Betűbazár Bt.
Az Én is tudok beszélni c. képeskönyvünk feladatlapjaival elsősorban a nyelvi késést és nyelvfejlődési zavart mutató gyermekek logopédiai terápiáját szeretnénk segíteni. Kézikönyvünk segítségével a gyógypedagógia más területein dolgozó kollégák is segíthetik tanítványaik fejlődését, módszertani ajánlásai végigvezetnek a képeskönyv feladatlapjain.
A másodikosok számára készített, tanmenetszerűen alkalmazható fejlesztő program formailag és tartalmilag az elsős programra épül. Több éves alkalmazása során bebizonyította, hogy jelentősen segíti az alapkészségek elsajátításához nélkülözhetetlenül szükséges képességek fejlődését.
Mi okozhatja, hogy a gyermek dadog? Melyek azok a tényezők, amelyek súlyosbítják a dadogást? Mivel tudnak a szülők segíteni a dadogó gyermeken? Kiválthat-e az iskolába kerülés dadogást? Ugyanúgy bánjunk-e a dadogó gyermekkel, mint a többiekkel?
A K, G, T, D hangcsoporthoz ajánlott kiadvány változatos gyakorlatokat tartalmaz a logopédiai terápiához az 5-7 éves korosztály számára. Bizonyos feladatok (figyelemfejlesztő, szókincsbővítő, szótagoló) a gyógypedagógiai munkába is beépíthetők, de szülők is bátran forgathatják.
A beszédfejlődés támogatása sosem volt ennyire időszerű, mint napjainkban. A legváltozatosabb problémákkal kerülünk szembe kisgyermekeinket hallgatva: gyenge szókincs, artikulációs zavarok, lelki eredetű vagy motoros beszédritmikai eltérések, s a beszédészlelés és -értés hiányosságai, melyek már az olvasás, írás elsajátítását is veszélyeztethetik. Az óvodai környezet indirekt is fejleszt, de szükséges, hogy a tervezett tevékenységek körébe olyan játékokat is bevegyünk, melyek a jó hangulat felütésével nyelvi gondolkodásra, együttműködésre serkentik a kisgyermekeket.
A kiadványt elsősorban azoknak a szakembereknek ajánljuk, akik Down-szindrómás és más kóreredetű intellektuális képességzavart vagy nyelvfejlődési zavart mutató személyekkel foglalkoznak. A kiadvány – felépítésének köszönhetően – fejlesztő foglalkozások, terápiás alkalmak és tanórai keretek között is sikeresen alkalmazható.
A feldolgozott szóanyag az óvodás korosztálytól használható, és hangzókra bontottan dolgozza fel a szavak hanganalízisét, szintézisét. A munkafüzet egyaránt segítséget nyújt a hangzók helyének megtanulásához, valamint a szerialitás kialakulásához. Az anyag a terápiás program különböző fázisaiban többször használható.
A Kalandor a s–sz, zs–z, cs–c, l–j, r–j, r–l hangok auditív és motoros differenciálásához nyújt segítséget. Ajánljuk szakembereknek a logopédiai terápiához, szülőknek az otthoni gyakorláshoz. A feladatgyűjtemény óvodás és kisiskolás gyerekek fejlesztésére egyaránt alkalmas.
A kiadvány az öt-hat éves gyerekek képességfejlesztéséhez ad segítséget. Magában foglalja az egy évre szóló, tanmenetszerű fejlesztő programot, amely a Nebuló l. feladatgyűjteménnyel harmonizál. Módszertani kiegészítésekkel teszi egyértelművé a program megvalósítását. Ötlettárában javaslatok találhatók szemléltető fóliák és gyakorló feladatlapok elkészítéséhez.
A harmadikosoknak készített, tanmenetszerűen alkalmazható fejlesztő program formailag és tartalmilag az elsős és a másodikos programra épül. Anyagában a direkt képességfejlesztő feladatok mellett megtalálható a korosztály életkori sajátosságainak megfelelő önismeret, pozitív énkép és gondolkodás kialakítása, alapvető tanulást segítő módszerek ismertetése és a harmadik osztályos anyanyelvi tantárgyakra épülő, képességfejlesztő módszerekkel történő készségfejlesztés (kifejező olvasás, helyesírás, szókincsfejlesztés, fogalmazás-tanulás alapozása).
A fejlesztő program jó segédeszköz a tanítók, fejlesztők kezében a tanulási képességek fejlesztésére, a negyedikes tanulók részképesség zavarainak korrekciójára. A negyedikeseknek szóló fejlesztő program használatával az alsó tagozat négy évfolyamán lehetővé válik egy egységes szemléletű képességfejlesztési modell megvalósítása, amely a Porkolábné Dr. Balogh Katalin és kutatócsoportja által kidolgozott fejlesztési alapelveket követi.
A feladatgyűjtemény célja az iskolai kudarcok megelőzése, a tanuláshoz nélkülözhetetlenül szükséges képességek tudatos fejlesztésével, a különböző részképesség-zavarok korrekciójával. Ennek megfelelően feladatai segítik a testséma ismeretének kialakítását, a térbeli tájékozódás elsajátítását, az auditív és vizuális percepció sokoldalú fejlesztését, a szókincs bővítését, a verbális képességek fejlesztését és lehetőséget biztosít a finommozgás gyakoroltatására.
A Nebuló 2. képességfejlesztő és a helyesírási készség megalapozását segítő feladatgyűjtemény. Használatát elsősorban második osztályos tanulóknak ajánljuk, de hasznára lehet minden helyesírási nehézséggel küzdő kisiskolásnak. Témakörei megegyeznek a második osztályos nyelvtan-helyesírás tananyagával, de alapvetően különbözik minden más tantárgyi jellegű munkafüzettől, mert célja nem a tananyag feldolgozása, hanem a képességek fejlesztése.
A feladatgyűjtemény nem kötődik tanítási programhoz, módszerhez és egyetlen tankönyvhöz sem. Felhasználható fejlesztő foglalkozáson, tanórán, differenciált foglalkoztatásra az integrált oktatásban, otthoni gyakorlásra. A Nebuló 4. első két feladata közvetlenül a tanulási képességek fejlesztését szolgálja, míg a többi változatos gyakorlási lehetőséget nyújt az ismeretek elmélyítésére.
Ez az Oroszlány Péter munkásságára épülő komplex tanulásmódszertani kiadvány az alsó tagozatra, a kisiskolásoknak készült, a tanítóknak szól. Meghatározza a tanulásmódszertan fogalmát, ismerteti, hogy milyen feltételei vannak a tanulásnak, bemutat hatékony tanítási módszereket, az egyéni bánásmód érvényesítését, tanulást segítő technikákat, jó tanulási szokásokat. Foglalkozik személyiségfejlesztéssel és képességfejlesztéssel (kognitív képességek és szövegértő olvasás).