Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Mozgóképkultúra és médiaismeret 9.

Paraméterek

Szerző Hartai László
Cím Mozgóképkultúra és médiaismeret 9.
Alcím A középiskolák számára
Kiadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet
Kiadás éve 2017
Terjedelem 120 oldal
Formátum A/4, ragasztókötött
ISBN 978 963 19 7492 8
Ár:
1.960 Ft

Ez a tankönyv azért készült, hogy a tanulóknak és a tanároknak is fogódzókat adjon ahhoz, hogy felismerjék, megértsék és szakszerűen értelmezni tudják a médiával kapcsolatos problémákat.

Leírás

Talán nem túlzás kijelenteni, hogy képernyőfüggők lettünk. Az ezredfordulóig a televízió, ma pedig már a számítógép és a mobileszközök képernyőjén zajló események kötik le figyelmünk és időnk java részét. A médiaszövegek – videók, zenék, blogok, hírek, játékok – virtuális terében élünk, sőt ezt a teret magunk is aktívan alakítjuk: letöltünk és megosztunk. Ez indokolja leginkább, hogy a médiával kapcsolatos ismereteinket bővítsük, hogy jobban értsük, milyen szabályszerűségek szerint működik ez az egész világot átszövő bonyolult rendszer. Értően kövessük a médiával kapcsolatban felvetődő kérdéseket. Milyen eseményekre érzékeny a hírgyártó és miért éppen azokra? Hogyan szólítja meg egy kiadó, egy csatorna vagy egy portál a közönséget? Miért kíséri időnként túlzott ellenszenv vagy rokonszenv a média működését? Mi a helye a filmkultúrának a mai emberek életében?

A mozgóképkultúra és médiaismeret különlegessége az iskolákban az, hogy olyasmivel foglalkozik, ami a jelenben történik, és ami a mindennapi kultúránk meghatározó része. A diákok joggal érezhetik azt, hogy végre egy tárgy, ahol nincsenek eleve ismerethátrányban. Sőt – legalábbis ami az eszközhasználatot illeti – még többet is tudhatnak tanáraiknál. A tanárok pedig azt, hogy a megszokottnál ugyan kevésbé támaszkodhatnak biztos háttérismeretekre, de nagyobb teret adhatnak a személyes tapasztalatoknak. Szerencsés esetben ez mindenkire inspirálóan hathat majd.

Ez a tankönyv azért készült, hogy a tanulóknak és a tanároknak is fogódzókat adjon ahhoz, hogy felismerjék, megértsék és szakszerűen értelmezni tudják a médiával kapcsolatos problémákat. A képanyag nemcsak színesíti az oldalakat, de az azokban rejlő vizuális információ rengeteg megfigyelésre ad lehetőséget. A kék és narancssárga háttérrel jelölt részek valóságból vett példákat mutatnak be. A zöld és barna alányomással jelölt szövegek pedig a tudnivalók „kemény magját”, a meghatározásokat, szabályszerűségeket emelik ki. A tankönyvben található feladatok aktív részvételre és gondolkodásra késztetnek azzal, hogy többnyire nincs egyértelműen jó vagy rossz megoldásuk. Céljuk, hogy ráirányítsák a figyelmet a médiával, a filmekkel kapcsolatos jelenségekre, ösztönzést adjanak az önálló kutatásokhoz, elemzésekhez, és alkalmat adjanak a tanulói vélemények kifejtésére és megvitatására. Mindezek révén ki fog derülni, hogy a média tanulmányozása hihetetlenül izgalmas és időszerű mindannyiunk számára.

Írta: Hartai László

Lektor: Erdélyi Eszter

Tartalom

Előszó
I. Médiaismeret
Bevezetés a médiaszövegek tengerébe
1. Média, pesszimizmus és optimizmus
2. A médiaoktatás célja
A kommunikáció történetének fordulópontjai és a nyilvánosság
3. A kommunikáció történetének fordulópontjai
4. A kommunikáció fejődésében szerepet játszó tényezők
5. A nyilvánosság
A médiaszövegek értelmezése
6. Nyilvánosság és médiaszöveg
7. Hír, hírérték, hírszerkesztés
8. A tömegkommunikációban az intézmény mesél: történet helyett történetjavaslatok
9. Történetkezdemények, értelmezési keretek, diskurzusok
A médiakommunikáció szereplői, a médiaintézmények és -közönségek
10. Közszolgálati és kereskedelmi
11. Elkötelezett, pártos, semleges és bulvár
12. A közönség
13. Reprezentáció és morális pánik
A média nyelve, szövegtípusok
14. A fogyasztói figyelem felkeltése és megtartása (1)
15. A fogyasztói figyelem felkeltése és megtartása (2)
16. Médiaszöveg-típusok (1)
17. Médiaszöveg-típusok (2)
Az új média néhány forma nyelvi sajátossága
18. Web2-es szövegformák
19. Interaktív és nonlineáris média
Médiaszabályozás
20. Jog és erkölcs
21. A médiaszabályozás kulcskérdései
II. Mozgóképkultúra
A mozgóképi közlés alaptulajdonságai
22. A mozgókép és a valóság
23. A mozgóképi közlésmód sajátosságai
A mozgóképnyelv alapeszközei
24. A narráció
25. Az expozíciótól a lezárásig
26. A szerepjáték és a látványszervezés
27. A montázs
28. A gyakori montázstípusok
29. A külön montázstípusok
A látványszervezés alapeszközei a mozgóképen
30. A keretezés és a nézőpont
31. A kameramozgás
32. A szemszög (a beállítástípusok) és a megvilágítás
A mozgóképi szövegek rendszerezése
33. A dokumentum és a fikció
34. A műfaji és a szerzői film
35. A műfaji és a szerzői film keveredése
36. A film a digitális világban
Fogalomtár