Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Mesés mozgás – tavasz

Mesés mozgás – tavasz Katt rá a felnagyításhoz
Sorozat Mesés mozgás
Szerző Lukács Józsefné – Ferencz Éva
Cím Mesés mozgás – tavasz
Alcím Játékos tavaszi mesés torna az óvodai élet mindennapjaira
Kiadó Flaccus Kiadó
Kiadás éve 2018
Terjedelem 160 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 615 5278 44 0
Ár:
2.480 Ft
1.984 Ft
Kedvezmény: 20%

Mesés mozgás című sorozatunk tavaszi kötetében – hasonlóan az őszi és téli részekhez – óvodai környezeti témára épített mindennapos testnevelést fűztünk meseláncba. Miért ajánljuk a mesés mozgásos tanulást? Mert figyel az aktualitásokra, a környező világ befogadásának témaköreire, a hagyományokra, a jeles napokra – úgy, hogy közben mozgunk, tanulunk és játszunk is.

Leírás

Mesés mozgás című sorozatunk tavaszi kötetében – hasonlóan az őszi és téli részekhez – óvodai környezeti témára épített mindennapos testnevelést fűztünk meseláncba. A mozgásfejlesztés egyre több óvodában kerül fókuszba, válik kiemelt feladattá. Ez azt feltételezi, hogy a pedagógusoknak egyre több ismeretük, tudásuk van a mozgásfejlődésről, -fejlesztésről. Sokan megismerték a mozgás élettani és fejlesztő hatását, ezáltal be is építik az óvodai élet mindennapjaiba. Ebben segítségünkre vannak a pedagógiai szakszolgálatok szakemberei is.

A könyveinkben leírt mesés mozgásokban saját jól bevált gyakorlatunkat mutatjuk be, melyet a mindennapos testnevelés-foglalkozások során valósítunk meg. Pár éve találtuk ki és alkalmazzuk ebben a formában a mindennapos testnevelést, saját munkánk megkönnyítésére, saját örömünkre. Az évek során törekedtünk arra, hogy közös szempontokat alakítsunk ki, segítve ezzel a hozzánk csatlakozó kollégáinkat. A következő szempontokra figyelünk a tervezés során:

1. A mindennapos testnevelést mindennap megtartjuk!

2. Időtartama 25–30 perc.

3. A csoport mindkét óvónője, illetve lehetőség szerint a dajka is jelen van, mert így jobban megvalósulhat az óvónői modellnyújtás, segítségnyújtás, differenciálás.

4. Játékos jellege mindvégig megmarad!

5. A játékos keretet, a fejlesztő játékokat mindig az aktuális környezeti témához illesztjük. A mozgásos fejlesztőjátékokat saját, már megírt fejlesztőjáték-gyűjteményeinkből merítjük.

6. A mindennapos testnevelésbe beépítjük a heti testnevelésen használt eszközt (ezzel segítve és gyakorolva az eszközhasználatot).

7. Ezen szempontokat mindketten figyelembe vesszük, de a módszertani szabadságával mindenki maga él!

Ezen törekvések betartása tudatosságot, tervezést igényel a mindennapokban. Mindig figyelünk arra, hogy  a mindennapos testnevelés jó hangulatban történjen! Az a  tapasztalatunk, hogy a környezeti téma anyaga is sokkal jobban beépül a gyermekek tudásába, mert igyekszünk az adott témát sokféle tapasztalási lehetőséggel körbejárni, minél több érzékszervre hatni a mozgás során. Ezáltal az ismeretek sokkal jobban rögzülnek és mélyülnek. Az összefűzött játékok lehetőséget adnak más nevelési területeken hallottak és tanultak megerősítésére is. Saját csoportunkban az így tartott mindennapos testnevelés a nap fontos részévé vált. A gyerekek örömmel vesznek részt a mozgásban, már várják, hogy mozogjanak! Mi magunk is szeretünk játszani, sok-sok sikerélményt ad nekünk, ha nő a gyerekek önbizalma, ügyesednek, bátrabbak lesznek. Nagy segítséget nyújt ebben a „mesés mozgásos játék” mely variálható, megunhatatlan és ezerarcú! Ismerje meg és használja mindenki, aki újat mer és akar kipróbálni saját gyakorlatában! Sokan írtak már a mozgásfejlesztésről, de abban mindannyian egyetértettek: minden gyerek más, ezért nincs egyedüli módszer a velük való foglalkozásra. Fejlesztőpedagógusként és óvónőként mi is sok mindent kipróbáltunk a saját csoportunkban a mozgásfejlesztés terén, de a gyakorlatban a mesés mozgás bizonyult a leghatékonyabbnak. Tudjuk, milyen nehéz és fárasztó feladat minden nap kigondolni, hogy mit és hogyan mozogjunk! Hogyan lesz a foglalkozás változatos, érdekes, színes a gyerekek számára? Hogyan tudunk mindenkit bevonni a mozgásos feladatokba? A mesés mozgás módszerének alkalmazásával kihasználjuk a játék adta lehetőségeket: a varázslásokat, a szerepjátszást, a dramatikus játékok erejét, a mesét – mindezt a mozgásfejlesztés érdekében. Véleményünk szerint ehhez folyamatosan változnunk kell magunknak is. Alkalmazkodnunk a gyerekekhez a módszer- és eszközválasztásban, a cselekvésbe ágyazott tanulásban – a munkánk így lesz eredményes és élvezetes a gyerekek és magunk számára is.

Ötleteinket a Mesés mozgás sorozat köteteiben tesszük közzé, remélve, hogy segíteni tudjuk az óvodapedagógusok, tanítók és az érdeklődő szülők munkáját. Miért ajánljuk a mesés mozgásos tanulást? Mert figyel az aktualitásokra, a környező világ befogadásának témaköreire, a hagyományokra, a jeles napokra – úgy, hogy közben mozgunk, tanulunk és játszunk is. A mesés mozgás örömet, felszabadult játékot, élményt jelent, az egymással való szociális kapcsolat megteremtését segíti elő. A mindennapos mesés mozgást különféle helyeken lehet használni, pl. udvar, csoportszoba, kirándulás stb. Az együttjátszás közben aktívak, motiváltak a gyerekek, beleélik magukat a különböző helyzetekbe és szerepekbe. Ők maguk is részt vehetnek az előkészítésben és az eszközelrakásban – ha ez megoldható –, ezáltal magukénak érzik a játékot, miközben mozognak és játszanak egyszerre.

Hogyan épül fel a mesés mindennapos torna?

Könyvünkben a hét egy napján felhasználjuk Tótszöllősy Tünde Mozgásfejlesztés az óvodában című szakkönyvének az adott heti nagytestnevelést előkészítő, kiscsoportosoknak szánt járások, futások gimnasztikai feladatait és eszközeit – játékos keretbe ágyazva –, mellyel az a célunk, hogy előkészítsük az ötödik napon a nagytestnevelést. A többi három napon környezeti témához illesztve, komplexen, játékos keretbe ágyazva fejlesztjük a nagymozgásokat, a beszéd- és finommozgást. A mesés mindennapos torna mindig járással, futással kezdődik, majd következnek a mozgásos fejlesztő játékok, mesekeretbe ágyazva. A kicsiknek fontos, hogy a játék egyértelműen záródjon le. Ahogy a mesének is vége van, a mesés tornához is hozzátartozik a határozott befejezés, a légzőgyakorlatok, illetve a lazító feladatok. A mesés torna közben igyekszünk minden eszközt felhasználni a környezetünkből: takarókból barlang lesz, kötélből híd, út, papírkorongokból mocsár stb. Alapeszközeink: szivacslabdák, kötelek, karikák, szalagok, botok, babzsákok, kövek és kavicsok, kuglibábok, melyek játék közben átváltozhatnak bármivé. Ismeretes, hogy a gyerekek a játékban és a mozgásban fejlődnek a legjobban. A pedagógus pályán eltöltött évek alatt megtapasztaltuk, hogy érzelmi és viselkedésbeli problémáik is oldódtak a közös játék által. Fontos számunkra, hogy azokat is bevonjuk, akik visszahúzódóak, esetleg szétrobbantják a játékot – akiknek probléma a közös játékba való bekapcsolódás. Ha be tudjuk vonni a őket a játékos, mozgásos mesével, akkor várhatóan lesz kapcsolatuk a többi gyerekkel és velünk, felnőttekkel is. Fontos szempont az is, hogy mindenki meg tudja oldani a feladatokat, fizikai képességeitől függetlenül, mindenki szerephez juthasson benne és értékesnek érezhesse magát. Természetesen a differenciálás megengedett! Az általunk bemutatott mindennapos mesés torna célja, hogy egy, az óvodában jól használható mozgásformával ismertessük meg az érdeklődőket. Lelje örömét benne mindenki!

Írta: Lukács Józsefné – Ferencz Éva

Tartalom

Ajánlás

Bevezető gondolatok

Március

Március 1. hete

   Hétfő Fuss, tél!

   Kedd Télűzés a Jégpalotánál

   Szerda Búcsú a téltől

   Csütörtök Találkozás Tavasz Tündérrel

Március 2. hete

   Hétfő Katonatoborzás és kiképzés

   Kedd A huszárok élete a táborban

   Szerda Felkészülés és indulás a csatába

   Csütörtök Csata a várban

Március 3. hete

   Hétfő Éled a természet

   Kedd Kaland a tavaszi meseerdőben

   Szerda Tavaszi séta

   Csütörtök Labdázás a téren

Március 4. hete

   Hétfő A Víz világnapjára készülünk – hajózás a tengeren

   Kedd Balatoni élmények

   Szerda Folyók és tavak

   Csütörtök A víz körforgása

Április

Április 1. hete

   Hétfő Tavaszi szél vizet áraszt

   Kedd Játék a szélben

   Szerda Ess, eső, ess!

   Csütörtök Odakint süt a nap

Április 2. hete

   Hétfő Ház körül élő állatok: kutya, macska, egerek

   Kedd Háziállatok a baromfiudvarban

   Szerda Háziállatok az istállóban

   Csütörtök Húsvéti bárány- és nyúlkeresés

Április 3. hete

   Hétfő A Föld Napja

   Kedd Visszatérő madaraink: fecske

   Szerda Visszatérő madaraink: gólya

   Csütörtök Tóparti kaland

Április 4. hete

   Hétfő Kerti séta: csiga, hangya, tücsök, szöcske, pók

   Kedd Pillangó lesen

   Szerda A katica-tanyán

   Csütörtök Méhek tánca

Május

Május 1. hete

   Hétfő Séta a tavaszi réten

   Kedd Kertészkedjünk!

   Szerda Látogatás a kertészetben

   Csütörtök Megemlékezés az Anyák napjáról

Május 2. hete

   Hétfő Erdei séta

   Kedd Kaland az erdei állatokkal

   Szerda Madárvilág

   Csütörtök Madarak és fák napja

Május 3. hete

   Hétfő Kerti munkák

   Kedd A tavasz kincsei: gyümölcsök

   Szerda A tavasz kincsei: zöldségek

   Csütörtök Látogatás a piacon

Május 4. hete

   Hétfő Közlekedés a szárazföldön

   Kedd Közlekedés a levegőben

   Szerda Közlekedés a vízen

   Csütörtök Gyermeknapi móka

Felhasznált szakirodalom