Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Gúzsban tánc

Paraméterek

Szerző Domonkos László
Cím Gúzsban tánc
Alcím A magyar irodalom története 1956–2021
Kiadó Kairosz Kiadó
Kiadás éve 2024
Terjedelem 524 oldal
Formátum B/5, keménytáblás
ISBN 978 963 514 148 7
Eredeti ár:
5.500 Ft
4.950 Ft
Online kedvezmény: 10%

Domonkos László egyszemélyes irodalomtörténete, bár két klasszikus munkát jelöl meg elődjeként, Szerb Antal és Féja Géza művét, valójában egy mai, lappangó „szakmai” hiányt próbál betölteni. Feltételezhetően az újabb kori kollektív irodalomtörténeti munkák kudarcai vehették rá a szerzőt arra, hogy egy „magán-irodalomtörténetbe” belevágjon. 

Leírás

Domonkos László egyszemélyes irodalomtörténete, bár két klasszikus munkát jelöl meg elődjeként, Szerb Antal és Féja Géza művét, valójában egy mai, lappangó „szakmai” hiányt próbál betölteni. (Hajdanában, emlékezhetünk, a nagy Pintér is „egyszemélyes” volt – bár számtalan névtelen „bedolgozóval” –, mint Horváth János szintézise, vagy még előbb mondjuk Toldyé és Beöthyé.) Feltételezésem szerint az újabb kori kollektív irodalomtörténeti munkák kudarcai vehették rá a szerzőt arra, hogy egy „magán-irodalomtörténetbe” belevágjon. Megjegyzem, hogy az ún. „spenót” első hatkötetes sorozata (1964–66) sokkal méltánylóbb megítélést érdemel, mint ahogy azt Domonkosnál olvassuk, ám a „spenót” folytatása éppoly sikerületlennek bizonyult, mint az erőszakolt posztmodernitás 2007-es, mentalitásában jó szavakkal aligha minősíthető produktuma, A magyar irodalom történetei. Simon István 1973-as és Nemeskürty István 1983-as „alanyi” összefoglalásai után szinte egy időben jelenik meg két újabb prózaíró, Grendel Lajos (2010) és Háy János (2019) idevágó kötete, 2010-ben az az akadémiai Magyar irodalom, amelyben az újabb korszakot Schein Gábor dolgozta fel (nem elfogulatlanul, de korrekt módon), s végül napjaink mesterműve – amelyben a kollektivitás egyéni vállalkozások eredője –, az MMA menedzselte Magyar Irodalmi Művek című gyűjtemény (2021). Nem tudhatni, hogy ezek közül miket és mennyire forgatott Domonkos, de aligha voltak rá erősebb hatással: műve önálló, szuverén szöveg. Lendületes narrációja, szövegszervezése különös elegy: hol a hírlapíró, hol az esszét művelő belletrista, hol az irodalomtörténész dominál. Dicséretnek szánva emlékeztethetünk Szerb Antal önjellemzésére, aki valami olyasmit mondott, hogy „olyan író vagyok, akinek alkalmilag az irodalomtörténet a témája”. Domonkos tájékozódása hullámzó: hol hallatlanul alapos, hol felszínesnek látszóan nagyvonalú. Ideológiája konzervatívan nemzeti, politikailag erősen jobboldali – olyannyira az, hogy a „másik oldalhoz” tartozó szerzőket nemcsak kritizálja, hanem sokukról tudomást se vesz. Ellenpéldák persze vannak, ami azt is jelenti, hogy akadnak számára olyan ellenszenves szerzők, akiknek műveiről szólva, nem takarékoskodik a mérlegelő-megértő gesztusoktól. Maga a szövegmenet az időrendet követi, és gyakran az irodalmi-politikai intézményi események, alkalmilag a botrányok tagolják. Domonkos ítéletei sommásak, többnyire a szerzői világképek alapján mond véleményt a művekről, a szövegek kidolgozására kevés figyelmet fordít. Mindebből következik, hogy nem tartja feladatának a magyar irodalom legutolsó bő félszázada szisztematikus feldolgozását, ami viszont olvasóit is döntésre kényszeríti: vagy elfogadják a munkáját így, ahogy van, vagy elutasítják teljes egészében. Gondoljunk bele: egy ilyen szakmunka óhatatlanul kézikönyvvé válik, tehát szerzőjének anyaga bemutatásakor a lehető legteljesebb képet kell megalkotnia. Ami különös súllyal esik latba a mai végletesen megosztott kulturális életben: azok a nemzeti-jobboldali-konzervatív-hagyománykötődésű irodalmárok, akik itt nem kapnak helyet, aligha fognak szerepelni a „másik oldal” összefoglalóiban. Megjegyzem általánosságban, hogy az efféle szolidaritás (lobbizás) igencsak gyengének mutatkozik a rendszerváltozást követő irodalmi életben a „mi oldalunkon” – tehát Domonkos könyvének a súlya ezáltal is nagyon megnő. Az én irodalmi ízlésem és irodalomértelmezésem sok tekintetben eltér a Domonkos Lászlóétól, én alighanem nálánál jóval több olyan költőt és írót tartok számon ebből a korszakból, akiknek teljesítményét a nemzeti irodalmi kánonba (ha van ilyen…) tartozónak gondolom, ha a politikai álláspontunk eltérő is, mint ő, mindazonáltal Domonkos könyvét jelentős alkotásnak gondolom.

Alexa Károly ajánlása

Kairosz Kiadó, 2024.

Írta: Domonkos László