Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Inkluzív nevelés az óvodában?

Paraméterek

Szerző Tamás Katalin
Cím Inkluzív nevelés az óvodában?
Kiadó Magánkiadás
Kiadás éve 2018
Terjedelem 130 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 615 00 1461 6
Ár:
3.620 Ft
3.439 Ft
Kedvezmény: 5%

Ma már gyakran találkozunk azzal, hogy a fogyatékosságuk miatt speciális nevelési szükségletű gyermekek együtt járnak óvodába tipikus fejlődésmenetű társaikkal. De vajon mi van a statisztikákon túl? Hogyan látják az óvónők megváltozott feladatukat? Szívesen vesznek részt az együttnevelésben, vagy inkább teherként élik meg? Milyen örömökkel és kihívásokkal szembesül az együttnevelést tudatosan vállaló óvoda a kétezres évek elején? A szerző egy budapesti óvoda integrációs-inklúziós folyamatának első éveit kíséri figyelemmel, kvalitatív módszerekkel kutatja az együttnevelést előrevivő tényezőket.

Leírás

Ma már gyakran találkozunk azzal, hogy a fogyatékosságuk miatt speciális nevelési szükségletű gyermekek együtt járnak óvodába tipikus fejlődésmenetű társaikkal. De vajon mi van a statisztikákon túl? Hogyan látják az óvónők megváltozott feladatukat? Szívesen vesznek részt az együttnevelésben, vagy inkább teherként élik meg? Milyen örömökkel és kihívásokkal szembesül az együttnevelést tudatosan vállaló óvoda a kétezres évek elején? A szerző egy budapesti óvoda integrációs-inklúziós folyamatának első éveit kíséri figyelemmel, kvalitatív módszerekkel kutatja az együttnevelést előrevivő tényezőket.
A könyv az Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Kar Neveléstudományi Doktori Iskola Gyógypedagógia Programjában 2017. július 6-án megvédett Inkluzív nevelés az óvodában. Óvodapedagógusok együttneveléssel kapcsolatos nézeteinek változása az integrációs, inklúziós folyamat során című doktori, PhD disszertáció szöveghű változata.
A szerző gyógypedagógus, az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar adjunktusa.
 
Írta: Tamás Katalin

Tartalom

1. Bevezetés, a kutatás problémafelvetése
2. Elméleti, fogalmi keretek
2.1. Általános-e az általános pedagógia?
2.2. Integráció és inklúzió
2.3. Jogszabályi keretek az együ1tnevelés megvalósításához
2.4. Sajátos nevelési igény, speciális szükséglet és különtámogatás
2.5. A befogadó nevelés aspektusai
2.6. Az óvoda intézménye és az együttnevelés
2.7. Doktori kutatásom közvetlen kutatási előzménye, az ECEIS projekt
2.8. Pedagógusmesterség, pedagógiai tudás
3. A kutatás módszertana
3.1. Problémafelvetés, kutatási kérdések
3.2. A kutatás keretei
3.3. A kutatás módszerei
3.4. Az interjúk feldolgozásának menete
3.5. A módszertani stratégia erősségei, alkalmazásának dilemmái és szakmai megoldások
4. Kutatási eredmények
4.1. Hogyan vélekednek az óvodapedagógusok az óvoda feladatairól az integrált nevelés kezdetekor és a későbbiekben?
4.2. Hogyan vélekednek az óvodapedagógusok az integrált gyerekekről?
4.3. Milyen változásokat generál egy óvoda életében a befogadó nevelés vállalása?
5. A kutatás eredményeinek összegzése, a kutatás üzenete
6. A kutatás hasznosíthatósága, további kutatási lehetőségek
Irodalomjegyzék
Ábrák jegyzéke
Táblázatok jegyzéke
Mellékletek jegyzéke
Mellékletek