Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Mi az oka, hogy Magyarországban az irodalomtanítás modernsége lábra nem tud kapni?

Paraméterek

Sorozat IROM-könyvek
Szerző Bodrogi Ferenc Máté – Finta Gábor
Cím Mi az oka, hogy Magyarországban az irodalomtanítás modernsége lábra nem tud kapni?
Alcím Az Irodalomtanítás Innovációjának Országos Műhelye által rendezett konferencia szerkesztett és bővített anyaga
Kiadó Savaria University Press
Kiadás éve 2013
Terjedelem 221 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 615 5251 15 3
Ár:
2.013 Ft
1.811 Ft
Kedvezmény: 10%

Az Irodalomtanítás Innovációjának Országos Műhelye, közkeletűbben IROM, e második kötete nem a szó szoros értelmében vett konferenciakötet. Ebben a darabban már megtörténik az a nyitás, amely nem kizárólag az éppen aktuális IROM-találkozók szakmai dokumentációját jelenti csupán, hanem számos más szöveget is tartalmaz...

Leírás

Az Irodalomtanítás Innovációjának Országos Műhelye, közkeletűbben IROM, e második kötete nem a szó szoros értelmében vett konferenciakötet. Ebben a darabban már megtörténik az a nyitás, amely nem kizárólag az éppen aktuális IROM-találkozók szakmai dokumentációját jelenti csupán, hanem számos más szöveget is tartalmaz, különös tekintettel a fiatalok reprezentációjára. Ez a felmutatás nem kizárólag szakmódszertani, hanem képzőművészeti, írásművészeti „hozzászólásokat” is mozgat, az üdítő sokszínűséget preferálva a puszta archiválással szemben. Ez az oka annak, hogy a 2012. november 23-án és 24-én a Debreceni Egyetem magyar szakja által megrendezett, az Irodalomtanítás Kelettől Nyugatig elnevezésű, szombathelyi központtal az egész országon átívelő vállalkozást megnyitó konferencia anyaga sem monolit szövegtestként került bele a kiadványba, hanem egy fajta szenior-junior logika mentén (gyakorló tanárok, illetve jelöltek) szervesül a kompozícióba. E két nagy nézőpont ezen túlmenően mindkét esetben az elméleti irányultságú hangsúlyoktól halad a konkrétabb gyakorlati ajánlatok felé, a kötet további tereit pedig középiskolás fiatalok művészi munkái népesítik be.
Martin Heidegger úgy véli, az embert az különbözteti meg a napon sütkérező gyíktól, hogy az embernek van világa. Szándékunk e második IROM-kiadvánnyal az, hogy a benne lévő tartalmakon túl az egész kötetszerkezet is alapkoncepciónkról tanúskodjon: hogy a gyíkoktól minket megkülönböztető világban, bár mennyire is borzalmas tud lenni, a kreativitás lendülete mindig az erősebb, s bár kultúraképződés pulzálása néha igencsak felgyorsul – s manapság kétségkívül a különféle áramlatok interferálásának egy ilyen intenzív szakaszában élünk –‚ e hullámzástól nem megijedni kell, hanem a hátára pattanni. Ha a habok fenségében nem a fullasztó fenyegetést, hanem egy tőlünk szükségszerűen hatalmasabb erő titkaiban való részesedés lehetőségét látjuk, előbb-utóbb az irodalomtanítás alap-, közép- és felsőfokú magyarországi innovációja is egyértelmű és konzekvens pályára fog végre állni. Első körben pedig talán nem is kell ehhez több, mint a víz permanens derűje, végtelen kitartása, s némi összefogás, közös szakmai minimum, egység a különbözőségben, ahogy irodalomtörténetünk nagy Keresztapja is vallotta. Az irodalomtanítás megújulásának záloga: a tanárképzés munkacímű debreceni nyitókonferencia a múlt év egyik őszi hétvégéjén valami ilyesfélét vitt színre: a vélemények, módszerek, sóhajok és kacajok építő sokszínűségét, ugyanakkor alapvető ugyanazonságát. Úgy tetszik, a concordia discors ügye ma is adott. Az IROM könyvek sorozatának második darabját ennek szellemében ajánljuk az Olvasó szíves figyelmébe.
 
Szerkesztette: Bodrogi Ferenc Máté – Finta Gábor
Sorozatszerkesztő: Fűzfa Balázs

Tartalom

Előszó
NYITNIKÉK
Debreczeni Attila: Köszöntő
Imre László: Köszöntő
Fazakas Gergely Tamás: A magyartanár mint dzsungelmisszionárius
UNGVÁRI JUDIT: „Irodalom nélkül lehet élni, csak nem érdemes”. Rádióinterjú az IROM nyitókonferenciája alkalmából az Európa Rádióban
Az IROM honlapjának fórumából
„FOLYAMATBAN LÉVŐ PROGRAMOK MENTÉSE”
SIMON BÁLINT: Ballada a száműzött költőről
BALOGH KRISTÓF: A MagábaroskadóunivErzumbaN
VARRÓ DÁNIEL: Email
PAPP GRÉTA: Válasz Varró Dániel emailjére
KANALAS DOMINIKA: Sms-versek
BUCSI PÉTER: Egy Felsőbb Erő
SZENIOROK SZEMÉVEL
SIPOS LAJOS: Két megjegyzés a következő irodalomtanítási szabályok készítőinek a tantervről és a tanárképzésről
DIÓSZEGI ENDRE: IROMBA. NAT, Kerettanterv
HAJAS ZSUZSA: TAN-NAT-TAN: Kerekasztal-beszélgetés tankönyvekről, a Nemzeti alaptantervről és a Kerettantervről
CZIMER GYÖRGYI: Tanárképzés és gyakorlat
MOLNÁR GÁBOR TAMÁS: A magyartanárképzés távlatai
CSERJÉS KATALIN: Gondolatok az irodalom megújító/megújuló tanításáról és tanításáért általánosban, középiskolában, egyetemen
SZ. TÓTH GYULA: Közelítések a pedagógiai tudáshoz
GÖNCZY MONIKA: Gondolatok a könyvtárban
FENYŐ D. GYÖRGY: Mi legyen a kötelező olvasmányok szövege?
RÁZMÁN ENIKŐ: A projektmódszer alkalmazása a kortárs novella olvasásában és értelmezésében
SZIHAY MÓNIKA: Digitális tananyagmintázatok
MOHÁCSI ÁGNES: A verstan gyakorlata a középiskolában
DARNAI ZSOLT: Régióismeret és irodalomtanítás a Csallóközben – Szombathely után
BANCSI ÁRPÁD – CZIMER GYÖRGYI: Csokonai és Berzsenyi továbbélése a kortárs magyar irodalomban
HAJAS ZSUZSA: Hogyan fejleszthető a szövegértés? A feladatírás és az értékelés módszertana
BUNNÉ CSINTALAN JUDIT: Keresztező utak. Osztályfőnöki kézikönyv – nem csak magyartanároknak
LAJTOS NÓRA: Irodalom21 – tanároknak tanításról, kultúráról, városról
„EGY SZÖVEGET ÍROK NAGY CSENDBEN”
SZILÁGYI GÁBOR: Éppen verset írok
Reménytelen szerelem
Haldokló szerelem
PAP REBEKA – BALOGH KRISTÓF: A London Times tényfeltáró cikke: A Broken produkció
SIMON BÁLINT: Kocsmadal
BERZSENYI DÁNIEL: Levéltöredék barátnémhoz
KOZMA LUCA: Levéltöredék barátomhoz
MÓRA REGINA: Görbetükör
Végrendelet
PALATKA RÉKA: Tizenhét
JUNIOROK SZEMÉVEL
VARGA BENCE: A másik valóság
SZUTOR MÁTÉ: Felvértezve? Az irodalomtanítás létmódjairól
KÓSA ZSUZSANNA: A Debreceni Gyakorló Gimnázium tanításról vallott elvei a magyar nyelv és irodalom tükrében az 1930-as években
VARGA RICHÁRD: A művészetek védelmében I. Zene és irodalomtanítás
ROZMÁN KRISTÓF: Versmondás az irodalomórán
KISS MÁRTON: A nyelvi stílus ezer arca
KAPUSI ÁGNES: Tehetséges tanulók felkészítése az Arany János Irodalmi Versenyre
„LESZ MÉG ÜNNEP A VILÁGON!”
BALOGH KRISTÓF: Azasztronaútja
AzégiTeslarádió
KISS MÁRTON: Harmadik emelet
Virrasztók
VARRÓ DÁNIEL: Boldogság
PALATKA RÉKA: Kívánhatnék-e mást
SIMON BÁLINT: Chorea macchabaeorum
DANKÓ TÍMEA: Éjszaka
FERENCZI FRUZSINA: Posztkultúra
UTÓSZÓ
FŰZFA BALÁZS: Mi az oka…?
A kötet szerzői