Mozgóképkultúra és médiaismeret 9.
Paraméterek
Szerző | Hartai László |
Cím | Mozgóképkultúra és médiaismeret 9. |
Alcím | A középiskolák számára |
Kiadó | Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet |
Kiadás éve | 2017 |
Terjedelem | 120 oldal |
Formátum | A/4, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 19 7492 8 |
Ez a tankönyv azért készült, hogy a tanulóknak és a tanároknak is fogódzókat adjon ahhoz, hogy felismerjék, megértsék és szakszerűen értelmezni tudják a médiával kapcsolatos problémákat. |
|
|
Leírás
Talán nem túlzás kijelenteni, hogy képernyőfüggők lettünk. Az ezredfordulóig a televízió, ma pedig már a számítógép és a mobileszközök képernyőjén zajló események kötik le figyelmünk és időnk java részét. A médiaszövegek – videók, zenék, blogok, hírek, játékok – virtuális terében élünk, sőt ezt a teret magunk is aktívan alakítjuk: letöltünk és megosztunk. Ez indokolja leginkább, hogy a médiával kapcsolatos ismereteinket bővítsük, hogy jobban értsük, milyen szabályszerűségek szerint működik ez az egész világot átszövő bonyolult rendszer. Értően kövessük a médiával kapcsolatban felvetődő kérdéseket. Milyen eseményekre érzékeny a hírgyártó és miért éppen azokra? Hogyan szólítja meg egy kiadó, egy csatorna vagy egy portál a közönséget? Miért kíséri időnként túlzott ellenszenv vagy rokonszenv a média működését? Mi a helye a filmkultúrának a mai emberek életében?
A mozgóképkultúra és médiaismeret különlegessége az iskolákban az, hogy olyasmivel foglalkozik, ami a jelenben történik, és ami a mindennapi kultúránk meghatározó része. A diákok joggal érezhetik azt, hogy végre egy tárgy, ahol nincsenek eleve ismerethátrányban. Sőt – legalábbis ami az eszközhasználatot illeti – még többet is tudhatnak tanáraiknál. A tanárok pedig azt, hogy a megszokottnál ugyan kevésbé támaszkodhatnak biztos háttérismeretekre, de nagyobb teret adhatnak a személyes tapasztalatoknak. Szerencsés esetben ez mindenkire inspirálóan hathat majd.
Ez a tankönyv azért készült, hogy a tanulóknak és a tanároknak is fogódzókat adjon ahhoz, hogy felismerjék, megértsék és szakszerűen értelmezni tudják a médiával kapcsolatos problémákat. A képanyag nemcsak színesíti az oldalakat, de az azokban rejlő vizuális információ rengeteg megfigyelésre ad lehetőséget. A kék és narancssárga háttérrel jelölt részek valóságból vett példákat mutatnak be. A zöld és barna alányomással jelölt szövegek pedig a tudnivalók „kemény magját”, a meghatározásokat, szabályszerűségeket emelik ki. A tankönyvben található feladatok aktív részvételre és gondolkodásra késztetnek azzal, hogy többnyire nincs egyértelműen jó vagy rossz megoldásuk. Céljuk, hogy ráirányítsák a figyelmet a médiával, a filmekkel kapcsolatos jelenségekre, ösztönzést adjanak az önálló kutatásokhoz, elemzésekhez, és alkalmat adjanak a tanulói vélemények kifejtésére és megvitatására. Mindezek révén ki fog derülni, hogy a média tanulmányozása hihetetlenül izgalmas és időszerű mindannyiunk számára.
Írta: Hartai László
Lektor: Erdélyi Eszter