Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Homo creativus

Paraméterek

Sorozat Imágó Könyvek
Szerző Kőváry Zoltán
Cím Homo creativus
Alcím Létezés, élettörténet, kreativitás
Kiadó L'Harmattan Kiadó
Kiadás éve 2020
Terjedelem 218 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 414 595 0
Ár:
2.990 Ft
2.691 Ft
Kedvezmény: 10%

Hogy a kreativitás több, mint amit például a klasszikus pszichoanalízis tulajdonított neki (vágyak szublimációja, magas színvonalú elhárítás vagy „öngyógyítás”), arra Freud egyik legközelebbi tanítványa, az egzisztenciális megközelítés egyik megalapítója, Otto Rank mutatott rá először, amikor így fogalmazott: „A kreativitás ugyanúgy ott van a művészi produkció gyökereinél, mint az élet megtapasztalásánál.”

Leírás

Az ember élete során számos egzisztenciális kérdéssel szembesül: az értelem, a végesség, a szabadság, a hitelesség kérdéseivel. Ezekre előbb vagy utóbb valamiféle „választ” kell adnia, amely válaszok eltérő színvonalúak lehetnek. Egy képzeletbeli kontinuum egyik végpontján találhatók a problémás, regresszív, inautentikus válaszok, amelyek adott esetben akár betegség formáját is ölthetik, míg a másik végponton találhatók az „egészséges”, kreatív vagy autentikus válaszok. Természetesen a kontinuumon számos „átmeneti” változat is megjelenik, de megfigyelhető egyfajta „mozgás” is a két szélsőség közt. (A „hanyatló” mozgás egyik példája lehet Csáth Géza, akinek az „esetével” a könyv egyik fejezete foglalkozik részletesen.) A kreatív válaszok bizonyos körülmények közt nem véletlenszerűen, random módon fordulnak elő egyes emberek életében, hanem összefüggő egészet alkotva egyfajta „kreatív én” kialakulását eredményezik. A kreatív én azonban nem csak azt jelenti, hogy a kreatív ember, a művész, a tudós identitása az alkotói lét köré szerveződik, hanem azt is, hogy az alkotó tevékenység elválaszthatatlanul összefonódik ennek az énnek a megteremtésével és fenntartásával; önmagunk, mások és a világ egyidejű, egymást átható megismeréséről van szó tehát. Hogy a kreativitás több, mint amit például a klasszikus pszichoanalízis tulajdonított neki (vágyak szublimációja, magas színvonalú elhárítás vagy „öngyógyítás”), arra Freud egyik legközelebbi tanítványa, az egzisztenciális megközelítés egyik megalapítója, Otto Rank mutatott rá először, amikor így fogalmazott: „A kreativitás ugyanúgy ott van a művészi produkció gyökereinél, mint az élet megtapasztalásánál.”

Imágó könyvek–sorozat

Írta: Kőváry Zoltán

Tartalom

Előszó

Köszönetnyilvánítás

LÉTEZÉS

Küzdelem a hiteles létezésért. Betegség, megismerés és egzisztencia

Humán tudományos pszichológiát!

A boldog agy

Sors, szabadság, létezés. Az „egzisztencialista” Szondi Lipót

ÉLETTÖRTÉNET

A pszichoanalitikus pszichobiográfia születése

A pszichobiográfiai módszer alkalmazhatósága az életrajzírásban

„A létezés lényegét illetően történeti.” Az élettörténeti megközelítés jelentősége a klinikai munkában és a pszichológusok képzésében

KREATIVITÁS

Művészet, mákony, melankólia. Deviancia és kreativitás a dinamikus személyiségpszichológia nézőpontjából

„A mélység is beléd pillant”. A kreativitás sötét oldala és az elmegyógyász-író Csáth Géza

Hermann Ottó és a tudományos kreativitás személyes forrásai

Felhasznált irodalom