Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Kommunikáció az egészségügyben

Paraméterek

Sorozat Moduláris tankönyvek
Szerző Módra Tiborné – Liebhard László – Gerdei Zsófia
Cím Kommunikáció az egészségügyben
Kiadó Országos Kórházi Főigazgatóság
Kiadás éve 2005
Terjedelem 264 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 963 86605 2 x
Eredeti ár:
4.150 Ft

Ez a modultankönyv az egészségügyi szakképzésben úttörő munka. Három – kommunikációval foglalkozó – területet dolgoz fel: a kommunikációval kapcsolatos ismereteket és készségeket, az informatikát és az orvosi latint.

Leírás

Ez a modultankönyv az egészségügyi szakképzésben úttörő munka. Az ápolói alapképzés követelményeinek elsajátításához alapmodulokat fejlesztettek ki az egészség ügy szakemberei, szakértői, majd következő lépésként megszülettek a tananyagot tartalmazó modul tankönyvek is. Ez a tankönyv három – kommunikációval foglalkozó – területet dolgoz fel: a kommunikációval kapcsolatos ismereteket és készségeket, az informatikát és az orvosi latint. Mindhárom témakör ismerete és alkalmazása a mai modern világban és a hihetetlenül fejlődő egészségügyi szakterületen elengedhetetlen. Nézzük csak meg, miért!
A betegek személyiségtípus és iskolázottság alapján eltérő sajátosságokkal rendelkeznek. Az ápolónőknek olyan emberismeretre és társalgási tapasztalatra kell szert tenniük, hogy rugalmasan tudjanak alkalmazkodni beszélgetési stílusukban a kliensek kultúrigényeihez. A nővérek esetében is igaz az a szabály, hogy szókincsük gazdagsága meghatározza szabatos ön kifejezésük lehetőségeit. Beszédük így válik fokmérőjévé a műveltségüknek. Amit az ápolónők mondanak és tesznek, az mindig árulkodik személyiségükről, kifejeződik benne kulturáltsági szintjük. Az ápolói tevékenység hatékonyságát befolyásolja a testbeszéd jeleinek használata és felismerési képessége, amit a hang, mimika, tekintet, gesztusok, testtartás közvetítenek. Mindehhez szorosan kapcsolódik az együttérzés, beleélés kérdése, amely a kommunikációelmélet szerint nem más, mint a nem szóbeli jelzések és szavak mögötti tartalmak felfogásának kifinomult képessége. Annál hatékonyabbak lesznek, minél több kommunikációs és pszichológiai ismeret birtokában vannak, ezeket tudják vonatkoztatni a munkájukra. Az egyre sokasodó tapasztalat, amelyre szert tesznek az emberekkel való foglalkozás kapcsán, mélyíti emberismeretüket és empátiás készségüket.
Napjainkban az ápolás önálló tudománnyá fejlődött. Ezen belül a személyközpontú és probléma megoldásra épülő ápolás egyre nagyobb teret hódít a gyakorlatban. Az új ápolási modellek megjelenése átalakította az eddigi szemléletet, és nagyobb elméleti tudást, jártasságot követel a szakdolgozóktól. Ezért a helyzetfelismerő és megoldóképesség, valamint a kommunikációs készség fejlesztése egyik fő szempontnak bizonyult az ápolóképzés területén.
Az élet minden területén, így az egészségügyben is arra törekednek a fejlesztők, kutatók, hogy az ágazat dolgozóinak munkáját megkönnyítsék, új, korábban megoldhatatlannak tűnő feladatokat tudjanak elvégezni. Az új információs technikák elterjedése az egészségügyet, a járó- és fekvőbeteg-ellátást sem hagyta érintetlenül. A számítástechnika és az informatika alkalmazása egyre nagyobb hangsúlyt kap a betegek adatainak nyilvántartásában, továbbításában, azonosításában, a diagnosztikában, a laboratóriumokban, valamint a kutatásokban. Mióta az orvoslást tudománynak tekintjük, egységes a nyelvezete: a szakmában latin kifejezéseket használunk az emberi test részeinek megnevezésére, a betegségek elnevezésre, és még számtalan példát említhetnénk. Pár évtizeddel ezelőtt a latin nyelvhasználattal nemcsak a betegeket rekesztették ki az orvosok a betegségükkel kapcsolatos ismeretekből, hanem az őket kiszolgáló ápolókat is. Ma már azonban az ápolás is elismerten önálló tudomány, az ápolói munkát Szerte a világon egyen rangúnak tekintik az orvosi munkával, így az ápolónak is „egy nyelven kell beszélnie” az orvossal, hogy egymás munkáját megfelelően kiegészítsék. Reméljük, meggyőztük a kedves olvasókat, hogy mindhárom terület ismereteire szüksége van annak, aki az ápolói hivatást választotta.
 
Írta: Módra Tiborné - Liebhard László - Gerdei Zsófia
Lektor: Drexlerné Solymos Mária

Tartalom

Bevezetés és mottó
Útmutató a tankönyv használatához
Modulmátrix
I. A kommunikáció
II. Informatika
III. Orvosi latin