Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Iskolaszerkezet és irodalomtanítás a Kárpát-medencében

Paraméterek

Sorozat Élményközpontú irodalomtanítás
Szerző Sipos Lajos
Cím Iskolaszerkezet és irodalomtanítás a Kárpát-medencében
Kiadó Pont Kiadó
Kiadás éve 2003
Terjedelem 212 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 963 9312 81 9
Ár:
2.950 Ft
2.655 Ft
Kedvezmény: 10%

A magyar nyelv és irodalom mint önálló tantárgy az 1850-es oktatási törvény által kialakított „algimnáziumok”-ban és „felgimnáziumok”-ban jelent meg. Az 1990-es években, a Kárpát-medence országaiban elméletileg lehetővé vált a magyar nyelv és irodalom tantárgy megújítása is.

Leírás

A magyar nyelv és irodalom mint önálló tantárgy az 1850-es oktatási törvény által kialakított „algimnáziumok”-ban és „felgimnáziumok”-ban jelent meg. Az 1868-as utasítás a tantárgyak rendszerébe még „magyar nyelv”-ként iktatta be ezt a stúdiumot, de a tanításba ekkor már bevonták a történetileg elgondolt magyar irodalmat is, melyet „a nemzeti lélek hű tükré”-nek, a „nagy eszmék vulgarizátorának” tekintettek. Az irodalomtanítás szemléleti alapja ekkor közel állt a korszak irodalomfogalmához. Az első világháborút lezáró békekötés után Magyarországon és azokban a Kárpát-medencei államokban, ahol magyar irodalmat tanítottak, a tantárgy ideologikus funkciót kapott, a szépirodalmi alkotásokat a politikai célokra tekintve „válogatták be” a tananyagba. Ez a felfogás jellemezte az 1945 után ebben a régióban kiadott oktatásügyi rendeleteket is. A magyar irodalom tanításában ugyanakkor mindenütt fontos szerepe lett Petőfi műveinek. Az irodalom és a magyar történelem emblematikus figurája lett a költő, a „magyar csoporttudat alapelemé”-nek tekintették őt. Az 1990-es években, a Kárpát-medence országaiban elméletileg lehetővé vált a magyar nyelv és irodalom tantárgy megújítása is.
 
Szerkesztette: Sipos Lajos
Sorozatszerkesztő: Fűzfa Balázs

Tartalom

Sipos Lajos – Forgács Anna – Fűzfa Balázs
Iskolaszerkezet és irodalomtanítás Magyarországon
Héder Ágnes
Nemzetiségi iskolahálózat és irodalomoktatás Szlovákiában
Fedinec Csilla
Nemzetiségi iskolahálózat és magyaroktatás Kárpátalján
Egyed Emese
Nemzetiségi iskolahálózat és irodalomoktatás Romániában
Marcsók Vilma
Nemzetiségi iskolahálózat és irodalomtanítás a Vajdaságban
Pisnják Mária
Nemzetiségi iskolahálózat és irodalomoktatás a Szlovén Köztársaságban
Villányi Eszter
A magyar nyelv és irodalom szerepe és oktatásának sajátosságai Burgenlandban