Módszertani kiadványok, kézikönyvek
A könyv kiemelt célja, hogy a tanító (tanár) látásmódjával adódó feladatmegoldások alapján fejlessze a pedagógus feladatalkotó képességét, megmutatva, hogy már meglévő feladatok (olykor minimális) átalakításával, általános esetek specializálásával hogyan lehet minőségileg új feladatokat alkotni.
Ez a 2000 feladatos gyűjtemény az ún. elemi – a matematikai analízis eszközrendszerétől független – matematika problémáit tartalmazza. Nélkülözhetetlen kelléke a matematikatanárok eszköztárának.
Lakatos Imre (1922–1974) 1956 decemberének első napjaiban változatos és nem kevéssé ellentmondásos évtizedek után választotta az emigrációt az újra szovjet megszállás alá került Magyarországról. A Nagy-Britanniában töltött közel húsz év alatt a matematika filozófiája és az általános tudományfilozófia egyik legelismertebb művelőjévé vált. Kötetünk főleg a matematikával kapcsolatos, eddig magyarul meg nem jelent írásait tartalmazza.
Ez a mű olyan tankönyv, amely közvetlenül tanítóképzős hallgatóknak szól, mindkét témakört, a matematikát és a tantárgy-pedagógiát is magába foglalja.
Ez a könyv tíz vezető matematikatanárnak, a II. világháború utáni nemzedék kiváló képviselőinek visszaemlékezéseit, vallomásait tartalmazza, többségében velük folytatott beszélgetések formájában.
A gyűjteményes jegyzet a matematikatanulás, -tanítás nem könnyű folyamatához kíván didaktikailag összeszedett, elméletileg és gyakorlatilag hasznosítható „forgácsokat” nyújtani. Az összeállítás mind a tanító szakos főiskolai hallgatók, mind a már gyakorló matematikatanárok, tanítók számára nyújthat hasznos ötleteket.
A feladatgyűjtemény a tanító szakos főiskolai hallgatók és a gyakorló matematikatanárok, számára készült. A megoldási ötletek egy része közvetlenül, más része közvetve (apró módosítással) jól használható az oktatómunkában. A feladatok alkalmazásához hasznos elméleti segítséget nyújt a mű első kötete.
A kötetben található tanulmányok az OTKA által kiírt „A párhuzamos tankönyvcsaládok (1-6. osztály) elemzése a matematikai fogalmak épülése szempontjából.” témájú pályázatában végzett munka kapcsán készültek.
A cím jelentése kettős. Egyrészt utal arra, hogyan kapcsolódik össze három egymástól igen távolról induló témakör. Egy esztétikai, egy számelméleti és egy geometriai feladat: az aranymetszés, a Fibonacci-sorozat és a szabályos ötszög számítása. Másik jelentése egy valóságos derékszögű háromszög...
A kötet 356, egyedi módon csoportosított geometriafeladat megoldását mutatja be. Mint az a címből is kikövetkeztethető, elsősorban a tanulmányi versenyekre készülők és felkészítő tanáraik munkáját kívánja segíteni, de hasznos minden olyan olvasónak, aki az absztrakt gondolkodás elsajátításában magasabb szintre szeretne lépni.
Ilyen jellegű módszertani kiadvány, amely a praktikumot helyezi előtérbe, de ugyanakkor általános megállapításokat is tesz, hiányzott a magyar matematikatanárok könyvespolcáról.
Sokan szívesen segítenének gyermeküknek a matektanulásban, de túlságosan rettegnek attól, hogy ismét találkozzanak azzal a tárggyal, ami annyi szenvedést okozott nekik fiatalkorukban. A könyv segítséget kínál a szülőnek, aki gyermeke matektanulásának aktív részese szeretne lenni.
Róka Sándor könyvét azoknak ajánljuk, akik keresik a szellemi kihívásokat, rajonganak a rejtvényekért, és akik szeretik átélni a megoldás megtalálása fölött érzett örömöt – amely akkor igazán édes, ha az odavezető út nem mindig sétagalopp.
A kötet egyik fontos jellegzetessége, hogy a jóval többet tárgyalt ókori, főként görög, esetleg középkori arab matematika helyett a hozzánk térben és kultúrájában is közelebb álló Európa matematikájára tekint, s nem is annak kezdeteire, hanem meghatározó modern ágainak kialakulására.
A valószínűség-számítás alapjainak elsajátításához szükségünk lesz a kombinatorika, az eseményalgebra tárgyalására, a függvénytani ismeretekre, jó számolókészségre, valamint a problémamegoldáshoz a feladatok modellezésére, a saját józan eszünkre.
A valószínűség-számítás fogalmainak, összefüggéseinek ismerete, problémáinak megoldása komoly szellemi élményt is jelent, növeli az ember önbecsülését.
Varga Tamás (1919–1987) a magyar matematikatanítás világszerte elismert kiemelkedő személyisége, a 20. századi iskolai matematika megújításának egyik vezetője. Hatása nemcsak Magyarországon, de világszerte számos ország matematikaoktatásában kimutatható.
A Varga Tamás Matematikai Versenyek kezdettől fogva a 12-14 éves korosztály tanulóinak adnak alkalmat, hogy ismereteiket és feladatmegoldó képességüket versenyszerűen felmérhessék.