Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Jim Crow örökösei

Paraméterek

Szerző Virágos Zsolt – Varró Gabriella
Cím Jim Crow örökösei
Alcím Mítosz és sztereotípia az amerikai társadalmi tudatban és kultúrában
Kiadó Eötvös József Könyvkiadó
Kiadás éve 2002
Terjedelem 370 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 963 9316 59 8
Ár:
4.765 Ft
4.527 Ft
Kedvezmény: 5%

A tanulmány áttekinti a négerábrázolás történelmileg kialakult sztereotip formáit és leginkább meghatározó tipológiai alakzatait. A bemutatott vizsgálat elméleti hozadéka, fogalmi apparátusa és módszertani eljárásai a magyar és egyéb kultúrák utalási rendszerében is alkalmazhatók.

Leírás

Az amerikanisztikai tárgyú monográfia szerzői – mindketten a Debreceni Egyetem Észak-amerikai Tanszékének oktatói – arra vállalkoztak, hogy az amerikai kultúrtörténet és társadalmi tudat egy sarkalatos kérdéskörének feltárásával és elméleti tisztázásával bemutassák, hogy az amerikai társadalomnak milyen belső megosztottságokkal és eszmei dilemmákkal kellett szembenéznie az emberi másság és különb(öző)ségek érzelmi-tudati feldolgozásában, mindezek társadalmi forgalmazásában, erkölcsi megítélésében és művészi bemutatásában. A vizsgálat tág ölelésű elméleti alapozást ad, melynek vezérfogalmai az ideológia, a mítosz (egy kitüntetett válfaja) és a sztereotípia, valamint a másságképzés tárgyiasult formái: ikonikus jelölők, ikonográfiai alakzatok, imagológiai ábrázolatok és egyéb kifejeződések. Részletező bemutatást kap az emberi másság tárgyiasulásának leggyakoribb és egyben leginkább problematikus kifejeződése, a célzatosan szűkítő, az énteremtés esélyeit korlátozó és az emberi szubjektum perspektíváit apasztó jellemsztereotípia. A tanulmány áttekinti a négerábrázolás történelmileg kialakult sztereotip formáit és leginkább meghatározó tipológiai alakzatait. Ezek közül kitüntetett figyelmet kap a komikus néger típusalakzata, melynek utalási rendszerében döntő jelentőségűek a 19. század első felében intézményesült, tömegeket szórakoztató négerimitáló műsorok, a minstrel show-k. A minstrelszínház – egy perifériára szorított etnikum hamis és tartósan megtévesztő imitációja – a 19. századi amerikai tömegkultúra legkelendőbb áruja volt, mely ugyanakkor sajátos formanyelvet, képi szótárat és ikonográfiai adatállományt hozott létre, a kifejező eszközök gazdag együttesét teremtette meg, mely széles körben szóródott az amerikai szellemi életben és a mindennapok anyagi kultúrájában. Mint a szerzők bemutatják, a minstrelörökség az irodalomban is fontos műépítő elemek forrásának tekinthető: a népszerű kultúrának ez a tartománya beágyazódott az amerikai irodalom szövetébe és utalási rendszerébe. Ezért a minstrelhagyomány ismerete számos kanonizált szöveg értelmezésében újszerű olvasatot követel. A bemutatott vizsgálat elméleti hozadéka, fogalmi apparátusa és módszertani eljárásai a magyar és egyéb kultúrák utalási rendszerében is alkalmazhatók.
A monográfia elsősorban azzal a szándékkal íródott, hogy a vizsgált témakör beható elemzésével megszólítsa és tájékoztassa a hazai érdeklődőket. Egyaránt szól az amerikanisztika művelőihez, a hazai egyetemek és főiskolák angol szakos diákjaihoz és mindazokhoz, akik az amerikai társadalom és kultúra – beleértve az irodalmi kultúrát – jobb megértésére törekszenek. Az olvasó eligazodását az amerikai kultúra két utolsó évszázadának történetében, a vonatkozó fogalmiság és elméletek gazdagságában, valamint a vizsgált jelenségek sokaságában részletes mutató segíti.
 
Lektor: Kretzoi Sarolta, Szerdahelyi István