Módszertani kézikönyvek
A Pető-módszer, a konduktív nevelés, a konduktív pedagógia fogalmak történeti fejlődést is mutathatnak, de egymás szinonimájaként is használják ezeket. A konduktív nevelést a neveléstudomány egyik ágaként gyakorlatközeli, praxisában élő humán tudományként definiáljuk. A petői megközelítés legkarakteresebb sajátossága a holisztikus látásmód, mely elvűséget, egészlegességet, komplex látásmódot jelent világról, emberről, gyakorlatról.
A konduktív pedagógia meglehetősen fiatal diszciplína. A konduktív pedagógia megnevezés pedagógiánk speciális jellegére, a konduktív jellegre utal.
Az Én is tudok beszélni c. képeskönyvünk feladatlapjaival elsősorban a nyelvi késést és nyelvfejlődési zavart mutató gyermekek logopédiai terápiáját szeretnénk segíteni. Kézikönyvünk segítségével a gyógypedagógia más területein dolgozó kollégák is segíthetik tanítványaik fejlődését, módszertani ajánlásai végigvezetnek a képeskönyv feladatlapjain.
A cselekvőképesség korlátozására és a gondnokság alá helyezésre épülő intézményesült mechanizmusok kaotikusnak tetsző mozgásformái fölött szigorú törvények uralkodnak. E törvényeknek nincs közük az emberi jogokhoz...
A részképességek azok az alapvető képességek, amelyek segítségével a magasabb rendű pszichés funkciókat differenciáltan ki tudjuk alakítani. A könyvben található közel háromezer fejlesztő játék illeszkedik az aktuális környezeti témához, hisz e köré épül az óvodában valamennyi műveltségterület, de az egyes témákhoz – pl. időjárás, öltözködés, egészség–betegség stb. – kapcsolt feladatok többsége nem csak ősszel, hanem a többi évszakban, más témaköröknél is kitűnően felhasználható.
A részképességek azok az alapvető képességek, amelyek segítségével a magasabb rendű pszichés funkciókat differenciáltan ki tudjuk alakítani. A könyvben található közel háromezer fejlesztő játék illeszkedik az aktuális környezeti témához, hisz e köré épül az óvodában valamennyi műveltségterület, de az egyes témákhoz – pl. időjárás, állat- és növényvilág, közlekedés stb. – kapcsolt feladatok többsége nem csak tavasszal, hanem a többi évszakban, más témaköröknél is kitűnően felhasználható.
A részképességek azok az alapvető képességek, amelyek segítségével a magasabb rendű pszichés funkciókat differenciáltan ki tudjuk alakítani. A könyvben található közel háromezer fejlesztő játék illeszkedik az aktuális környezeti témához, hisz e köré épül az óvodában valamennyi műveltségterület, de az egyes témákhoz – pl. időjárás, öltözködés, állatvilág stb. – kapcsolt feladatok többsége nem csak télen, hanem a többi évszakban, más témaköröknél is kitűnően felhasználható.
Az eltérő idegrendszeri fejlődés, az „elakadás” tünetei rendkívül változatosak, és igencsak meg tudják keseríteni a gyermek, majd a felnőtt életét. Ugyanis a szenzomotoros, azaz az érzékeléssel és mozgással kapcsolatos fejlődésben zavar keletkezik. Dr. Stephens-Sarlós Erzsébet gyógytestnevelő, szenzomotoros terapeuta huszonkét éve foglalkozik fejlesztéssel, közel háromezer gyermek fejlesztése során szerzett tapasztalataira és doktori kutatásának eredményeire építve írta meg ezt a könyvet.
A kézikönyv a habilitációs programcsomag használatához készült. Aktualitását az az igény támasztja alá, amely országosan jelentkezik a tanulásban akadályozott tanulók pedagógiai célú habilitációs, rehabilitációs óráinak ellátásánál.
A könyv a korai fejlesztés és speciális óvodai nevelés programja, a mentális fejlődést segíti sajátos nevelési igényű gyermekeknél. A fejlődés-fejlesztés egységét figyelembe véve segíti megtervezni az egyéni és csoportos terápiát a speciális nevelési szükségletű, értelmileg akadályozott gyermekek számára.
ADHD-s gyermeket nevelni nem egyszerű feladat, megterhelő és kimerítő az egész család számára, a megfelelő tudással felvértezett szülők azonban különféle módszereket alkalmazva gördülékenyebbé tehetik a hétköznapokat. Ha már az élet korai szakaszában elkezdjük a gyermek figyelmének, koncentrációs készségének, időérzékének és stressztűrő képességének fejlesztését, nem csak otthon és az iskolában boldogul könnyebben, hanem boldogabb életet is élhet.
A kötet tárgya két fontos tendencia találkozásánál helyezkedik el. Egyik a társadalom digitális társadalommá válása, a másik pedig szembesülésünk a kérdésekkel, amelyeket az emberi képességek változatossága, s különösen a tipikustól eltérő adottságok és képességek vetnek fel. Az oktatás világában is látjuk ezeket a folyamatokat. Egyre több, a tipikustól eltérő képességmintázatú tanuló van a többségi oktatásban, miközben az oktatás egyre inkább használja a digitális technológiákat, s maga is formálódik általuk.
A dr. Pető András előadásai és gyakorlati bemutatói alapján, dr. Hári Mária ás Székely Ily munkássága nyomán készített, és 1962-ben a Tankönyvkiadó által kiadott könyv ún. tartalmi fakszimile kiadása.
Mit is nevezünk családnak? Erre a sokrétű kérdésre most neves pszichológusok, szociális szakemberek, gyógypedagógusok és családterapeuták adják meg saját válaszaikat, miközben részletesen be is mutatják a különféle családtípusokat. Hiszen a családok nagyon sokfélék lehetnek.
Az ELTE Speciális Gyakorló Óvoda és Korai Fejlesztő Módszertani Központ tanulmánykötete 25 éves működésének tapasztalatait sűrítette esszenciába.
A sikeres iskolakezdéshez szükséges, hogy gyermekünk kialakult testsémával rendelkezzen. Ennek a tökéletes és teljes testképnek a kialakítását segítik elő a feladatgyűjteményben található gyakorlatok.
A fogyatékosság társadalmi-kulturális, személyes, megtestesült fiziológiai vagy pszichológiai jelenség. A fogyatékosságtudomány arra serkent, hogy elgondolkozzunk rajta: normálisan – vagy ha tetszik, normatívan – miként értelmezzük testünket, elménket, kapcsolatainkat, a közösségeket és a gazdasági prioritásokat. És arra is ösztönöz, hogy elgondolkozzunk, lehet-e nem normatívan is élni.
Ez a könyv elsősorban azoknak a szülőknek szól, akik hallássérült gyermek(ek)et nevelnek, csecsemőkortól akár iskoláskorig. Ugyanakkor nagy segítséget nyújthat a hallássérült gyermekekkel foglalkozó korai fejlesztő gyógypedagógusoknak is, akik sok-sok ötletet meríthetnek a könyvből. Miután a szerző erősen épít a minden gyermekre vonatkozó lélektani ismeretekre, ugyancsak haszonnal forgathatják a más fogyatékossággal élő kisgyermekekkel foglalkozó szakemberek is.
A kötet a születéstől egészen 6 éves korig kíséri a gyerekek fejlődését, bemutatja a másfél évszázados múltra visszatekintő Montessori-módszert, és rengeteg praktikus tanáccsal látja el a szülőket. A könyv szerzője Tim Seldin, a Montessori Alapítvány elnöke.
A könyv az iskolakezdés nehézségeinek leküzdéséhez szeretne segítséget nyújtani olyan gyakorlatokkal, amelyekkel nemcsak a kézügyesség fejleszthető játékos formában, hanem a gyermekek megtanulják verbalizálni azt is, hogy mit csinálnak.