Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Hiperaktivitás és tanulási zavarok

Paraméterek

Szerző Fodorné Földi Rita
Cím Hiperaktivitás és tanulási zavarok
Kiadó Comenius
Kiadás éve 2004
Terjedelem 155 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 963 8643 27 7
Ár:
3.880 Ft
3.686 Ft
Kedvezmény: 5%

Könyvünkben elsősorban a szakemberek számára kívánjuk összefoglalni a gyermekkori hiperaktivitás tüneteit, a kialakulás okait és egy hazai vizsgálat eredményeinek összefoglalásával a lehetséges fejlesztési és terápiás lehetőségeket.

Leírás

Az iskolai magatartás és teljesítményproblémák, az alap kultúrtechnikák elsajátításának nehézségei egyre több szakembert, pedagógust, gyógypedagógust, pszichológust, sőt az utóbbi években orvosokat, neurológust, pszichiátert, gyermekorvost foglalkoztatnak. Bár napjainkig sokéves gyakorlati tapasztalat gyűlt össze Magyarországon, viszonylag kevés azoknak a hazai kutatásoknak a száma, melyek az előfordulás gyakoriságáról, a kialakulás okairól és ennek függvényében a fejlesztési vagy terápiás lehetőségekről számolnának be. Az erről szóló adatok elsősorban külföldi szerzők tanulmányaira támaszkodnak, melyek nem minden esetben illeszkednek hazai viszonyainkhoz. Eltérések lehetnek az előfordulás gyakoriságát illetően csakúgy, mint a kiváltó okok vonatkozásában, melyben a hazai oktatási rendszer valamint a környezeti hatások eltérése is szerepet játszik. A tanulmányok nagy részében jól nyomon követhetőek azok a terminológiai változások melyekkel ezt a ma már jól ismert tünetegyüttest összefoglalták. Az elnevezések különbözősége azonban megnehezíti a problémával foglalkozó szakemberek tájékozódását és az érintett szülők megismertetését saját lehetőségeikkel a gondok csökkentésében. Természetesen ez azt is mutatja, hogy nem manapság került az érdeklődés középpontjába a hiperaktivitás és a hozzá kapcsolódó tanulási nehézségek témaköre. Korábban elsősorban orvosi vonatkozásai voltak, hiszen a tünetek gyakran különböző betegségek kísérő tüneteként jelentek meg. Ma már tudjuk azonban, hogy „önálló” formában is megjelenhet, amikor a hiperaktivitásról, mint vezető tünetről beszélünk, és ami mögött konkrét kiváltó okot, kórformát, jelenlegi vizsgálómódszereink mellett nem lehet kimutatni. A legnagyobb megosztottságot az idézi elő, hogy az érintett gyerekek normál intellektussal bírnak, nem található a háttérben érzékszervi vagy értelmi fogyatékosság, így a nehézségek elsősorban az iskolába lépés során válnak szembetűnővé. Persze az óvodai nevelés területén dolgozó szakemberek jól tudják, hogy ez nem minden esetben jelenik meg váratlanul, és már az óvodában is láthatjuk a jellegzetes tüneteket a gyermek viselkedésében, a közösséghez való alkalmazkodásban a játékban és a játékos tanulás során. Gyakran tapasztalhatják, hogy a hagyományos pedagógiai módszerek nem célravezetők ebben az esetben, nehezíti a helyzetet a csoportok magas létszáma, ami önmagában is fokozza a viselkedéses aktivitást. Könyvünkben elsősorban a szakemberek számára kívánjuk összefoglalni a gyermekkori hiperaktivitás tüneteit, a kialakulás okait és egy hazai vizsgálat eredményeinek összefoglalásával a lehetséges fejlesztési és terápiás lehetőségeket.
 
Lektor: Porkolábné dr. Balogh Katalin, Páli Judit

Tartalom

Előszó
Bevezetés
Hiperaktivitás: kórkép vagy tünet?
A hiperaktivitás megjelenése és jellemző tünetei
A hiperaktivitás kialakulásának okai
A) Minimális agyi diszfunkció (MCD)
B) Arousal szerveződés (aktiváció, éberség)
C) Farmakológiai modell
D) Az idegrendszer részleges éretlensége, részleges érési zavar
E) Genetikus okok
F) Kulturális, pedagógiai okok
Figyelmi jellemzők
A tanulási zavarokról
A tanulási zavarok kialakulásának okai
A) Fiziológiai-neurológiai diszfunkciók (organikus okok)
B) Pszichológiai-pszichiátriai okok
C) Kulturális, pedagógiai tényezők
Az észlelési funkciók további fejlődése
1. A látás fejlődése
2. Auditív észlelés
3. Sztereognosztikus észlelés
4. Vesztibuláris érzékelés
5. Kinesztéziás érzékelés
6. Mozgásfejlődés
7. Testsémafejlődés
Pszichikus folyamatok a tanulási zavarokban.
Az idegrendszer érési folyamatai a mozgásorganizáció tükrében
Elemi mozgásminták
1. Felegyenesedési reakciók
2. Helyváltoztató mozgással kapcsolatos reakciók
A mozgásszabályozás fejlődése
A kutatás előzményei, elméleti feltételezések
A vizsgálat menetének ismertetése
A vizsgálat módszerei
1. Egyensúly, hiperaktivitás, figyelem
2. Pszichológiai tesztek
3. Anamnézis felvétel
4. Összehasonlító elemzés
A vizsgálat eredményei
1. Egyensúly, hiperaktivitás, figyelem
2. Pszichológiai tesztek
3. Anamnézis felvétel
4. Összehasonlító elemzés
Az eredmények összefoglalása
Következtetések
Hiperaktív gyermekek stabilométeres vizsgálata
A stabilométeres vizsgálat eredményei
Intelligencia teszt és neuropszichológiai vizsgálatok
MAWGYI-R intelligencia teszt
RCTF (Rey-Osterrieth Complex Figure Test)
Terápiás lehetőségek
Mozgásfejlesztés – mozgásterápia
A fejlesztés alapelvei
1. Alapvető készségek kialakítása
2. Komplex készségek kialakítása
Zárszó
Köszönetnyilvánítás
Bibliográfia