Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Mozgásfejlődés és fejlesztés az óvodában

Paraméterek

Szerző Gaál Sándorné
Cím Mozgásfejlődés és fejlesztés az óvodában
Alcím Kézikönyv óvodapedagógusok számára
Kiadó Gaál Sándorné - Magánkiadás
Kiadás éve 2010
Terjedelem 332 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 08 0198 0
Ár:
2.995 Ft
2.845 Ft
Kedvezmény: 5%

A könyv segítő szakmai ismeretanyagot kíván átadni az óvodás korú gyermekek harmonikus fejlesztésével foglalkozó óvodapedagógusok számára.

Leírás

Az óvodai nevelés – mint a közoktatás kezdő szakasza – a korszerűsítési törekvések eredményeként több változáson ment keresztül az elmúlt tíz évben. Ennek következtében hasonló átalakulások történtek a pedagógusképzésben is, benne az óvodapedagógusok képzésében és felkészítésében. Az óvodai nevelés tartalmi és formai változásai jelentősen oldották a képzés korábbi „didaktikus” jellegét, ezzel nagyobb teret adva a gyermekek és az óvodapedagógusok alkotó tevékenységének, amelyben a sokoldalú, egyéni fejlettséghez igazodó készség és képesség tevékenységek által történő fejlesztése az egyik legfontosabb feladat. A fejlesztés célirányos megtervezése és megvalósítása komoly megoldásra váró feladatot jelent az óvodapedagógusok számára a mindennapi pedagógiai gyakorlati munkában. Segítséget jelentenek azok a szakkönyvek, amelyek egy-egy tevékenységterület fejlesztési lehetőségeinek többszempontú elemzésével és bemutatásával komplex módon tárják fel a legfontosabb tudnivalókat, ezáltal közvetlenül és közvetve is hozzájárulnak a nevelőmunka eredményességéhez.
E kézikönyv elkészítésére a következők adtak ösztönzést a szerzők számára:
- A közelmúlt óvodáskorú gyermekekre vonatkozó kutatási eredményeinek gyakorla közelbe hozásának aktualitása.
- A korszerűsítési törekvések következtében megtörtént nevelési programok kidolgozásának és megvalósíthatóságának tartalmi és formai elemzései.
- A mozgásfejlődés és fejlesztés összhangjának megteremtése az egyéni fejlettséghez igazodó differenciált fejlesztés gyakorlatban történő megvalósítása során.
- Az alapvető mozgásformákkal kapcsolatos készségek és képességek kialakításának kiemelt szerepe az óvodáskorban (játékos és szabad levegőn végzett mozgástevékenység keretében).
- Az optimális terhelés mértékének az egyéni teljesítő képesség ismeretében való meghatározása.
- Az óvodás korú gyermekek nevelése során a kognitív, a személyes, a szociális és a speciális kompetenciák fejlődésének komplex módon történő segítése a mozgástevékenység keretében stb.
A könyv segítő szakmai ismeretanyagot kíván átadni az óvodás korú gyermekek harmonikus fejlesztésével foglalkozó óvodapedagógusok számára, akik akkor érezhetik sikeresnek pedagógiai tevékenységüket, ha minden rájuk bízott gyermekben képesek felfedezni azokat az elemi képességeket, amelyek a legerősebbek és ezek továbbfejlesztéséhez megtalálják a legkedvezőbb tevékenységi módokat, módszereket, amelyek a gyermek harmonikus fejlődését elősegítik.
 
Szerkesztette: Gaál Sándorné
Lektor: Szakács Mihályné, Keresztesi Katalin 

Tartalom

Előszó
I. fejezet: Óvodáskori fejlődés (Dr. Farmosi István)
1. Bevezető gondolatok
2. A gyermekek testi fejlettsége
3. A motoros fejlődés jellemzői
4. Motoros teljesítmények
5. A finom mozgások fejlődése
6. Összegzés
7. Irodalom
II. fejezet: Mozgásfejlesztés az óvodában (Gaál Sándorné)
1. A mozgástevékenység szervezeti keretei
2. Testnevelés foglalkozás
3. Mindennapos testnevelés
4. A szabadidőben végezhető mozgásanyag
5. A differenciált mozgásfejlesztés elméleti és gyakorlati kérdései
6. A mozgástevékenység tervezése és szervezése (program)
7. Ajánlások a gyermektorna tervezéséhez és szervezéséhez
8. Gyermektorna (program)
9. A víz játékos megszerettetése
10. Vízhez szoktató program
11. Irodalom
III. fejezet: Testi prevenció és korrekció
1.1 Az óvodások szomatikus prevenciója, az ortopédiai elváltozások – hanyagtartás, tartáshibák, deformitások – korrekciója (Andrásné Dr. Teleki Judit)
1.2 Irodalom
2.1 A mozgás és az egészség kapcsolata a szomatikus prevenció és korrekció feladatainak megvalósításában (Bajomi-Nagy Éva)
2.2 Irodalom