Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Fogalmi fejlődés és fogalmi váltás

Paraméterek

Sorozat Tanítás és tanulás
Szerző Korom Erzsébet
Cím Fogalmi fejlődés és fogalmi váltás
Kiadó Műszaki Könyvkiadó
Kiadás éve 2005
Terjedelem 192 oldal
Formátum B/5, keménytáblás
ISBN 963 1640 09 4
Ár:
990 Ft
891 Ft
Kedvezmény: 10%

Mind határozottabban fogalmazódik meg az igény, hogy az iskola értelmesen elsajátított, jól szervezett, a mindennapi életben is használható tudást közvetítsen. E kötet középpontjában a tanulók fogalomrendszerének fejlődésében megfigyelhető ellentmondásos jelenségek állnak.

Leírás

Mind határozottabban fogalmazódik meg az igény, hogy az iskola értelmesen elsajátított, jól szervezett, a mindennapi életben is használható tudást közvetítsen. Ugyanakkor számos tapasztalat bizonyítja, hogy hétköznapi helyzetekben a tanulók gyakran a tudományos állásponttól eltérő nézeteket fogalmaznak meg. Alapvető fogalmaik fejlődésében bizonyos esetekben nagyobb szerepe van a hétköznapi tapasztalatokból kiinduló naiv elgondolásoknak, mint a többéves iskolai tanulásnak. E kötet középpontjában a tanulók fogalomrendszerének fejlődésében megfigyelhető ellentmondásos jelenségek állnak. A szerző – felhasználva a kognitív pszichológiának a tudás prezentációjára vonatkozó modelljeit – saját kutatási eredményein keresztül mutatja be a tudományos ismeretek tanulásának hosszú és gyakran jelentős fogalmi átrendeződést igénylő folyamatát. Kitér a tanulók előzetes ismereteinek, naiv, tapasztalati tudásának szerepére, azonosítja a fogalmi fejlődés kritikus pontjait, a tudományos ismeretekkel ellentétes fogalomrendszerek, tévképzetek megjelenésének okait. Megmutatja, hogy ha a tanítás figyelmen kívül hagyja a fogalmak fejlődésének természetét, a fogalmi váltás törvényszerűségeit, szükségszerű a gondolkodást terhelő, nehezen alkalmazható ismeretek megjelenése. A kutatási eredmények azonban lehetőséget nyújtanak olyan oktatási módszerek megalapozására is, amelyek révén a tanulók hétköznapi tapasztalatai és az iskolában megszerzett tudományos ismeretek egymást erősítik egy hatékonyan működő fogalomrendszer felépítésében.
 
Sorozatszerkesztő: Csapó Benő

Tartalom

Bevezetés
A tanulók ismereteit, meggyőződéseit feltáró kutatások előzményei 
A fogalmak tanulása mint kategorizáció és struktúraalkotás
Az értelmes tanulás és az előzetes ismeretek szerepe
Piaget hatása
Vigotszkij hatása
A posztpozitivista tudományfilozófia hatása
A kognitív pszichológia eredményei
A tanulás konstruktivista megközelítése
A tévképzetektől az alternatív fogalmakig
Kutatási irányok
Terminológiai kérdések
A fogalmi struktúra feltárásának módszerei
A tudományos fogalmak megértésének vizsgálata: a tévképzetkutatások eredményei
Megértési nehézségek a magyar tanulók körében
A tévképzetek általános jellemzői
A fogalmi fejlődés és a fogalmi váltás kutatása
A tanulás mint fogalmi váltás
A fogalomtanulás kognitív fejlődés-lélektani kutatása
A fogalmi fejlődés vizsgálata gyermekkorban
A fogalmi váltás kognitív fejlődés-lélektani elméletei
Új utak a fogalmi váltás kutatásában
Fogalmi váltás helyett többszörös reprezentáció
A kontextus, a szituáció és a motiváció szerepe a fogalmi váltásban
A részecskeszemlélet fejlődésének vizsgálata 12-18 éves korban
Gyermeki és tanulói elképzelések az anyagokról és az anyagszerkezetről
Kutatási kérdések
A felmérés módszerei
A minta
A mérés szerkezete és a mérőeszközök
A mérés lebonyolítása
Eredmények
A tanulók teljesítménye
A tanulói válaszok tartalmi elemzése
Az interjúk elemzése
A részecskeszemlélet fejlődése és néhány háttérváltozó kapcsolata
Az ismeretek tanításának módszertani kérdései
Tanári vélemények az ismeretek tanulásáról és tanításáról
A fogalmi fejlődést segítő tanítási módszerek
Irodalom