Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Hogyan akadályozzuk meg a tanulási akadályok kialakulását?

Paraméterek

Szerző Englbrecht, Arthur – Weigert, Hans
Cím Hogyan akadályozzuk meg a tanulási akadályok kialakulását?
Alcím Avagy nem jelenthet akadályt a tanulási akadály!
Kiadó ELTE BGGYFK
Kiadás éve 1999
Terjedelem 206 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN BGGYFK15
Ár:
2.680 Ft
2.546 Ft
Kedvezmény: 5%

Munkánk célkitűzése néhány gyakorló pedagógus számára túlságosan eufórikusnak tűnhet. Elméleti tanulmányokból, számos iskolakísérletből és az ügy iránt elkötelezett tanítók beszámolóiból tudjuk azonban, hogy a tanulási nehézségek, tanulási zavarok és a következtükben fellépő tanulási akadályozottság alakítható és megváltoztatható.

Leírás

„Nem jelenthet akadályt a tanulási akadály!” – könyvünk alcíme csupán szójáték, vagy több rejlik mögötte? Elismerjük, hogy munkánk célkitűzése néhány gyakorló pedagógus számára túlságosan eufórikusnak tűnhet. Elméleti tanulmányokból, számos iskolakísérletből és az ügy iránt elkötelezett tanítók beszámolóiból tudjuk azonban, hogy a tanulási nehézségek, tanulási zavarok és a következtükben fellépő tanulási akadályozottság alakítható és megváltoztatható. A tanulási korlátok fenti három megjelenési formája pedagógiai eszközökkel befolyásolható. Kedvező esetben a gyermek optimális fejlesztésével el lehet érni, hogy a tanulási korlátok egyáltalán ne jelentkezzenek, vagy (ha már teljesen nem is kerülhetők el) legfeljebb enyhébb formában. Nem hallgathatjuk el, hogy ennél a kérdésnél a pedagógusok, pszichológusok és orvosok gyakran nehézségekbe ütköznek. A tanulási korlátok rendkívül komplex jelenségénél ugyanis nem lehet minden okot és tünetet figyelembe venni, és hatékonyan kezelni. A tanítók az ügy melletti minden elkötelezettségük ellenére is gyakran élnek meg visszaeséseket, csalódásokat, különösen akkor, ha a jelenleg is fennálló formális és iskolaszervezési feltételek megnehezítik a tanulókkal való egyénre szabott foglalkozást. Mindjárt az elején szükségesnek tartottuk ezt megemlíteni, hogy az elvárások reálisak maradjanak. A megfelelő iskolakísérletek eredményei, ezek szakirodalmi értékelése, illetve nem utolsó sorban saját gyakorlati tapasztalataink alapján azonban prognosztizálni merjük, hogy az általános iskola és a tanulásban akadályozottak iskolája közti „határesetként” elkönyvelt gyermekek jó egyharmada – a következőkben bemutatásra kerülő „ösztönzések” segítségével sikerrel fejezi be az alsó tagozatot. Reméljük és kívánjuk, hogy ajánlásaink segítséget jelentsenek a tanulási nehézségekkel és zavarokkal küzdő tanulók számára. 

Fordította: Horváth Miklós

Tartalom

Előszó
Bevezető helyett – Doris esete
A tanulási korlátok elméletéről
Alapfogalmak
A tanulási korlátok áttekintése
A tanulási korlátok megjelenési formái
Az okok értelmezésének egy lehetséges modellje
A prevenciós modell
Doris esete – zárszó
A tanulási akadályozottság korai felismerése
Az információk forrásai
Az iskola diagnosztizálási lehetőségei
A tanulási korlátok megelőzésének lehetőségei
Az alapvető tanulási folyamatok fejlesztése
A tanulást segítő tényezők tudatos alkalmazása
Néhány példa a fejlesztő segédeszközök kínálatából
Az alapképességek és kompetenciák fejlesztését szolgáló speciális eljárások
A saját test észlelésének és a saját test tudatának fejlesztése
Észlelési gyakorlatok
Interakciós játékok
Nyugalom és lazítás
Irodalomjegyzék
Speciális problémakörök – az elmélet vázlata, gyakorlati lehetőségek
A motiváció fejlesztése
Félelem az iskolában
A tanítás és a viselkedés zavarai
Koncentrációs nehézségek
A nyelvhasználat problémái
Az írott nyelv elsajátításának problémái
Számolási zavarok
Balkezesség
Tanulságok az iskolai gyakorlat számára – tíz tézis
Irodalomjegyzék
Címek, amelyek segítségünkre lehetnek