Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Konfliktusmoderálás

Paraméterek

Szerző Nissen, Peter – Iden, Uwe
Cím Konfliktusmoderálás
Alcím Magatartási stratégiák csoportokkal foglalkozóknak - Moderálás a gyakorlatban
Kiadó Műszaki Könyvkiadó
Kiadás éve 2000
Terjedelem 192 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 963 1627 05 5
Ár:
1.990 Ft
1.691 Ft
Kedvezmény: 15%

Az olvasó e könyvből megtudhatja, hogy miként segíthet egy külső moderátor a konfliktusok oldásában azáltal, hogy segít feltárni valamely intézményben a zavart okozó tényezőket, kimondani e konfliktusok forrásait és megtalálni a leginkább célravezető eljárásokat.

Leírás

A „konfliktusmoderálás” különös szó. Nem azonos a „konfliktuskezelés”-sel, mert nem az ellentétek, vitás esetek közvetlen feloldását jelenti. A moderátor külső személy, akit valamilyen intézmény, vállalat vagy közösség vezetője arra kér föl, hogy segítsen föltárni a tevékenységükben zavart okozó, akadályozó tényezőket. Ő maga tehát nem oldja meg a konfliktust vagy konfliktusokat, hanem egy vagy több közös beszélgetés során segít föltárni, kimondani a nehézségek forrását, s esetleg megtalálni a jövőben célravezető eljárásokat.

Fontos, hogy a moderátor képzett, tapasztalt személy legyen. Nem az illető közösség ügyeiben, működésében, belső életében kell jártasnak lennie, hanem a szociológiában, a lélektanban és a kommunikáció műfogásaiban.
Németországban, ahol ez a könyv eredetileg megjelent, már elterjedt módszer az ilyen konfliktusmoderálás. A konfliktus ugyanis nem csak veszekedést jelent. A konfliktusok hatalmas energiát is rejtenek magukban, s a moderátor segíthet fölszabadítani ezeket az energiákat. Hogy hogyan, arról szól ez a könyv. Igen hasznos, hogy a német moderátorok gyakorlati tapasztalatait immár a magyar olvasóközönség is megismerheti. Nemcsak azok, akik ilyen feladatra vállalkozhatnak, hanem azok is, akik szívesen igénybe vennék az ő szakértelmüket, segítségüket. Mert konfliktusoktól sokan szenvedünk, legyenek azok személyes ellentétek, szervezési visszásságok vagy anyagi érdekütközések. Vagyis: minden közösségnek szüksége lehet moderátorra. A könyvben számos példa található különböző konfliktusok föltárására. Nem kielégítő az információáramlás az egyes részlegek között? Nem lehet dűlőre jutni a költségvetési vitában? Más-más követelmények merülnek föl az emberi kapcsolatok alakításában? Ezer a konfliktusforrás, amely a munkát, az előrehaladást akadályozza. Orvoslásukra az első lépés lehet: a konfliktusmoderálás.
 
Írta: Alexander Redlich
Fordította: Loránd Ferenc

Tartalom

A német kiadó előszava
Miről szól ez a könyv?
Konfliktus a szülői tanácsban – egy példa
A konfliktusmoderálás
Vezetés barátságtalan terepen
A kezdés és a zárás szimmetriája
Egy darab öt felvonásban – cselekvési stratégiák
A megbízás egyeztetése a vezetővel
Személyes kapcsolatok létesítése
A konfliktustémák összegyűjtése és megegyezés a követendő eljárásban
A szemben álló felek nézőpontjának tisztázása
Tárgyalás: álláspontok kimozdítása a holtpontról
Feloldódás: záróakkord emberi hangra
Koncepciók a felismerés fejlesztésére
A csoporton belüli hatalom forrásai
A jog hatalma
Az információ hatalma
Státushatalom
Illetékesség mint hatalomforrás
A személyes kapcsolatok zavarai: a „belső teamek” összecsapnak
A bennünk lévő team: identitás és összevisszaság Komplementer polarizálódás
Vezérfonalak a moderátor számára
A csoportok szociális architektúrája
Az emberi sajátosságok alapvető dimenziói
Építési terület: a magatartás játéktere
Alapok: a szociális normák feszültség mezeje
Az épület tartóoszlopai: szereppozíciók
Próbaépítkezés: A javítás szükségességének felderítése
Kommunikációs alapkompetenciák
Strukturálás: átláthatóság és rugalmasság az eljárásban
Mélyreható megértés aktív odafigyelés révén
Odaadóan meghallgatni
Nyílt kérdéseket feltenni, és „mesélésre” biztatni
Érdekeket, kívánságokat és érzéseket visszaigazolni
Megoldások közös keresése: brainstorming
A szélsőségek tompítása: a mocskolódás megakadályozása – a fairplay előmozdítása
Befejezésül:
Hat vezérelv és két beállítódás
Négy esetleírás
1. Elégtelen információáramlás
2. Mi legyen az ifjúsági költségvetéssel
3. Beütött a krach a tárcarovatnál
4. A minőségi körök futam ideje
Függelék
Kérdőív a visszajelzéshez moderátorok számára