Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Konfliktuspedagógiai szöveggyűjtemény

Konfliktuspedagógiai szöveggyűjtemény Katt rá a felnagyításhoz

Paraméterek

Szerző Szekszárdi Júlia
Cím Konfliktuspedagógiai szöveggyűjtemény
Kiadó Pannon Egyetemi Kiadó
Kiadás éve 2005
Terjedelem 168 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 963 733 22 78
Ár:
1.100 Ft

A konfliktusokkal való bánni tudás a pedagógus szakmaiságának lényeges része, s a konfliktuspedagógiának éppen ezért be kell épülnie a pedagógusképzés rendszerébe.

Leírás

Ma már senki sem tagadja, hogy a konfliktusok szerves részét jelentik életünknek, s hogy a pedagógiai gyakorlatban is napirenden vannak a különböző intenzitású, tartalmú és jelentőségű feszültségek, ütközések. Az is egyre nyilvánvalóbb, hogy e konfliktusok sajátos pedagógiai funkciókat hordoznak, amelyek érvényesítésével a nevelés sok szempontból hatékonyabbá válhat. A konfliktusokkal való bánni tudás a pedagógus szakmaiságának lényeges része, s a konfliktuspedagógiának éppen ezért be kell épülnie a pedagógusképzés rendszerébe.
E szöveggyűjtemény ennek az elméleti megalapozásához kíván segítséget nyújtani. Az első fejezet – az interdiszciplinaritás elvét szem előtt tartva – igazít el a konfliktus fogalmának tartalmi kérdéseiben. A második fejezet arra a sajátos paradigmaváltásra hívja fel a figyelmet, amely az utóbbi évtizedekben tapasztalható a konfliktus pedagógiai megközelítésében. A harmadik fejezet a pedagógiai gyakorlatban előforduló jellegzetes konfliktushelyzeteket kísérli meg felsorakoztatni, míg a negyedik fejezet a konfliktuskezelés metodikájával foglalkozik. A témában való elmélyülést orientálja a kötetet záró irodalomjegyzék.
 
Lektor: Horváth Szabó Katalin, Hunyady Györgyné 

Tartalom

I. A konfliktusról általában
Szemelvények a szociológia konfliktuselméleteiből (Cseh Szombathy László)
A konfliktuskutatás adaptálása értékorientációk vizsgálatára (Váriné Szilágyi Ibolya)
A konfliktus fogalmának pedagógiai megközelítése (Szekszárdi Júlia)
II. Konfliktusok a pedagógiában
„Szeressétek a gyermekkort…” (Jean Jacques Rousseau)
A gyermeki mint protest (Mérei Ferenc)
A nevelés és a valóságelv (Bruno Bettelheim)
Értéktagadás nyílt és rejtett formákban (Váriné Szilágyi Ibolya)
A nevelés vége? (Zrinszky László)
Konfliktuskezelési paradigmák (Szekszárdi Júlia)
III. Jellegzetes konfliktushelyzetek
Az erők konstellációja. Konfliktus (Kurt Lewin)
Védekező mechanizmusok (Rudas János)
A csoport specifikus hatótényezői: a csoportdinamikai történések (Bagdy Emőke)
A rivalizálás (Carl Weiss)
Pedagógusok nézetei a rivalizációról (Fülöp Márta)
A bűnbak (Mérei Ferenc)
Az emberi agresszió (Elliot Aronson)
Az iskolai szabályozás (Nagy Mária, Várhegyi György)
A szorgalmasok (Járó Katalin, Fenyő D. György)
A pedagógiai gyakorlat jellegzetes konfliktusai (Szekszárdi Júlia)
IV. Konfliktusfeldolgozó és -megoldó stratégiák
Agresszív stratégiák (Hankiss Elemér)
Társaink tükrében (Kamarás István)
Konfliktushelyzetek (Kósáné Ormai Vera)
Egy konfliktusfeldolgozási modell (Georg E. Becker)
A III. módszer: hatlépéses problémamegoldó folyamat (Thomas Gordon)
Egy autentikus eset (Lelkes Éva)
Egy korrekciós kísérlet (Pál Tamás)
Tudunk-e együtt élni ezen a bolygón? (Leimdorfer Tamás)
Szakirodalom