Matematikai, logikai fejtörők
Egy rejtvény megoldása mindig jóleső örömmel tölti el a rejtvényfejtőt. A számok világa pedig érdekes világ. Ebben a könyvben sokféle számrejtvényt találunk. A rejtvények megfejtéséhez ügyesség, ötletesség, és gyakran kitartás is kell. A feladványokat a 10-14 éves korosztályba tartozó diákoknak válogattuk; olyanok a rejtvények, amelyeket már ők is meg tudnak oldani.
Ez a 2000 feladatos gyűjtemény az ún. elemi – a matematikai analízis eszközrendszerétől független – matematika problémáit tartalmazza. Nélkülözhetetlen kelléke a matematikatanárok eszköztárának.
Raymond Smullyan e művében is játékos és szórakoztató feladatok során át a matematika igen mély kérdéseihez vezet el minket. A komoly fejtörést igénylő feladványok között találunk egyszerűbb kérdéseket is, s a jól bevált, régi rejtvények eredeti ötletekre épülő újakkal váltakoznak.
A kötetben lévő szórakoztató fejtörők célja a matematika megszerettetése. A feladványok nem közvetlenül akarják tanítani az olvasót, inkább lehetőséget adnak a matematika ösvényein való bolyongásra, és segítenek feljebb jutni a megismerés lépcsőfokain: a tapasztalattól, a szemlélődéstől, az észlelések összegyűjtésétől indulva a megfigyelt anyag elméleti alapjainak megértéséig, és végül a következtetésekig.
Ahogy Martin Gardner jellemzi őt, Raymond Smullyan személyisége egyedülálló összetétele a filozófusnak, logikusnak, matematikusnak, zenésznek, bűvésznek, humoristának, írónak és lenyűgöző logikai feladványok szerzőjének.
Etnomatek: a néprajz, azaz az etnográfia és a matematika találkozása. A könyvben bemutatott játékok, fejtörők és egyéb érdekességek a világ különböző tájairól, Afrikából, Ázsiából, Európából, valamint Hawaiiról, a Fülöp-szigetekről és Új-Zélandról származnak.
Etnomatek: a néprajz, azaz az etnográfia és a matematika találkozása. A könyvben bemutatott játékok, fejtörők és egyéb érdekességek a világ különböző tájairól, Afrikából, Ázsiából, Európából, valamint Hawaiiról, a Fülöp-szigetekről és Új-Zélandról származnak.
A kiadvány ismeretanyaga nem lépi túl az alsó tagozaton elsajátítandókat, éppen azért, hogy a nem szakrendszerű oktatás keretein belüli feldolgozása a fontos matematikai kompetenciák megerősítésére alkalmas legyen.
A feladatgyűjtemény feladatsorai átlagos nehézségű feladatokkal kezdődnek, és fokozatosan nehezedő, egyre összetettebb feladatokkal folytatódnak, így alkalmasak az indirekt, illetve a direkt differenciálásra egyaránt. A feladatok szövege, tipográfiai megoldása olyan, hogy a tehetséges tanulók egy-egy mintafeladat közös megoldása után önállóan is képesek boldogulni a feladat megoldásával, ezért ők (döntően) egyéni munkában is megoldhatják a feladatot.
A feladatokat 12 éven felüli, a matematika iránt érdeklődő diákoknak ajánljuk, de úgy véljük, a felnőtteknek is jó szórakozást jelenthet a fejtörőkön való gondolkodás. A kötet szerzői elméleti matematikusként végeztek az ELTE-n, és ma mindhárman középiskolások matematikai tehetséggondozásával foglalkoznak.
Közel 600 jobbnál jobb feladat várja e könyvben a gondolkodni szerető gyerekeket. Róka Sándor a 10–14 éveseknek szóló Abacus c. matematikai lapok alapítója, és éveken át szerkesztője. Szakkört vezet gyerekeknek, és a szakköri munkához kapcsolódóan már több könyve megjelent.
Varga Tamás gondolkodásmódja, módszerei nagy hatással voltak a matematikatanításra nem csak Magyarországon, de külföldön is, és máig hatnak. Épp ezért arra gondoltunk, hogy megújítjuk Játsszunk matematikát! című könyvét, annak érdekében, hogy azok számára is vonzóvá tegyük a kiadványt, akik nem túlságosan vonzódnak a matematikához.
Logi-kaland vagy Logika-land, vagyis a Kalandozás Logika Országában minden korosztály számára jó szórakozás, agytorna és készülődés, hogy élesben is jól vágjon az agyunk.
Sokan szívesen segítenének gyermeküknek a matektanulásban, de túlságosan rettegnek attól, hogy ismét találkozzanak azzal a tárggyal, ami annyi szenvedést okozott nekik fiatalkorukban. A könyv segítséget kínál a szülőnek, aki gyermeke matektanulásának aktív részese szeretne lenni.
A Mesélő fejtörővel zökkenőmentessé tehető az óvoda–iskola átmenet a kritikus alapkészségek és képességek megfelelő időben történő fejlesztésével. A kiadvány a következő készségek fejlesztését segíti: mennyiség és számfogalom, beszédkészség és relációszókincs, szövegértés és szövegalkotás, szem-kéz koordináció, formamegkülönböztető képesség, logikai képesség.
Hány gyémántot örököltek a maharadzsa fiai? Miről nevezetes az 1729-es szám? Sikerülhetett-e Edvard Griegnek nullák nélkül szoroznia? Hogyan tudott a geométer azonos körzőnyílással különböző méretű köröket rajzolni? Csaknem 120 lebilincselő feladvány: az olvasó Korgyemszkij A nyúl nem tanult matematikát című könyvének folytatását tartja a kezében.
Ezek a sakkfeladványok jellegzetes detektívrejtélyek. Nyomozni kell az ügyükben! Valamennyit a detektívregényekből ismert „krimi-logika” jellemzi, és Holmes ezeket a rejtvényeket már csak a hangulatuk miatt is érthető rajongással kezeli.
Darvas Ferenc amatőr fejszámoló művész, és nemcsak szereti, amit csinál, de olyan kreativitással műveli, amit minden hivatásos fejszámoló művész megirigyelhet. Csupa sziporkázó és eredeti ötlet: akár a számolási trükköket, akár a meglepő, néha egyenesen hihetetlen mutatványokat tekintjük. Az eredetiség szó szerint értendő, ezeket a módszereket és mutatványokat nem találjuk meg a fejszámoló művészet (meglehetősen gyér) irodalmában. Aki szeret a számokkal játszani, annak ez a könyv nagy gyönyörűség. Aki eddig nem tudta, hogy a számokkal játszani milyen jó mulatság, az lapozzon bele, és egy játékos, szórakoztató világot fedezhet fel.
Róka Sándor könyvét azoknak ajánljuk, akik keresik a szellemi kihívásokat, rajonganak a rejtvényekért, és akik szeretik átélni a megoldás megtalálása fölött érzett örömöt – amely akkor igazán édes, ha az odavezető út nem mindig sétagalopp.