Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Innovatív irányok az ezredforduló utáni andragógiában

Paraméterek

Szerző Feketéné Szakos Éva
Cím Innovatív irányok az ezredforduló utáni andragógiában
Kiadó Eötvös József Könyvkiadó
Kiadás éve 2014
Terjedelem 141 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 9955 52 3
Ár:
2.100 Ft
1.995 Ft
Kedvezmény: 5%

A könyvet tanulni vágyó, a felnőttek tanulásával kapcsolatba kerülő, működő vagy leendő andragógiai vagy más szakterületről érkező szakembereknek, felnőttoktatóknak, kutatóknak, illetve a saját tanulásuk mélyebb összefüggései iránt érdeklődő, a tanulásra nyitott felnőtteknek ajánljuk.

Leírás

Gyorsan változó világunkban a felnőttképzéssel foglalkozó szakemberek elemi igénye az andragógia trendjeiről és jövőbeli fejlődési irányairól való tájékozottság. A tudományág legjellemzőbb, tartósan érvényesülő és várható tendenciáinak, az elmélet és a gyakorlat változási irányainak ismeretében nagyobb valószínűséggel tervezhetünk sikeres felnőttképzési programokat és segíthetjük hatékonyan a felnőttek tanulását. Ez az igény hívta létre a trend- és jövőkutatások befogadását az andragógiába a szociológia, majd a közgazdaságtan szakterületéről.
Az andragógia nemzetközi gyakorlatában és elméletében is egyre nagyobb figyelmet kap a tudományos módszerekkel kutatható, a jövőt közvetlenül befolyásoló tendenciák feltárása. A hazai andragógiai kutatások palettáján – lévén az andragógia is fiatal diszciplína – még viszonylag kevés ilyen jellegű kutatást találunk, illetve nem nevezték így például az elméleti irányzatok kutatását, amelyet ma ide sorolnánk. Érdemes tehát az újabb nemzetközi és hazai andragógiai trend- és jövőkutatásokat olyan szempontból is áttekinteni, hogy az összevetések alapján a további magyarországi kutatások és innovációk számára jövőbe mutató impulzusokat találjunk.
Szándékunk szerint elemezzük és rendszerezzük az évezred első évtizedének nagy hatású andragógiai elméleti irányait és azok gyakorlati alkalmazási lehetőségeit a magyar, az angol és a német nyelvű szakirodalom és esetenként más, dokumentált források alapján – szintetizáló áttekintésre törekedve, de a teljesség igénye nélkül. Válogatásunk legfontosabb szempontja – vállalva a megítélés szubjektivitásának kockázatát – a jövőképesség kritériuma volt. A munka során elsősorban a nemzetközi és hazai szakirodalomra, kutatási beszámolókra, szakmai tapasztalatokra és a szakmai közösség kommunikációjára támaszkodtunk. Az elméleti műveken kívül empirikus andragógiai kutatási eredményeket is górcső alá vettünk ott. ahol ilyenekről tudomásunk volt.
Munkánk perspektivikus célkitűzése az, hogy segítsük a felnőttképzésben tevékenykedő vagy arra készülő, andragógiai, illetve más területről „ide tévedt” szakembereket, köztük a tudományos kutatásokat végzőket a tevékenységükhöz szükséges tájékozódásban, látókörük tágításában – végső soron felnőttkori tanulásuk élethosszig tartó folyamatában. Azt reméljük. hogy ez áttételesen hozzájárul a felnőttek tanulásának professzionális támogatásához, az andragógia tudományos közösségének kommunikációjához és a tudomány fejlődéséhez is.
A könyvet tehát tanulni vágyó, a felnőttek tanulásával kapcsolatba kerülő, működő vagy leendő andragógiai vagy más szakterületről érkező szakembereknek, felnőttoktatóknak, kutatóknak, illetve a saját tanulásuk mélyebb összefüggései iránt érdeklődő, a tanulásra nyitott felnőtteknek ajánljuk.
 
Írta: Feketéné Szakos Éva
 

Tartalom

1. Bevezetés
2. Helyzetkép, trendkutatás és innováció
2.1. Az ezredforduló utáni andragógiát alakító jelentősebb történésekről és hatótényezőkről
2.1.1. Hazai történések és hatótényezők
2.2. Az andragógia: elmélet vagy gyakorlat
2.3. Andragógiai trendkutatás és innováció
2.4. Az innováció a felnőttképzés és a humánerőforrás-menedzsment határán
3. Innovatív trendek és jövőbeli irányok az ezredforduló utáni andragógiában – nemzetközi kitekintés
3.1. A felnőttképzés teljességét átfogó elméleti rendszerek
3.2. Az andragógia újabb értelmezései
3.3. A felnőttképzés professzionalizálódási folyamata
3.4. A tanulási paradigma az andragógiában
3.4.1. A tanulási paradigmában elhelyezhető, a társtudományokból adaptált andragógiai elméletek
3.4.2. A konstruktivizmus mint andragógiai paradigma
3.4.3. A szociális dimenzió előtérbe kerülése az andragógiai tanuláselméletekben
3.4.4. Adalékok az élethosszig tartó tanulás paradigmájának andragógiai megalapozásához
3.5. Perspektivikus irányok
3.6. A nemzetközi áttekintés összefoglalása, személyes reflexiók
4. Hazai andragógiai innovációk
4.1. Van-e a felnőttképzésnek átfogó, tudományos elmélete ma Magyarországon
4.2. A hazai andragógiai elméletképzés lehetséges fő irányai
4.2.1. Professzionalizáció
4.2.2. Innovációközpontú tanulás és cselekvés az élethosszig tartó tanulás kontextusában
4.2.3. Munkahely-orientáltság
4.2.4. Az életsegítő funkció
4.3. A transzformatív tanulás andragógiai paradigmája
4.4. Élményorientált, innovációközpontú tanulás az andragógiában
4.5. Tanulás és cselekvés a pluralizmus korában
4.6. Autentikus, kooperatív felnőttkori tanulás és esélyegyenlőség
4.6.1. Esélyegyenlőség és szakmai képzés az élethosszig tartó tanulás kontextusában
4.6.2. Kooperatív tanulás a munkahelyen és a civil társadalomban
4.7. Akciótanulás
5. Következtetések és jövőbeli orientációk: impulzusok a hazai andragógiai kutatások számára
Irodalom