Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Módszertani útmutató a környezet- és természetismeret tanításához

Módszertani útmutató a környezet- és természetismeret tanításához Katt rá a felnagyításhoz
Szerző Fűzné Kószó Mária
Cím Módszertani útmutató a környezet- és természetismeret tanításához
Kiadó Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó
Kiadás éve 2012
Terjedelem 162 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 9927 55 1
Ár:
1.900 Ft

Ez a kiadvány elsősorban tanító szakos hallgatók számára javasolt, de hasznos lehet a gyakorlatban tanító pedagógusok számára is.

Leírás

Ez a kiadvány elsősorban tanító szakos hallgatók számára javasolt, de hasznos lehet a gyakorlatban tanító pedagógusok számára is.
A szerző arra törekedett, hogy a több éves pedagógusi tevékenysége során megszerzett tudását, tapasztalatait úgy adja át az olvasónak, hogy a természet szeretetét és a pedagógiai szemléletét is közvetítse. Igyekezett úgy összeállítani a jegyzet tartalmát, hogy bármelyik tankönyvkiadó tankönyvét alkalmazó tanításhoz megadja a környezetismeret és a természetismeret oktatásához szükséges tantárgypedagógiai alapismereteket és módszerkínálatot, amely a kompetencia és képességfejlesztő tanítást támogatja. A környezet- és természetismeret tanórai, tanórán kívüli, valamint az iskolán kívüli tanításához szükséges személyi, tárgyi feltételeket, valamint a tanítási foglalkozásokon alkalmazott pedagógiai eljárásokat, oktatási módszereket és tanulási munkafolyamatokat mutatja be, melyeket gyakorlatorientált megközelítésben tárgyal. A különböző tankönyvkiadók tanári kézikönyveket is kínálnak a tanórai keretben történő tanításhoz, melyek segítségével módszerből, pedagógiai eljárásból válogathatnak a pedagógusok. Ezért a tanórán kívüli foglalkozások szervezési kérdéseivel és módszereivel részletesebben foglalkozik ez a kiadvány, hogy e foglalkozástípusok megvalósításához is megfelelő ismeret álljon a pedagógusok rendelkezésére.
A természettudományos kompetencia és a környezettudatos életmód megalapozásához szükséges képességek fejlesztésének elméleti alapjait és gyakorlati megvalósításának lehetőségeit konkrét példák bemutatásával elemzi a szerző.
 
Lektor: Iván Zsuzsanna

Tartalom

Bevezetés
1. Tanulás és tanítás
1.1. A megváltozott pedagógus szerepről
1.2. A tanulás tág értelmezése
1.3. A hatékony tanulás szempontjai
1.4. A tanítás mint alkalmazkodás
1.5. A hatékony tanítás szempontjai
2. Tanulásra motiváló környezet
2.1. A környezetismeret és természetismeret tanítására alkalmas pedagógus
2.2. A környezetismeret és természetismeret tanításának tárgyi feltételei, a tanterem berendezése
2.3. A környezet- és természetismeret tanításának alapdokumentumai
3. A környezet- és természetismeret tanóráin alkalmazott módszerek, tanulási munkafolyamatok
3.1. Direkt irányítású tanítási módszerek
3.2. Indirekt irányítású tanítási módszerek
3.3. A tanulók aktív tevékenységére épülő interaktív és kooperatív tanulási technikák
3.4. A szemléltetés jelentősége
3.5. Tanulói kísérlek a környezet és természetismeret foglalkozáson
4. Kompetenciafejlesztés – nevelési feladatok és képességfejlesztés lehetőségei a tanórákon
4.1. A természettudományos kompetencia megalapozása
4.2. A tankönyvek és tanítási segédanyagok szerepe a tanulók képességfejlesztésében
4.3. Környezeti nevelés, környezettudatosság fejlesztése
5. Tanórán és iskolán kívüli oktatási formák
5.1. A tantermen kívüli oktatás előnyei, típusai, szervezési kérdései
5.2. Témanapok, témahetek megvalósítása projektmunkában
5.3. Tanulmányi séták terepi megfigyelések és vizsgálódások szervezése
5.4. A tanösvények szerepe az oktatásban
5.5. Terepi foglalkozások városi környezetben
5.6. Erdei iskolai programok – természetismereti táborok
6. Foglalkozások tervezése, szervezése és értékelése
6.1 Tanácsok a környezet- és természetismereti foglalkozások tervezéséhez
6.2 A tanulás szervezése tanórai keretben
6.3. A tanulás és tanítás értékelése
7. Irodalomjegyzék
8. Mellékletek