Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Látássérülés - Sérült látás?

Paraméterek

Szerző Pajor Emese
Cím Látássérülés – Sérült látás?
Kiadó ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar
Kiadás éve 2017
Terjedelem 258 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 7155 65 9
Ár:
3.580 Ft
A Látássérülés – Sérült látás? című kötet a szerző 2010-ben Látássérülés – Bevezető ismeretek címmel megjelent – akkor hiánypótló – jegyzetének új, átdolgozott kiadása, azonban ez a könyv jelentős, és egyben igen pozitív változáson esett át. Tartalmilag felfrissült, modernizálódott, érdekesebb, „fogyaszthatóbb” lett, szerkezetileg hatékonyabbá vált.

Leírás

A Látássérülés – Sérült látás? című kötet a szerző 2010-ben Látássérülés – Bevezető ismeretek címmel megjelent – akkor hiánypótló – jegyzetének új, átdolgozott kiadása, azonban ez a könyv jelentős, és egyben igen pozitív változáson esett át. Tartalmilag felfrissült, modernizálódott, érdekesebb, „fogyaszthatóbb” lett, szerkezetileg hatékonyabbá vált.
A kötetbe fontos, új tartalmak kerültek, többek között a Látórendszer és a vizuális észlelés, A látás fejlődése, A vakon született gyermek fejlődése, A pedagógiai látásvizsgálat című fejezetek. Sok tekintetben bővült a látássérült gyermekek és fiatalok fejlesztési, oktatási területeivel, valamint a felnőttkorú kliensek rehabilitációjának megsegítésével foglalkozó rész is.
Természetesen a korábbi kötet alapvető egységei: a látássérültek pedagógiájának története, intézményrendszere, a látássérülés fogalma, előfordulása, kóroki tényezői szintén kiegészültek új adatokkal, kutatási eredményekkel.
Ez a tankönyv elsősorban az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar hallgatói számára készült. Bevezető ismereteket nyújt a látássérült szakos hallgatók tanulmányainak megkezdéséhez, és egyben alapvető ismereteket az egyéb gyógypedagógiai szakterületeken tanulók számára. A kötet ezért bizonyos témákat csak nagyon röviden, tömören érint, mert azok a későbbi tanulmányok során bővebb formában, önálló tárgyakként újra előkerülnek, mint a látássérültek pszichológiája, részletes gyógypedagógiai módszertana, a koragyermekkkori intervenció, a halmozottan sérültek fejlesztése, az elemi rehabilitáció.
Kinek ajánljuk tehát a könyvet? Gyógypedagógusoknak, pedagógusoknak, szociális munkásoknak, védőnőknek, szülőknek, nagyszülőknek és minden érdeklődőnek, akik vagy személyesen érintettek a látássérülés témájában, vagy szeretnének betekintést nyerni a témakörbe.
 
Lektor: Somogyi Veronika

Tartalom

BEVEZETŐ
LÁTÁS ÉS LÁTÁSSÉRÜLÉS
1. A LÁTÓRENDSZER ÉS A VIZUÁLIS ÉSZLELÉS
1.1.      A szem felépítése és a retina
1.2.      A látópálya
1.3.      A látókéreg
1.4.      Vizuális észlelés
Kérdések, feladatok
Felhasznált irodalom
2. A LÁTÁS FEJLŐDÉSE
2.1.      A szem fejlődése
2.2.      A látásélesség fejlődése
2.3.      A szemmozgások és a sztereolátás fejlődése
Felhasznált irodalom
3. A LÁTÁSSÉRÜLÉS MEGHATÁROZÁSA, STATISZTIKAI ADATOK
3.1.      A látássérülés definíciói – a klasszifikáció kérdése
3.2.      A látássérülés meghatározása
3.3.      A látássérülés, hazánkban elfogadott definíciói
3.4.      A látássérülés meghatározása kategóriák alkotásával
3.5.      Funkcionális definíciók
3.6.      A látássérülés gyakorisága (prevalencia, incidencia)
Kérdések, feladatok
Felhasznált irodalom
Ajánlott irodalom
4. SZEMÉSZETI ALAPISMERETEK – LÁTÁSSÉRÜLÉSSEL JÁRÓ SZEMBETEGSÉGEK
4.1.      A fény érzékelése
4.2.      A látásélesség meghatározása
4.3.      A szem alkalmazkodása; a szem fénytörési hibái
4.4.      A látássérülés fő kórokai
Kérdések, feladatok
Felhasznált irodalom
Ajánlott irodalom
PEDAGÓGIA ÉS REHABILITÁCÓ
5. A VAKON SZÜLETETT GYERMEKEK FEJLŐDÉSE
5.1.      Nyelv és szociális készségek, beszédfejlődés
5.2.      Motoros fejlődés
5.3.      Kommunikáció, szociális interakció, sztereotip viselkedésforma, szenzoros ingerekre adott válasz
5.4.      Kognitív funkciók
Kérdések, feladatok
Felhasznált irodalom
6. PEDAGÓGIAI LÁTÁSVIZSGÁLAT
6.1.      A látásélesség vizsgálata
6.2.      A szín látás vizsgálata
6.3.      A látótér vizsgálata
6.4.      A fényhez való alkalmazkodás, sötétadaptáció vizsgálata
6.5.      Kontrasztérzékenység vizsgálata
6.6.      Szemmozgások, szemmozgató funkció, akkomodáció vizsgálata
6.7.      A látás agyi feldolgozási funkcióinak vizsgálata
Felhasznált irodalom
7. A LÁTÁSSÉRÜLT GYERMEKEK, FIATALOK FEJLESZTÉSÉNEK ÉS OKTATÁSÁNAK TERÜLETEI ÉS SPECIÁLIS ESZKÖZEI
7.1.      A látássérülés jelei gyermekkorban
7.2.      A család megsegítése a korai fejlesztés kezdetétől
7.3.      A látássérülés pedagógiai következményei
7.4.      Speciális eszközök
Kérdések, feladatok
Felhasznált irodalom
Ajánlott irodalom
8. A FELNŐTT KORÚ LÁTÁSSÉRÜLT SZEMÉLYEK REHABILITÁCIÓJA
8.1.      A funkcionális látásvizsgálat és tréning
8.2.      Tapintható írás és olvasás tanítása
8.3.      Mindennapos tevékenységeket és életvitelt segítő eszközök és technikák tanítása
8.4.      Kommunikációs és számítástechnikai eszközök használata
8.5.      Tájékozódás és közlekedés
Kérdések, feladatok
Felhasznált irodalom
Ajánlott irodalom
INTÉZMÉNYEK A MÚLTBAN, INTÉZMÉNYRENDSZER A JELENBEN, TOVÁBBTANULÁS, MUNKAVÁLLALÁS
9. A LÁTÁSSÉRÜLT SZEMÉLYEK PEDAGÓGIÁJÁNAK TÖRTÉNETE
9.1.      A vak emberek megítélése a különböző történelmi korokban
9.2.      A látás sérült személyek nevelésének, oktatásának, rehabilitációjának története
Kérdések, feladatok
Felhasznált irodalom
Ajánlott irodalom
10. A LÁTÁSSÉRÜLT SZEMÉLYEK ELLÁTÁSÁVAL FOGLALKOZÓ INTÉZMÉNYEK
10.1.    A látássérült gyermekekkel és fiatalokkal foglalkozó intézmények
10.2.    A felnőttrehabilitáció intézményei
10.3.    Továbbtanulás, munkavállalás
Kérdések, feladatok
Felhasznált irodalom
Ajánlott irodalom
FÜGGELÉK
CIVIL ÉS EGYHÁZI SZERVEZETEK, ALAPÍTVÁNYOK
LÁTÁSSÉRÜLT SZEMÉLYEKRŐL SZÓLÓ KÖNYVEK, FILMEK
ARCKÉPCSARNOK
Felhasznált irodalom
GLOSSZÁRIUM
TÁRGYMUTATÓ