Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Iskola, nyelv, siker

Paraméterek

Szerző Kovács Judit
Cím Iskola, nyelv, siker
Alcím 30 éves a hazai kéttannyelvű oktatás
Kiadó Eötvös József Könyvkiadó
Kiadás éve 2018
Terjedelem 128 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 9955 79 0
Ár:
2.625 Ft
2.493 Ft
Kedvezmény: 5%

Az Iskola, nyelv, siker című könyv a kéttannyelvű oktatás tárgykörében végzett kutatássorozat legújabb darabja. A harmincéves gyakorlatra való tekintettel, a visszatekintés jellegéből adódóan elsősorban a kimenet szempontjából vizsgálja a kéttannyelvű oktatási formát.

Leírás

Az Iskola, nyelv, siker című könyv a kéttannyelvű oktatás tárgykörében végzett kutatássorozat legújabb darabja. Eddigi munkáimban az akkor még csak alig több mint másfél évtizede létező hazai kéttannyelvű oktatást szélesebb, európai és Európán kívüli kontextusba helyeztem (2005; 2007), írtam a CLIL hazai kezdeteiről, létrejöttének okairól és az oktatáspolitikai helyzetről, amelyben a CLIL megszületett (2006). Egy, a kéttannyelvű oktatás bevezetésének 20. évfordulójára Vámos Ágnessel együtt szerkesztett kötetben megvizsgáltam, hogy a társadalom mely rétegének van igénye erre az oktatási formára (2008). Ismertettem a kéttannyelvű oktatásra irányuló pedagógusképzés megjelenését hazánkban (2009). 2014-es könyvemben szerzőtársammal, Trentinné Benkő Évával a téma elméleti és módszertani vonatkozásait írtam le: hogyan működik ez az oktatási forma a pedagógus, illetve a tanuló számára, és milyen konkrét feladatokon keresztül valósulhat meg. Az eredmények mérésének, értékelésének speciális módja a témája következő tanulmányomnak (2015).
A jelen könyv a harmincéves gyakorlatra való tekintettel, a visszatekintés jellegéből adódóan elsősorban a kimenet szempontjából vizsgálja a kéttannyelvű oktatási formát. Miközben arra keres válaszokat, hogy milyen az a tudás, ami kiépül a CLIL hatására, és milyen egyéb, nem nyelvi képességeket fejleszthet ki egy ilyen program, arra is alkalmat ad, hogy segítsen megszilárdítani ennek az oktatási formának a helyét és szerepét közoktatásunkban. Az elmúlt harminc év tapasztalatai alapján kimondhatjuk, hogy iskola és nyelv szerencsés találkozását siker koronázta: a CLIL az elmúlt évtizedek magyar közoktatásának egyik sikertörténete lett.
CLIL: Content and Language Integrated Learning, magyarul: tartalom és nyelv együttes tanulása. Ez a betűszó használatos az európai és így a hazai kéttannyelvű programok megjelölésére. Mivel magyar betűszó nem alakult még ki erre a fogalomra, a rövidség kedvéért a könyvben az angol nyelvű szakirodalomban használt CLIL szót fogom használni a kéttannyelvű oktatási forma megnevezésére.
 
Írta: Kovács Judit
Szakmai bíráló: Trentinné Benkő Éva
Illusztrálta: Gyovai Katalin

Tartalom

Köszönetnyilvánítás
Előszó. Egy újabb könyv a kéttannyelvű oktatásról
Első fejezet. Az iskola, amely nyelvet tanít
1.1. Milyen szinten lehet az iskolában nyelvet tanulni?
1.2. Milyen az iskola, amelyben ma nyelvet tanítunk?
1.2.1. A hagyományos iskolakép
1.2.2. Az oktatás céljára vonatkozó nézetek: tantervközpontú és gyermekközpontú szemlélet
1.2.3. Megváltozott társadalom, új működésmód iránti igény
1.2.4. Korszerű működésmód az iskolákban
1.2.4.1. Feszes tempó vagy engedni megélni a felfedezés örömét
1.2.4.2. A hibákra való állandó rámutatás vagy a hibák toleráns kezelése
1.2.4.3. Magas fokú szabályozottság vagy a gondolatok szabad áramlása
1.2.4.4. Kész igazságok tanítása vagy kritikai gondolkodásra nevelés
1.2.4.5. Értelmi fejlesztés vagy holisztikus fejlesztés
1.2.4.6. Verseny vagy együttműködés
1.3. Alternatív programok megjelenése hazánkban
Második fejezet. A nyelv, amelyet az iskolában tanítanak
2.1. Iskolai nyelvtudás, valódi nyelvtudás
2.2. A nyelvtudás fogalma és tartalma
2.3. A nyelvtudás megítélése és mérése Magyarországon
2.4. Eredményesség és sikeresség a nyelvtanulásban
Harmadik fejezet. Egy közoktatási forma, amely magában hordja a siker lehetőségét: a CLIL
3.1. Mi a CLIL?
3.1.1. A kommunikatív kihívás
3.1.2. Miért CLIL, és miért nem nyelvoktatás?
3.1.3. Célnyelv mint tannyelv
3.1.4. Miért CLIL, és miért nem immerzió?
3.2. Többszörös innováció a hazai közoktatásban
3.2.1. Létrejötte. Az első tíz év
3.2.2. Törvényi szabályozás: a CLIL a siker útján
3.2.3. A hazai fogadtatás. Tévhitek és a valóság
3.2.4. A CLIL harmadik évtizede: változások az oktatáspolitikában
3.3. A CLIL helye a hazai közoktatásban
3.3.1. A CLIL-programok számaránya a közoktatásban
3.3.2. A számokból levonható következtetések
Negyedik fejezet. Követelmények és eredmények
4.1. A CLIL működésmódja: program, intenzitás, tantárgyak
4.2. Követelmények és ezek teljesíthetősége
4.3. A követelmények szabályozása hazánkban
4.4. A CLIL-programú iskolák és tanulóik eredményei
4.4.1. Célnyelvi kompetenciamérések
4.4.2. Nyelvvizsgaeredmények
4.4.3. Egyéb hazai és nemzetközi megméretések
4.5. Milyen pluszterhet jelent a tanulóknak a CLIL-ben való részvétel
4.6. A CLIL-ben elsajátítható nyelvtudás szintje és jellege
Összegzésként az alábbiakat állapíthatjuk meg a CLIL-iskolák eredményeiről
Ötödik fejezet. Mi van a siker mögött?
5.1. A CLIL sikerének komponensei
5.1.1. Stresszmentes, barátságos légkör
5.1.2. A tanóra fogalmának kitágítása
5.1.3. A tananyag újraértelmezése
5.1.4. Feladat- és tevékenységközpontú tanulás a gondolkodási készségek felhasználásával
5.1.5. Óráról órára történő számonkérés helyett folyamatos értékelés
5.1.6. A lokálisnál (helyinél és nemzetinél) szélesebb kontextus
5.1.7. A célnyelvet anyanyelvként beszélő tanárok részvétele a CLIL-ben
5.2. A CLIL sikerének a titka a diákok véleményének tükrében
Hatodik fejezet. Nyelvet tanulni olyan, mint megtanulni egy új módon gondolkodni
6.1. A CLIL szerepe az általános pedagógiai célok szolgálatában és a személyiség sokoldalú fejlesztésében
6.2. Tanári, tanulói és hallgatói vélemények a CLIL általános pedagógiai hasznáról és személyiségfejlesztő hatásáról
6.2.1. Tanárok mondták
6.2.2. Tanulók mondták
6.2.3. Hallgatók mondták
6.3. Karrierutak: hogyan kamatoztatják a CLIL-ben szerzett tudásukat, képességeiket a volt tanulók
Hetedik fejezet
Szemléltető eszközök és feladatok
Tanulói alkotások, tanórai tevékenységek
Felhasznált irodalom
Webográfia
Törvények és rendeletek
Melléklet. CLIL-programok hazánkban regionális elosztásban, iskolafok és nyelvi megoszlás szerint
Függelék