Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Gyógypedagógiai iskolaegészségtan

Paraméterek

Szerző Kern Ágnes
Cím Gyógypedagógiai iskolaegészségtan
Kiadó ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar
Kiadás éve 2003
Terjedelem 196 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 963 7155 35 x
Ár:
3.280 Ft
3.116 Ft
Kedvezmény: 5%

A gyógypedagógiai iskolaegészségtan azt a célt szolgálja, hogy a nevelés módszereinek és eszközeinek alkalmazásához az iskola-egészségügy megelőző és higiénés rendszabályainak megvalósításához, de főleg a fogyatékos gyermekre irányuló „gyógyító pedagógiához” nyújtson segítséget.

Leírás

A gyógypedagógiai iskolák, oktató-nevelő intézmények fogyatékosságban, sérülésben szenvedő gyermekek részére teszik lehetővé iskoláztatási joguk, kötelezettségük érvényesítését, s ott sajátos módszerekkel igyekeznek elérni rehabilitálásukat. A gyógypedagógiai iskola elsősorban a nevelés alanyaiban, a gyermekek biológiai sajátosságaiban különbözik az általános iskolától, ami egyben meghatározza a gyermekekkel való pedagógiai, egészségügyi foglalkozás, gondozás jellegét, módszerét. A fogyatékos gyermekek körében fejlődési rendellenességekkel, krónikus megbetegedésekkel találkozunk, amelyek a fogyatékosságból adódó specifikus bánásmód mellett további sérülésspecifikus egészséggondozást tesznek szükségessé.
A gyógypedagógiai iskolaegészségtan azt a célt szolgálja, hogy a nevelés módszereinek és eszközeinek alkalmazásához az iskola-egészségügy megelőző és higiénés rendszabályainak megvalósításához, de főleg a fogyatékos gyermekre irányuló „gyógyító pedagógiához” nyújtson segítséget. A gyógypedagógiai iskola-egészségtan eltér a többségi iskolák egészségtanától. Arra törekszik, hogy a különböző típusú fogyatékos gyermekek specifikus egészségügyi gondozásának, higiénés nevelésének legfontosabb ismereteit foglalja össze a pedagógiai és az egészségtani alapismeretekre, módszerekre épülve.
A prevenció, a gondozás, az egészségnevelés megvalósítását segítő ismeretek, módszerek mellett az intézményi feltételek, berendezések higiénéjével, a balesetek megelőzésének alapvető szabályaival, az elsősegélynyújtás elemi ismereteivel, a pályaválasztás sajátosságaival is foglalkozik – természetesen a teljesség igénye nélkül – a tankönyv egy-egy fejezete.
 
Lektor: Merétei Klára, Csabay László

Tartalom

Előszó
1. Gyógypedagógiai iskola-egészségtan (Kern Ágnes)
2. A magyar iskola-egészségügy története (Kern Ágnes)
2.1. Az iskola-egészségügy történetének gyógypedagógiai vonatkozásai (Göllesz Viktor)
2.2. A gyógypedagógiai intézmények egészségügyének történetéből (Göllesz Viktor)
3. A fogyatékos gyermekek testi fejlődése (Buday József)
3.1. Genetikai és környezeti tényezők hatása a növekedésre
3.2. A szekuláris növekedésváltozás
3.3. A növekedésvizsgálatok módja
3.4. Fogyatékos gyermekek növekedésvizsgálatának eredményei
4. Néhány patofiziológiai jellemző (Göllesz Viktor)
4.1. Kompenzatorikus tendenciák
4.2. Hipofunkciók, atrófiák, inverziók
4.3. Az immunreakciók gyengesége (Mágenheim Mihály)
5. Gyakoribb kórképek, rendellenességek (Göllesz Viktor)
5.1. Epilepszia (Mágenheim Mihály)
5.2. A cukorbeteg az értelmi fogyatékosok közösségében (Horváth László)
5.3. Heveny májgyulladás (Mágenheim Mihály)
5.4. Krónikus középfülgyulladás (Pataki László)
5.5. A szív fejlődési rendellenességei (Mágenheim Mihály)
5.6. Enuresis nocturna (Mágenheim Mihály)
5.7. Helmintiázisok, bélférgesség (Mágenheim Mihály)
5.8. Magatartási zavarok (Mágenheim Mihály)
6. A hallássérültek gyógypedagógiai intézményeinek speciális egészségügye (Pataki László)
6.1. A megelőzés feladata
6.2 Szűrés
6.3. Audiológiai kivizsgálás
6.4. Gyógypedagógiai intézményrendszerek
6.5. Speciális medicinális feladatok
6.6. Neurológiai feladatok
6.7. Higiénés feladatok
7. Az értelmi fogyatékosok gyógypedagógiai intézményeinek speciális egészségügye (Horváth László)
7.1. Általános szempontok
7.2. A terápia szabályai
7.3. Az értelmi fogyatékosok gyakori betegségei
7.4. Az enzimopaták
7.5. Az értelmi fogyatékosok halála
7.6. Az értelmi fogyatékosok szexualitása
8. A mozgáskorlátozott gyermekek gyógypedagógiai intézményeinek egészségügye (Kullmann Lajos)
8.1. Fő mozgáskorlátozott csoportok a gondozási problémakör szerint
8.2. A mozgáskorlátozottak kezelése
8.3. Segédeszközök
8.4. Súlyos mozgáskorlátozott gyermekek nevelőintézetei
8.5. A mozgáskorlátozott gyermek útja az iskolába
8.6. A segédeszközök rendelhetősége, beszerzése, javítása
9. A logopédiai munka higiénéje (Pataki László)
9.1. A megelőzés feladatai
9.2. Kivizsgálás
9.3. Felnőtt afáziások ellátása
9.4. Diagnózis és terápiás terv
9.5. Folyamatos tennivalók
9.6. Speciális higiénés követelmények
9.7. Mentálhigiénés feladatok
10. A látássérültek gyógypedagógiai iskola-higiénéje (Kern Ágnes)
10.1. A betegellátás helyzete
10.2. A látássérültek iskolái
10.3. A látássérültek iskoláinak sajátosságai: építészeti és berendezési követelmények
10.4. Az érzékeltető oktatás egészségügyi követelményei
10.5. A tiflotechnikai eszközök higiénéje
10.6. Megvilágítási követelmények, látáskímélés
10.7. Baleset-elhárítás a tájékozódástanításban
10.8. A látássérült gyermekek speciális személyi higiénéje
10.9. A többszörösen sérült gyermek egészségügyi szempontból
10.10. A többszörösen sérült gyermek pedagógiai szempontból
10.11. Egészségnevelési feladatok, módszerek
10.12. A szemész, az iskolaorvos, a gyógypedagógus és a szülő kapcsolata
11. A pszichopedagógia egészségügyi vonatkozásai (Göllesz Viktor)
11.1. Az inadaptáltság okairól
11.2. Devianciák
11.3 Egészségügy és nevelés együttműködése
12. Pszichoaktív szerek használata, a szerek okozta mentális és viselkedészavarok gyermek- és serdülőkorban (Gyenge Eszter)
12.1. Alapfogalmak
12.2. A droghasználat osztályozása a drogfogyasztó magatartása alapján
12.3. Epidemiológia
12.5. A fiatalok által használt pszichoaktív szerek
12.6. A pszichoaktív anyagokkal való visszaélés veszélyei, következményei
12.7. Prevenció
12.8. A magyar iskolákban elterjedt prevenciós programok
13. Gyógypedagógia intézmények egészségügyének személyi és tárgyi feltételei (Göllesz Viktor)
13.1 Az épület és helyiségei
13.2. Személyi feltételek
13.3. Berendezések, eszközök
14. A pályaválasztás (Kern Ágnes)
15. Egészségnevelés (Göllesz Viktor)
15.1. Az egészségnevelés fő területei
15.2. Egészségnevelési módszerek
15.3. Az egészségnevelés hatékonysága
15.4. Elsősegélynyújtás
16. A nevelőotthonok egészségügye (Göllesz Viktor)
16.1. Felvétel a nevelőotthonba
16.2. A nevelőotthoni napirend
16.3. A hálótermek higiénéje
16.4. Szabadidő-programok
16.5. Látogatások
16.6. Eltávozás, szünidő
16.7. Koedukáció
16.8. Szökések
17. A pedagógiai intézmények egészségügyének jogi szabályozása (Kern Ágnes)
17.1. Az iskola-egészségügyi ellátást szabályozó 26/1997. (IX.3) NM rendelet
17.2. Az 1993. évi LXXIX. törvény a közoktatásról
17.3. Az oktatási intézményeket és a tanulókat érintő jogszabályok
Irodalom