Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Intelligencia, kreativitás, kompetencia

Paraméterek

Sorozat SHL Könyvek
Szerző Klein Sándor
Cím Intelligencia, kreativitás, kompetencia
Alcím Módszerek és eredmények
Kiadó EDGE 2000 Kiadó
Kiadás éve 2020
Terjedelem 636 oldal
Formátum A/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 9760 50 9
Ár:
5.000 Ft
4.750 Ft
Kedvezmény: 5%

Az intelligencia, a kreativitás és a kompetencia az elmúlt évtizedekben sok-sok kutató és gyakorlati szakember érdeklődését felkeltette. Az első részben a pszichológiai tesztekről, a grafológiáról, az értékelő központokról és az EEG-vizsgálatokról van szó: olyan módszerekről, amelyek az ember megismerését szolgálják. A második rész az intelligencia és a hozzá szorosan kapcsolódó tanulóképesség fogalmát, mérési lehetőségét járja körül.

Leírás

Ez a könyv – Az írás megmarad című összegyűjtött kisebb írásaim harmadik kötete – a pszichológia három területén végzett vizsgálatokról ad hírt. Az intelligencia, a kreativitás és a kompetencia az elmúlt évtizedekben sok-sok kutató és gyakorlati szakember érdeklődését felkeltette. Ezt tükrözi az is, hogy a kötetet 24 szerző/társszerző munkája gazdagítja. Az első részben a pszichológiai tesztekről, a grafológiáról, az értékelő központokról és az EEG-vizsgálatokról van szó: olyan módszerekről, amelyek az ember megismerését szolgálják. A második rész az intelligencia és a hozzá szorosan kapcsolódó tanulóképesség fogalmát, mérési lehetőségét járja körül.
A 60-as évek közepén, amikor elvégeztem az ELTE pszichológia-szakát, alig volt izgalmasabb téma a kreativitásnál. A téma az elmúlt 55 évben mit sem vesztett aktualitásából: az emberiség jövője az alkotó gondolkodás bölcs felhasználásától függ. A kompetenciáról és az ember fejlődésének elősegítéséről szóló negyedik rész írásai jól kiegészítik a munkapszichológiáról és a pedagógiai pszichológiáról szóló (Negyven év munkapszichológia és Tanulni jó) első két kötetet.

Klein Sándor

Írta: Klein Sándor

 

Tartalom

ELŐSZÓ: MÉRÉS ÉS FEJLESZTÉS (Klein Sándor)

I. MÉRÉS (AZ EMBER MEGISMERÉSE)

1. Tesztpszichológia (Klein Sándor)

2. A pszichológiai tesztek hazai helyzetéről (Barkóczi Ilona, Klein Sándor és Nagy János)

3. A kézírás személyiségünk tükre (A pszichografológia, mint pszichodiagnosztikai módszer) (Klein Sándor)

4. Grafológia és személyiségvizsgálat (Klein Sándor)

5. A visualis EEG-elemzés és a leletezés szubjektív tényezői (Moussong-Kovács Erzsébet és Klein Sándor)

6. Az értékelő központok értéke (Kiss Julianna, Klein Balázs és Klein Sándor)

II. INTELLIGENCIA ÉS TANULÓKÉPESSÉG

7. Információ-elsajátítás és alkotó alkalmazás (IA), mint az intelligencia mértéke (Klein Sándor)

8. Az információ-elsajátítás és alkotó alkalmazás (IA) mérése oktatógép segítségével (Klein Sándor)

9. Halmazműveletek tanulásának fejlődéslélektani vizsgálata (Klein Sándor, Brian Greer és Zétényi Tamás)

10. A Szimbólumhasználat (forgatás) teszt (Klein Sándor, Brian Greer, Rainer Lant, Hajba Kálmán ás Gefferth Éva)

11. Intelligencia és iskolázottság Magyarországon (Klein Balázs, Klein Sándor, Joubert Kálmán és Gyenis Gyula)

12. Technológia, intelligencia, kogníció és életkor (Faragó Boglárka és Kovács Kristóf)

13. Kevert Adaptív Mátrixok (SAM) – egy új problémamegoldó teszt bemutatása (Klein Balázs)

III. KREATIVITÁS

14. A kreativitásról (Carl R. Rogers)

15. Kreativitás és lelki egészség (John M. Shlien)

16. Gondolatok az alkotóképességéről és vizsgálatának egyes problémáiról (Barkóczi Ilona és Klein Sándor)

17. Ötletek (Klein Sándor)

18. A kreatív célok taxonómiája (Klein Sándor)

19. A kreativitás nem luxus (Klein Sándor)

20. A kreativitás pszichológiája (Klein Sándor)

21. Konvergens – divergens – kreatív (fogalmak nyomában) (Klein Sándor)

22. Viselkedésben megnyilvánuló produktivitás-preferencia (Klein Sándor és Zétényi Tamás)

23. A Sherbrooke-i Probléma-orientáció teszt (SPOT) (Új módszer kognitív problémákkal szembeni orientáció mérésére) (Klein Sándor)

24. A kreativitást és innovációt támogató szervezeti légkör pszichológiai vonatkozásai (Fodor Szilvia)

25. Kreativitás, tehetség és gyakorlás: hangsúlyváltások a kutatásban (Pléh Csaba)

IV. KOMPETENCIA (AZ EMBER FEJLESZTÉSE)

26. Kompetenciák fejlődésének elősegítése (John Raven)

27. Önismeret, önfejlesztés (Klein Sándor – Kiss Julianna)

28. Professzionalitás – szubjektíven a szakmai önismeretről és önfejlesztésről (Járó Katalin)

29. Az áttétel ellenelmélete (Beszélgetés John Shliennel)

30. A közigazgatási munka pszichológiai sajátosságai (Antalovits Miklós – Klein Sándor)

31. Kompetencia-fejlesztés és fenntarthatóság (Zádori Iván és Nemeskéri Zsolt)

32. Kompetens dolgozók toborzása és kiválasztása (Kiss Julianna és Nemeskéri Zsolt)

33. Ahány nyelv, annyi ember (az idegen nyelv tanításának néhány pszichológiai problémájáról) (Klein Sándor)

34. Hierarchikus szociometria (egy hazai fejlesztésű csoportdiagnosztikai eljárás és alkalmazásai) (Járó Katalin)

UTÓSZÓ HELYETT (Ozsváth Judit interjúja Klein Sándorral)

JEGYZETEK

AZ ÍRÁSOK FORRÁSAI