Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Elfogadom
Témakörök
Irodalom 11. – Emelt szintű érettségire készülőknek
4.680 Ft

Irodalom 11. – Emelt szintű érettségire készülőknek

4.680 Ft

Pethőné Nagy Csilla, Bálint Andrea, Oroszlán Anikó és Szakács Emília könyve azok számára készült, akik fakultációs tárgyként a magyart választják, és ebből a tárgyból szeretnének emelt szintű érettségit tenni a 2024-es részletes követelmények szerint. A kiadvány az elsajátítandó tárgyi tudás mellett a művek elemzéséhez-értelmezéséhez kíván eszközrendszert biztosítani. Ezért olyan tanulási segédletet kínálunk, amely könyv, munkafüzet és szöveggyűjtemény elegye.

Leírás

Pethőné Nagy Csilla, Bálint Andrea, Oroszlán Anikó és Szakács Emília könyve azok számára készült, akik fakultációs tárgyként a magyart választják, és ebből a tárgyból szeretnének emelt szintű érettségit tenni a 2024-es részletes követelmények szerint. A kiadvány az elsajátítandó tárgyi tudás mellett a művek elemzéséhez-értelmezéséhez kíván eszközrendszert biztosítani. Ezért olyan tanulási segédletet kínálunk, amely könyv, munkafüzet és szöveggyűjtemény elegye. Kiadványunk felépítése nem elsősorban kronologikus, hanem olyan fejezetekből épül fel, melyek egy-egy problémát, kérdést járnak körül, irodalmi konvenciókat, motívumokat, műfajokat állítanak középpontba.

A kötetnek 12.-es folytatása is készült. A két kötet együtt hatékonyan segíthet az irodalomról megszerzett tudás újrarendezésében: új nézőpontok, gondolkodási utak bevonásával egy átjárhatóbb, felhasználhatóbb, hálózatosabb tudás kialakításával támogathatja a diákok eredményesebb tanulását, érettségi vizsgára való felkészülését.

 

Mozaik Kiadó, 2023.

MS-3341U

Írta: Bálint Andrea – Oroszlán Anikó – Pethőné Nagy Csilla – Szakács Emília

Paraméterek

Szerző Bálint Andrea – Oroszlán Anikó – Pethőné Nagy Csilla – Szakács Emília
Cím Irodalom 11. – Emelt szintű érettségire készülőknek
Kiadó Mozaik Kiadó
Kiadás éve 2023
Terjedelem 488 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN MS-3341U

Tartalom

Előszó

I. rész – Az irodalomtörténet korszakai

Az irodalomtörténet korszakai, a korszakolás problémái (Pethőné Nagy Csilla)

1.1. Az antikvitás irodalma (Pethőné Nagy Csilla)

Az antikvitás általános jellemzői

   Az ókori görög és római irodalom

   Az ógörög és a latin kultúra korszakai, az antikvitás stílusjegyei

Az epigramma az antikvitásban és az irodalmi hagyományban

   Az ógörög és a latin epigramma

   Az epigramma a magyar irodalmi hagyományban

   Janus Pannonius epigrammái

   Sírfelirat, halotti varázsmondás

   Tanító-bölcselő hagyomány

   Romantikus hazafiság és történelembölcselet

   Romantikus individualizmus

Anakreón és anakreóni dalok a magyar irodalomban

   Antik minta, termékeny hagyomány

A horatiusi óda és az „élj a mának” életbölcsessége

   A latin Horatius és a magyar Horác

1.2. A középkor (Szakács Emília)

A középkor általános jellemzői

A középkor irodalmából

   Himnuszköltészet

   A himnuszköltészet hagyományai későbbi korok lírájában

   Dante Alighieri és az Isteni színjáték       

   François Villon

1.3. A reneszánsz és a szonett (Pethőné Nagy Csilla)

A reneszánsz általános jellemzői

   A reneszánsz és szellemi áramlatai

   A reneszánsz önértelmezésének kritikája

A reneszánsz szonett két változata, művek beszélgetése

   Petrarca Daloskönyve és Shakespeare szonettgyűjteménye

   Egy 21. századi szonett a 22. századból

A francia szimbolista költők és a szonettforma

   Két programvers a világ és a költészet titkairól

Szemelvények a magyar szonettirodalomból

   Egy bujkáló szonett

   A megismerés lehetőségei és korlátai

   Szociológiai körkép és ars poetica

   (Majdnem) kortárs hagyománykövetés és megújulás

1.4. A barokk és az eposz műfaja (Pethőné Nagy Csilla)

A barokk általános jellemzői

A magyar barokk

   A magyar romlás százada

   A barokk műveltségeszmény Magyarországon

   Az ellenreformáció

Zrínyi barokk eposza és a műfajhagyomány

   Zrínyi jelentősége, önértelmezése

   Hagyomány, korszerűség és műfaji hitelesség

   Paradox tétel és kompozíció

   Tasso megújító mintakövetése és hatása Zrínyire

   Az eposz barokk világképe és üdvtörténeti szemlélete

   A barokk világkép hatását mutató eposzi kellékek

   A Szigeti veszedelem nyelvi megalkotottsága, stílusa

   A Szigeti veszedelem fogadtatása, utóélete

Az antik hagyomány

   A homéroszi eposzok

   A homéroszi kérdés

   Vergilius és a homéroszi minta

Az eposz műfajának tovább élése a magyar irodalomban

   Vörösmarty Mihály: Zalán futása

   A hőseposz két „fonákja”

1.5. Felvilágosodás: klasszicizmus és szentimentalizmus (Bálint Andrea)

A felvilágosodás kora

   A felvilágosodás filozófiai háttere

   Az egyházhoz való viszony, istenfelfogások

Klasszicizmus és szentimentalizmus

A modern értelemben vett polgári regény születése

   A lehető legjobb világ

   Az első magyar lélektani regény

Stílusirányzatok határán

   Rokokó és klasszicizmus

   Klasszicizmus és romantika

II. rész – Az irodalom műnemei, műfajai

Az irodalom műnemei, műfajai – bevezető (Pethőné Nagy Csilla)

2.1. Egy lírai műfaj alakulástörténete. Az elégia (Szakács Emília)

Az elégia alakulástörténetéből

   Személyes és általános az elégiában

   Elégikus versbeszéd és létösszegzés

   Elégikus értékszerkezet

   A szerelem elégiái

   Elégia epigrammába zárva

2.2. Egy epikus műfaj alakulástörténete. A novella (Pethőné Nagy Csilla)

A 19. század magyar novellairodalmából

   A novella fogalma és jellemzői

   Romantikus mesenovella – Jókai Mór: A tengerszem tündére

   Jókai és az anekdotikus hagyomány

   Hangsúlyossá váló elbeszélésmód

Modern magyar novellaformák a 20. század első felében

   A modern novella néhány fontosabb jellemzője

   Naturalista prózavilág

   Az emlékezés poétikája

   Egy modern parabolanovella

   Lélektani érdekeltség és beavatástörténet

   Szatirikus elbeszélés, politikai pamflet

2.3. Az európai dráma (és színház) alakulástörténetéből (Dr. Oroszlán Anikó)

A dráma és a színház kapcsolatáról

   A drámamodellek és a drámai műfajok

Az ókori görög dráma és színház

   A görög dráma és színház kialakulása

   Szophoklész tragédiái        

A reneszánsz dráma: William Shakespeare

   A reneszánsz színház és dráma előzményei és kialakulása

   William Shakespeare tragédiái

A francia klasszicista dráma

   A klasszicista dráma és Molière komédiái

   A képmutatás és a vakbuzgóság komédiája: a Tartuffe

A későklasszicista és koraromantikus dráma: Goethe Faustja

A modern polgári dráma kialakulása a 19. század második felében

   Henrik Ibsen és az analitikus dráma

   Anton Pavlovics Csehov és a drámaiatlan dráma

Dráma és színház a 20. században: Bertolt Brecht, Samuel Beckett és Friedrich Dürrenmatt

   Brecht és az epikus színház

   Az abszurd dráma – Beckett: Godot-ra várva

   A tudomány és a hatalom kapcsolata Dürrenmatt A fizikusok című drámájában

III. rész – Témák és kódok

Témák és kódok – bevezető (Pethőné Nagy Csilla)

3.1. A görög-római mitológia mint az európai művészetek egyik kódja (Pethőné Nagy Csilla)

Velünk élő mitológia – istenek, hősök, történetek

   Hagyományteremtő mitikus hősök – Prométheusz, Héraklész és Sziszüphosz

   A művészethez kapcsolódó további mitológiai helyek, alakok, lények

3.2. Teremtéstörténetek, világkorszakok, időszemléletek (Pethőné Nagy Csilla)

Teremtésmítoszok és a bibliai teremtéstörténet

   A babiloni teremtéseposz

   A világ és az ember teremtése a görög mitológiában

   A finn teremtéstörténet

   Az ősi magyar hitvilág világképéből

   A bibliai teremtéstörténet, a világ és az ember teremtése

Időszemléletek, világkorszakok

   Elképzelések az időről

   A görög mitológia világkorszakai

   A Biblia üdvtörténeti szemlélete

   Időszemlélet a magyar költészet néhány alkotásában

   Egy Vörösmarty-vers nyomában

3.3. Átváltozástörténetek (Bálint Andrea)

Az átváltozás mint toposz

Néhány átváltozástörténet az ókortól napjainkig

   Az átváltozástörténetek gyűjteménye

   Az elidegenedés metamorfózisa

   A sírvirág motívuma

3.4. Évszakok és napszakok (Bálint Andrea)

Az időtoposzok

Évszakok és napszakok a magyar líra néhány alkotásában

   Az alkonyi táj mint a szerelem díszlete

   Az idő ciklikussága

   Idő – táj – ember

3.5. A szerelmi líra (Bálint Andrea)

A szerelmi líra mint tematikus verscsoport

Néhány szerelmi költemény a reneszánsztól a modernitásig

   Továbbélő és megújuló hagyomány

   A kimondhatatlan kimondása        

   Az életet meghatározó szerelmi kudarc

   Harc és menedék

   Körkép a szerelemről

   A szerelmi líra vége?

3.6. A magyar tájköltészet változataiból (Pethőné Nagy Csilla)

A tájköltemény mint tematikus verscsoport

   A táj szemlélője

   A táj mint a szemlélet (leírás) tárgya

Néhány tájvers a reneszánsztól a modernitásig

   Az első magyar humanista tájvers

   Vitézi költészet és tájszemlélet

   Szülőföld, otthonosság- és szabadságélmény

   Tájélmény és létfilozófia

Szemelvények a modernség tájköltészetéből          

   Hangulat és látomás

   Tárgyiasság és tárgyiasítás

   A táj és a személyiség pusztulástörténetei

A tájleírás néhány lehetséges szerepe a magyar szépprózában

   A táj mint lélekrajz

   A tudat kivetülése a tájba

   A tájelemek metaforikus többletjelentései

   A „rés” hatalma

3.7. Irodalmunk haza- és magyarságverseiből (Pethőné Nagy Csilla)

Két vers a török- és Habsburg-ellenes küzdelmek korából

   A „vitézlő nép” dicsérete

   A magyarság titkos himnusza

Eredet- és/vagy hagyományközösségi hazaszemlélet a 19. században

   Erkölcsi alapozású nemesi nemzetszemlélet

   Nemzeti énekeink hazafogalma

   Kulturális modellváltás: a népi, a nemzeti és a költő

Magyarságversek a modernség különböző szakaszaiból

   Az eltévedés és útvesztés verse

   Személyes és közösségi önazonosság a történetiségben

   A nyelvi-kulturális közösségi reprezentáció elégtelensége

   A haza mint szövegtörmelékek hálózata

3.8. Az istenkeresés versei (Szakács Emília)        

Istenkapcsolat régi és modern kori klasszikusaink verseiben

   Istenkapcsolat és személyesség Balassi Bálint költészetében

   Ady Endre istenes verseiről

   Babits Mihály istenkapcsolata

   Krónikás és tanúságtevő hang

   József Attila istenes verseiből

   „A vágy már nem elég”

   Kegyelem és félelem

Istenes hagyomány a kortárs lírában

IV. rész – Nyelvi megalkotottság

Nyelvi megalkotottság – bevezető (Pethőné Nagy Csilla)

4.1. Az irodalom stíluseszközei (Pethőné Nagy Csilla)

A szóképek

   Képi és fogalmi gondolkodás        

   Képhasználat az irodalomban

   Metafora és metonímia típusú képek

   Bonyolultabb költői képek

Alakzatok

   Az ismétlés

   A halmozás és fokozás alakzatai

   Az ellentét, a kihagyás és a felcserélés alakzatai

   Költői képek és gondolatalakzatok prózai szövegben

   A hangszimbolika

   A névszói és az igei stílus

4.2. Poétikai alapismeretek a vershez és a verseléshez (Pethőné Nagy Csilla)

Mitől vers a vers?

   A vers írásképe és a forma kötöttsége

   Szövegforma és műfaj

Verselési formák

   Az időmértékes verselés

   Az időmértékes vers nevezetes sorfajtái és strófaszerkezetei

   Az ütemhangsúlyos verselés

   A szimultán vagy bimetrikus verselés

A rím

   A rím fajtái

   Verssorok, versformák, strófaszerkezetek

   Két táncforma