Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Játékelméleti dilemmák társadalomfilozófiai alkalmazásokkal

Paraméterek

Szerző Tóth I. János
Cím Játékelméleti dilemmák társadalomfilozófiai alkalmazásokkal
Kiadó JATEPress
Kiadás éve 2010
Terjedelem 214 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 315 014 6
Ár:
2.835 Ft
2.693 Ft
Kedvezmény: 5%

A könyv a játékelmélet alapfogalmait példákon keresztül mutatja be, ami nagy erénye a munkának, hiszen a laikus olvasó elsősorban azokra kíváncsi, nem pedig az absztrakt levezetésre...

Leírás

A játékelmélet területén a közkeletű kézikönyvek a matematikai alapműveltséggel rendelkező olvasót szólítják meg. Eddig a komolyabb matematikai ismeretekkel nem rendelkező olvasók számára szerzőnk több mint tíz éve megjelent könyve, a Játékelmélet és társadalom (Szeged: JATEPress, 1997) szolgálhatott egyedül olvasmányul. Jelen mű ebben az értelemben hézagpótoló munka, hiszen azon olvasók igényeit tudja kielégíteni, akik eddig magyar nyelven nem juthattak szakirodalomhoz.
A könyv a játékelmélet alapfogalmait példákon keresztül mutatja be, ami nagy erénye a munkának, hiszen a laikus olvasó elsősorban azokra kíváncsi, nem pedig az absztrakt levezetésre. A példák társadalmi vonatkozásait is tárgyalja a mű, ami szintén erényének tekinthető.
 
Lektor: Mészáros József

Tartalom

Ábrák
Bevezetés
I. A döntéselmélet alapfogalmai
1. Leíró és normatív elmélet
2. Módszertani individualizmus
3. Cselekvő
4. Döntési helyzet
5. Szabadság
6. Viselkedés
6.1. Evolúciós viselkedés
6.2. Tradicionális viselkedés
6.3. Modern gondolkodás és viselkedés
7. Racionalitás
8. Hasznosság
9. Preferencia
10. Társadalmi jólét
11. Pareto-optimum
12. Káldor-Hicks teszt
13. Hasonlósági posztulátum
14. Döntési folyamat
14.1. Felismerés
14.2. Informálódás
14.3. Értékelés
14.4. Racionális döntés
II. A játékelmélet alapfogalmai
1. Játékos
2. Játékszabály
3. Stratégia
4. A játék időbelisége
5. A játékosok informáltsága
6. A játék ábrázolása
7. Állandó összegű játékok
8. Változó összegű játékok
9. Szimmetrikus játékok
10. Nyeregpont
11. Nash-egyensúlypont
12. Kooperatív játékelmélet
13. Evolúciós játékelmélet
14. Játékelmélet alkalmazása
14.1. Illegitim viselkedés és kényszer
III. Döntési helyzetek áttekintése
1. Parametrikus döntési helyzetek
1.1. Bizonyosság
1.2. Kockázat
1.3. Bizonytalanság
2. Az interakciók osztályozása
2.1. Kétszemélyes állandó összegű játékok
2.2. Kétszemélyes változó összegű játékok
2.3. Sokszemélyes állandó összegű játékok
2.4. Sokszemélyes változó összegű játékok
3. A 2x2-es játékok áttekintése
3.1. Terminológiai megjegyzések
3.2. Domináns stratégia kritériuma
3.3. Egyensúlypont alapján történő osztályozás
IV. Koordinációs játékok
1. Általános leírás
2. Jobbra hajts
3. Tiszta koordinációs játék
4. Szarvasvadászat
5. Családi vita
5.1. Ajándékozási dilemma
6. Anti-koordinációs játékok
7. Diszkoordinációs játékok
V. Gyáva nyúl
1. Bevezető példák
2. Kubai válság
3. Sokszemélyes gyáva nyúl
4. Héja-galamb
5. Természeti állapot és agresszió
VI. Fogolydilemma
1. Bevezető példák
2. A fogolydilemma általános megfogalmazása
3. Potyázás és közjavak
3.1. Közlegelők tragédiája
4. Axelrod versenyei
VII. További dilemmák
1. Hős és vezér dilemmája
2. Aszimmetrikus dilemmák
3. Diktátor- és ultimátumjáték
4. Kemény blokk
5. Newcomb-paradoxon
VIII. Kooperatív játékelmélet
1. Neumann-Morgenstern megoldás
2. Példák a Neumann-Morgenstern megoldásra
3. Társadalomfilozófiai megjegyzések
4. A képviselet és a szavazás dilemmái
Névmutató
Tárgymutató
Irodalomjegyzék
Jegyzetek