Leírás
„A metakogníció mintegy fél évszázada van jelen a pedagógiai, pszichológiai tudományos gondolkodásban, a saját kognitív folyamatainkra vonatkozó tudásunkat értjük rajta, a gondolkodásunkat a gondolkodásunkról. A tudatelmélet (Theory of Mind) arra a képességünkre utal, amely által magunknak és másoknak különféle mentális állapotokat, gondolatokat, érzéseket, meggyőződéseket és szándékot tulajdonítunk. Az episztemológiai meggyőződések alatt pedig a tudásról és a tudás működéséről kialakult nézeteinket értjük.
A mostani munkánk a fenti fogalmakat helyezik pedagógiai, neveléstudományi fókuszba (...).
Az elmúlt években a ProMeToM elnevezésű nemzetközi kutatási, tanártovábbképzési és fejlesztési projekt a fenti kognitív dimenziók oktatásba történő integrálását tűzte ki céljául. Kötetünk beszámol arról is, hogy milyen szemlélettel, tartalommal, eredményekkel folyt ez a munka. Legfőbb célunk mindezzel a leendő és a már az oktatásban dolgozó pedagógusok számára is elérhetővé, megismerhetővé tenni a metakogníció, tudatelmélet, episztemológiai meggyőződések alapvető elméleti kérdéseit, illetve megosztani ezek oktatásba történő integrálásának, osztálytermi megjelenésének tapasztalatait.
A kötet fejezetei a továbbképzés elméleti egységeinek tartalmát, tematikáját is tükrözik. A Metakogníció című fejezetnek Csíkos Csaba a szerzője, a Tudatelmélet Bálint Ágnes, az Episztemológiai meggyőződések Steklács János, A ProMeToM projekt bemutatása és az akciókutatás előzetes eredményei című fejezet Bálint Ágnes és Zank Ildikó írása.”
A szerzők
Akadémiai Kiadó, 2025.
Írta: Steklács János – Bálint Ágnes – Csíkos Csaba – Zank Ildikó
Paraméterek
Szerző | Steklács János – Bálint Ágnes – Csíkos Csaba – Zank Ildikó |
Cím | Metakogníció, tudatelmélet, episztemológiai meggyőződések |
Alcím | Az iskolai tudásrendszer háttérdimenziói |
Kiadó | Akadémiai Kiadó |
Kiadás éve | 2025 |
Terjedelem | 156 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 664 071 2 |