Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Elfogadom
Témakörök
Irodalom 12. – Emelt szintű érettségire készülőknek
4.860 Ft

Irodalom 12. – Emelt szintű érettségire készülőknek

4.860 Ft

A kötet az Irodalom 11. – Emelt szintű érettségire készülőknek című kiadvány folytatása, azok számára készült, akik fakultációs tárgyként a magyart választják, és ebből a tárgyból szeretnének emelt szintű érettségit tenni a 2024-es részletes követelmények szerint. A tanulási segédlet könyv, munkafüzet és szöveggyűjtemény elegye; felépítése nem elsősorban kronologikus, fejezetei egy-egy problémát, kérdést járnak körül, irodalmi konvenciókat, motívumokat, műfajokat állítanak középpontba. 

Leírás

A kötet az Irodalom 11. – Emelt szintű érettségire készülőknek című kiadvány folytatása, azok számára készült, akik fakultációs tárgyként a magyart választják, és ebből a tárgyból szeretnének emelt szintű érettségit tenni a 2024-es részletes követelmények szerint. A tanulási segédlet mind műfajában, mind felépítésében illeszkedik az első kötethez: könyv, munkafüzet és szöveggyűjtemény elegye; felépítése nem elsősorban kronologikus, fejezetei egy-egy problémát, kérdést járnak körül, irodalmi konvenciókat, motívumokat, műfajokat állítanak középpontba. A könyv a 11. osztályosoknak szóló kötettel együtt hatékonyan segíthet az irodalomról megszerzett tudás újrarendezésében: új nézőpontok, gondolkodási utak bevonásával egy átjárhatóbb, felhasználhatóbb, hálózatosabb tudás kialakításával támogathatja a diákok eredményesebb tanulását, felkészülését. Szerzőinek – Bálint Andrea, Oroszlán Anikó, Pethőné Nagy Csilla és Szakács Emília – több évtizedes irodalomtanításban és tananyagfejlesztésben szerzett tapasztalata, valamint emelt szintű érettségire való felkészítésben (és javításban) való jártassága egyfajta garancia is az érettségi vizsgára való sikeres felkészüléshez.

 

Mozaik Kiadó, 2025.

MS-3342U

Írta: Bálint Andrea – Oroszlán Anikó – Pethőné Nagy Csilla – Szakács Emília

Lektor: Gémesi Ildikó, Zeman Csaba

Paraméterek

Szerző Bálint Andrea – Oroszlán Anikó – Pethőné Nagy Csilla – Szakács Emília
Cím Irodalom 12. – Emelt szintű érettségire készülőknek
Kiadó Mozaik Kiadó
Kiadás éve 2025
Terjedelem 544 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 670 014 0

Tartalom

Előszó

I. rész – Művelődéstörténeti korszakok

1.1. A romantika és a történeti realizmus. A 19. századi regény alakulástörténetéből

A modernség felé – a 19. század két meghatározó stílusirányzata

   A romantika és a történeti realizmus általános jellemzői

   A romantika és a történeti realizmus esztétikai-poétikai jellemzői

Szemelvények a 19. századi romantikus és realista regényirodalomból

   A történelmi regény születése

   Kísérlet az eposz megújítására – a verses regény

   A történeti realizmus regényirodalmából

   Női sorsok: vágyak és lehetőségek a történeti realizmus regényeiben

1.2. A modernség. Szemelvények a modernség irodalmából

A modernség fogalma, jelentései

Az esztétizáló vagy klasszikus modernség

   A csonkaság tapasztalata

   A klasszikus modernség irányzatai és poétikai jellemzői

Az avantgárd modernség

   Az avantgárd irányzatai

   A magyar avantgárd emblematikus hosszúverse

A későmodernség

   A későmodernség jellemzői az irodalomban

   A hagyományban levés mint önazonosság

Pillantás a posztmodern irodalomra

   A posztmodern jellemzői

   Posztmodern fordulat irodalmunkban

1.3. Szövegek párbeszéde – szövegköztiség

Az irodalmi szövegek hálózatai

   A Halotti beszéd – Intertextualitás és hipertextualitás

Megszólított szövegek

   Születésnapomra – egy vers parafrázisai

   Palimpszeszt – a szöveg mögött fölsejlik a másik szöveg

   Egy metafora továbbélése – József Attila: Reménytelenül

II. rész – A műnemek alakulástörténetéből

2.1. A 20. század második felének meghatározó költészetirányai irodalmunkban

Szakaszok és költészetirányok az esztétizáló és az avantgárd modernség után

A késő- és utómodernség líraváltozataiból

   A közösségi érdekeltségű, (vátesz)költői hagyomány és lebontása

   Tárgyiasság és hermetizmus

   Alakváltó költészetünkből – forma- és stílusjáték

   Egy posztmodern sakk-nyelv játszma

2.2. Szépprózairányok a tágan értett modernségben

Korszerűsített valószerűség

   Bohumil Hrabal: Sörgyári capriccio

   Gabriel García Marquez: Száz év magány

Az önéletrajziság

   Márai Sándor: Egy polgár vallomásai

   Szabó Magda: Az ajtó

Irodalmi szociográfia

   Illyés Gyula: Puszták népe

Változatok parabolára és a metaforikus olvashatóság

   Móricz Zsigmond: Úri muri

   Ottlik Géza: Iskola a határon

   Az elbeszélésmódot és szövegszerűséget hangsúlyozó próza

2.3. Drámaformák a 19-20. századi magyar irodalomban

A magyar színjátszás kezdetei és a nemzeti dráma megjelenése a magyar irodalomban

Katona József: Bánk bán

Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde

Madách Imre: Az ember tragédiája

Történelem és emberi sorsok a 20. századi drámákban

   Herczeg Ferenc: Bizánc

   Magyar dráma a 20. század második felében

   Örkény István: Tóték

   Szabó Magda: Az a szép, fényes nap

   Spiró György: Csirkefej

III. rész – Szerzők, életművek, kánonok

3. Tízek társasága

3.1. Vörösmarty Mihály (1800-1855)

3.2. Petőfi Sándor (1823-1849)

3.3. Arany János (1817-1882)

3.4. Jókai Mór (1825-1904)

3.5. Mikszáth Kálmán (1847-1910)

3.6. Ady Endre (1877-1919)

3.7. Babits Mihály (1883-1941)

3.8. Kosztolányi Dezső (1885-1936)

3.9. József Attila (1905-1937)

3.10. Herczeg Ferenc (1863-1954)

IV. rész – Témák és kódok

4.1. A Biblia, a művészetek nagy kódja

Biblia és irodalom

Egy bibliai nagyelbeszélés irodalmi parafrázisa – Thomas Mann: József és testvérei

A valóságot a Biblia kódjai olvassák – Mihail Bulgakov: A Mester és Margarita

4.2. Totemállatok és mitikus lények

   A csodaszarvas és a téma néhány feldolgozása

   A turul        

   Egy klasszikus állatmese és klasszikus újraírásai

Az állatmese (fabula) és kései változatai

   Állatmese és még valami más

Allegorikus-szimbolikus kifejezésmód

   A bűn allegóriája

   A megváltatlanság szenvedéstörténete

A növényjelképekről

   A romantika boldogságszimbóluma

   Ami egy növényi létezőre kivetül

4.3. Belső és külső utak

Az út, utazás szimbólumrendszere

Véget érő utazások

   Egy megrázóan közönséges villamosutazás

   A halál mint újjászületés – Lev Tolsztoj: Ivan Iljics halála

4.4. Ars poeticák

Szűkebb és tágabb értelemben vett ars poeticák

   Előíró költészettanok

   Irányzatos, programadó ars poeticák

   Költői önmeghatározás és vallomásosság

   Költői szerepek, szereplehetőségek és szerepkényszerek

4.5. Létösszegzés, létértelmezés

Számvetés és világkép

Siker vagy sikertelenség?

   Számvetés Arany János Epilógusában és Kosztolányi Dezső Boldog, szomorú dal című versében

A lét elviselhetetlenségétől az élet szépségének magasztalásáig

Szabó Lőrinc három verse

Szűkülő lehetőségek – bezáruló világ

4.6. A 20. század történelmének reprezentációja irodalmunkban

Modern apokalipszisek

   Az apokaliptikus hagyomány

   A „Nagy Háború”

   A történelmi Magyarország felbomlásának traumája: Trianon

A második világháború és a holokauszt

   Frontok, ostromok

   Munkaszolgálat, munkatábor, erőltetett menet

   Holokausztirodalom - Nobel-díjas holokausztregényünk

   A Rákosi-diktatúra és az 1956-os forradalom

V. rész – Határok és határátlépések

5.1. Irodalomközvetítés

Az irodalom kezdetei és fogalmi közelítései

   Szóbeliség és írásbeliség

   Világirodalom – nemzeti irodalom – nemzetiségi irodalom        

   Az irodalmi kultuszokról

Az irodalmi élet és intézményrendszer kialakulása Magyarországon

Folyóirat-kultúránkról a tágan értett modernségben

   Irodalmi ismeretterjesztés, az irodalmi élet digitális terei

5.2. Az irodalom határterületei

Az irodalom határain és azon túl

Alkalmazott irodalom – Irodalomterápia

   Részlet egy irodalomterápiás foglalkozás forgatókönyvéből

Publicisztika és szépirodalom határán – a tárcanovella

Bűnügyi történetek

   A skandináv krimi