Hogyan tanítsuk gyermekeinket tanulni?
Paraméterek
Sorozat | Pedagógus Könyvek |
Szerző | Fisher, Robert |
Cím | Hogyan tanítsuk gyermekeinket tanulni? |
Kiadó | Műszaki Könyvkiadó |
Kiadás éve | 2007 |
Terjedelem | 192 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 16 2531 8 |
Ár:
1.690 Ft
Ez a könyv nem a gyermekek tanulásmódszertani nevelése terén folyó kutatásokról kíván összképet adni, inkább azt célozza meg, hogy gyakorlati útmutatást adjon, amelynek segítségével eligazodhatunk bizonyos tanítási módszerek között, amelyekről már kiderült, hogy a tanulást hatékonyabbá teszik. |
|
|
Leírás
Az utóbbi években világszerte megnőtt az érdeklődés a gondolkodás- és tanulásfejlesztő módszerek iránt. A kognitív képzés kutatása és fejlesztése sok országban viharos gyorsasággal halad. Ez a könyv nem a gyermekek tanulásmódszertani nevelése terén folyó kutatásokról kíván összképet adni, inkább azt célozza meg, hogy gyakorlati útmutatást adjon, amelynek segítségével eligazodhatunk bizonyos tanítási módszerek között, amelyekről már kiderült, hogy a tanulást hatékonyabbá teszik.
A sikeres tanulók nemcsak igen sok ismerettel rendelkeznek, hanem azt is tudják, hogy hogyan kell tanulni. A különböző országokban folyó kutatások azt igazolják, hogy bizonyos tanítási stratégiák jellemzőek azokban az osztályokban, ahol hatékony a tanulás. Így már meg tudunk határozni olyan tanítási módszereket, amelyek a leginkább segítik a gyerekeket a tanulásban.
Ez a könyv tíz egyszerű, de igen hatásos tanítási stratégiát mutat be, amelyeket a tanulás bármely területén alkalmazhatunk. Alkalmazásuk révén az önálló és hatékony tanulás céljai nagy valószínűséggel elérhetők. A könyv tíz fejezetében vázolt tíz tanítási stratégia mind azt célozza, hogy a gondolkodási és a tanulási módszerek minél nagyobb teret nyerjenek a tananyag egészében.
A több nyelvre lefordított, évek óta méltán sikeres kötet remek kézikönyve nemcsak a pedagógusoknak, hanem mindazoknak, akik a gyerekek szellemi fejlődését figyelemmel kísérik, és arra vállalkoznak, hogy azt tudatosan, módszeresen fejlesszék.
Robert Fisher a londoni tanulási és gondolkodási készségek fejlesztésére létesített intézet (Centre for Thinking Skills) igazgatója, a West London Institute, College of Brunel University tanára. Minden korosztályt tanított már Angliában, külföldön, és dolgozott iskolaigazgatóként is. Húsz könyve jelent meg, amelyek a gondolkodás és a tanulás elméletével és módszertanával foglalkoznak.
Fordította: Zsigovits Gabriella
Tartalom
Bevezetés
Gondolkodási készségek a tanulásban
Speciális program… …vagy a gondolkodási készségek fejlesztése minden tantárgy tanítása során?
Nyelvi vagy verbális intelligencia
Vizuális – térbeli intelligencia
Logikai – matematikai intelligencia
Mozgási vagy kinetikus intelligencia
Zenei intelligencia
Interperszonális intelligencia
Metakognitív intelligencia
Mi az, amit a tanulásról szóló kutatásból megtudhatunk?
Kérdezés
A terméketlen kérdések
A gondolkodás magasabb és alacsonyabb szintjei
Jó kérdések
A gondolkodásra szánt idő
A kérdezés készségei
Kérdéseket helyettesítő eszközök
A gyerekek bátorítása a kérdezésre
A kérdező osztály létrehozása
Tervezés
A problémamego1dás tervezése
A tervezés és a tudatos áttekintés: a metakognitív megközelítés
A tervezés tanítása
Vita
Beszéd és gondolkodás
Modellálás – a világ újrateremtése szavakban
Gondolkodás és pár beszéd
Mi a vita?
Tanítás a vita eszközeivel
Kognitív térkép készítése
A fogalom fejlődése
Kognitív térképalkotás
A kognitív térkép készítésének céljai
A térképalkotás formái
Egyéni gondolkodásmód
Kreativitás, intelligencia és teljesítmény
A kreatív gondolkodás mérése
A kreatív gondolkodás fejlesztése
Kihívás (provokáció)
Kooperatív tanulás
A tanulás kommunikatív keretei
Tanulás párban
Tanulás csoportban
Egyéni készségfejlesztés példaadással
Kognitív „inas évek”
Pozitív visszajelzés
Összegezés
Áttekintés
Önbecsülés
A képességek mozgósítása
Személyre szabott tanulás
Az eredmények áttekintése
Önértékelés
A tanulást segítő környezet megteremtése
Tanulóközösség megteremtése az osztályban
A tanulást segítő közösség megteremtése az iskolában
Bibliográfia