusra jellemző feladatok és segítésmódok
Az ataxiás gyermekek feladatsorai
Az ataxiás gyermekek diszfunkciói
A feladatsor célkitűzései
Fekvő feladatsor
Ülő feladatsor
A feladatsor felépítése
A spina bifidás gyermekek feladatsorai
A spina bifidás gyermekek diszfunkciói
Célkitűzések és feladatok
A közlekedés és a járás kialakítása
Az akaratlagos ürítési funkciók tanítása és mérése
Az ürítési funkciók mérése
(A mozgássérültek fejlődésének összehasonlító elemzéséhez készített általános mérési sor alkalmazása spina bifidások esetében)
A járás tanítása a spasztikus, athetotikus, ataxiás gyermekeknek
Az állásjárás előkészítése a feladatsoron keresztül
Az állás és járás tanításának folyamata
Az állás és járás tanításakor alkalmazott facilitációk
A fekvő, ülő és állásjárás foglalkozás folyamatának a tervezése és szervezése
A célok és feladatok ismerete
A fekvő helyzetből kiinduló feladatsor eszközei
Az ülő helyzetben végzett feladatok szervezése
A csoportos és egyéni állás-járás szervezése
Motiválás, aktivizálás
Sikerélmény és értékelés
A feladatsor megoldása folyamán alkalmazott facilitációk
A céladás különböző formái
Az intendálás, mint a facilitáció egyik legmagasabb formája
Az intendálás formái
Orthomotorikus helyzetek mindenkori elvárása
A célnak megfelelő helyzetváltoztatási formák
A segítségnyújtás csökkentése
Függelék
Légző feladatsor
Hely- és helyzetváltoztatás módjainak tanulása fekvő helyzetből kiindulva
Ülő feladatsor
Tornapadon végzendő feladatok (ataxia haladó)
Ritmizáló feladatok
Kezdő feladatsor (spina bifida)
Haladó feladatsor (spina bifida)
Szótár
BIBLIOGRÁFIA